REKLAMA
TYLKO U NAS

Minister funduszy o Izerze: jako chińska montownia "elektryków" nie będzie dla Polski korzystna

2024-03-18 13:14
publikacja
2024-03-18 13:14

Kluczowym jest nie tylko czy chcemy zachować projekt Izery, ale jak go ewentualnie rozwijać - wskazała w poniedziałek minister funduszy Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Dodała, że Izera jako chińska montownia elektryków nie będzie dla Polski korzystna; ważne jest zaangażowanie polskich podwykonawców.

Minister funduszy o Izerze: jako chińska montownia "elektryków" nie będzie dla Polski korzystna
Minister funduszy o Izerze: jako chińska montownia "elektryków" nie będzie dla Polski korzystna
/ Izera

Resort funduszy i polityki regionalnej zdecydował o przesunięciu wsparcia finansowego dla projektu samochodu elektrycznego Izera w ramach Krajowego Planu Odbudowy z części grantowej do preferencyjnych pożyczek. "Na pewno będziemy chcieli, aby do części pożyczkowej trafił projekt produkcji pojazdów nisko i zero emisyjnych, czyli stworzenia mocy produkcyjnych do budowy takich pojazdów, który w sferze publicznej nazywany jest inwestycją Izera, choć o Izerze nigdy w KPO nie było ani słowa" – mówił w rozmowie z PAP Biznes wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko. Dodał, że chodzi o przesunięcie prawie 4,7 mld zł z części grantowej do pożyczkowej.

Szefowa Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz wskazała w poniedziałek na platformie X (d. Twitter), że przemysł samochodowy w wielu krajach - w tym w Niemczech - korzysta ze wsparcia państwa np. poprzez sowite dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych. "Czysto rynkowe podejście do Izery nie jest więc zasadne. Kluczowe jest nie tylko czy chcemy zachować ten projekt, ale też jak ewentualnie go rozwijać" - zauważyła.

Minister podkreśliła, że "+Izera+ jako chińska montownia - nie jest dla Polski korzystna". "Izera, która mimo chińskiego komponentu stawia szeroko na polskich podwykonawców miałaby większy sens. W KPO środki, które mogą być wsparciem dla tego projektu przesuwamy z grantu do preferencyjnych pożyczek" - dodała.

Na początku marca br. minister aktywów państwowych Borys Budka, pytany o plany wobec spółki ElectroMobility Poland, pracującej nad projektem samochodu elektrycznego Izera, powiedział, że "będziemy starali się uratować tereny w Jaworznie dla dużej inwestycji, w nowym modelu biznesowym".

W ubiegłym tygodniu spółka ElectroMobility Poland (EMP), przygotowująca produkcję samochodów elektrycznych w Jaworznie, wybrała generalnego wykonawcę fabryki, firmę Mirbud. Strony podpisały list intencyjny warunkujący podpisanie umowy uzyskaniem przez EMP zgód korporacyjnych. Współpraca ma zostać potwierdzona odrębną umową o generalne wykonawstwo inwestycji po uzyskaniu przez spółkę EMP zgód korporacyjnych. Według EMP wybór generalnego wykonawcy i podpisanie stosownych umów umożliwiłyby uruchomienie masowej produkcji samochodów do połowy 2026 r. Dotąd spółka deklarowała uruchomienie produkcji polskiego elektryka w grudniu 2025 r., a sprzedaż - w 2026 r.

W listopadzie 2022 r. EMP, odpowiadająca za zaprojektowanie i produkcję samochodów Izera, podpisała z chińskim koncernem motoryzacyjnym Geely umowę licencyjną dotyczącą korzystania z platformy SEA (Sustainable Experience Architecture) przeznaczonej dla aut elektrycznych. Zapowiedziano też, że Geely będzie partnerem technologicznym pierwszej generacji Izery.

Spółka ElectroMobility Poland SA powstała w październiku 2016 r. i była inicjatywą czterech polskich koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei oraz Tauronu. Obecnie większościowym akcjonariuszem tego potencjalnego producenta projektowanego samochodu elektrycznego Izera jest Skarb Państwa (90,8 proc.); pozostali akcjonariusze mają po 2,3 proc. udziałów. (PAP)

mick/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Advertisement

Komentarze (45)

dodaj komentarz
nrg
Na pewno dla Polski nie jest korzystne opłacanie tyle nierobów, którzy na dodatek nie odpowiadają za to co robią.

Koniecznie trzeba znieść immunitety i doprowadzić do równości społecznej w zakresie obowiązującego prawa.

Każdy w tym kraju kto kreuje PKB odpowiada pod literą prawa tylko nie mała grupa ludzi, która ta
Na pewno dla Polski nie jest korzystne opłacanie tyle nierobów, którzy na dodatek nie odpowiadają za to co robią.

Koniecznie trzeba znieść immunitety i doprowadzić do równości społecznej w zakresie obowiązującego prawa.

Każdy w tym kraju kto kreuje PKB odpowiada pod literą prawa tylko nie mała grupa ludzi, która ta PKB wydaje i nie są za to odpowiedzialni w żaden sposób.
jas2
Wszystko co polskie, lub choćby z minimalnym udziałem Polski, jest złe!!!!!

Jedynie niemieckie jest OK.
okragly_stol
Dlatego Morawiecki dopłacał do niemieckich fabryk w Polsce
karbinadel
Dla PiS raczej chińskie jest OK
prawnuk
Dziecko WIEKSZOŚĆ cześci do niemieckich aut pochodzi z Polski
jacek-19
A premier Pinokio mowil, ze to polskie auto, polski elektryk. A Chinczycy i tak sa na rynku EU produkuja przeciez VOLVO.
Polska IZERA oprocz nazwy nic polskiego !
prawnuk
To Izera nie jest polska i oryginalna?

Jaki był w takim razie sens projektu?
jacek-19
Propagandowy jak stocznia sczecinska i promy !
madarot
nigdy nie bedzie Izery To wiedziałem juz od momentu jak zaczeli przebąkiwać o tym.

Powiązane: Elektromobilność

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki