REKLAMA

Drugi kwartał w branży odzieżowo-obuwniczej raczej dobry; najlepiej wypadł w LPP (analiza)

2017-07-12 09:50
publikacja
2017-07-12 09:50

Sprzedaż w II kwartale wśród notowanych na GPW spółek odzieżowo-obuwniczych wypadła raczej dobrze - oceniają analitycy. Ich zdaniem największą dynamikę wzrostu wyników pokaże LPP, której EBITDA mogła się nawet podwoić rdr. Języczkiem u wagi będą koszty wynagrodzeń, które mogą być też jednym z czynników ryzyka w kolejnych okresach.

"Branża radziła sobie w drugim kwartale raczej dobrze pod względem sprzedaży. Według naszych szacunków łączne przychody spółek odzieżowo-obuwniczych notowanych na GPW wzrosły w tym okresie o kilkanaście procent" - powiedział PAP Biznes Adrian Górniak, analityk DM BDM.

MOCNY DRUGI KWARTAŁ W LPP I CCC

Jego zdaniem bardzo dobre wyniki za II kwartał powinna pokazać grupa LPP.

"Spółka może być faworytem sezonu wyników w branży. Dynamika wzrostu przychodów może nie była oszałamiająca, ale sprzedaż z metra mocno wzrosła, co sugeruje też wzrosty sprzedaży LFL. Co ważne, spółka odrobiła pierwszą marżę. Szacuję, że realna jest w II kwartale EBITDA grupy na poziomie 280-300 mln zł. To byłoby podwojenie wyniku z II kwartału 2016 roku i byłby to pierwszy kwartał od trzech lat z dodatnią dynamiką wyniku EBITDA" - powiedział Górniak.

Marek Czachor, analityk Erste Securities, również ocenia, że największą w branży dynamikę poprawy wyników w II kwartale pokaże LPP.

"Spółka poprawiła marże, w ubiegłym roku były one bardzo niskie. Dźwignia finansowa jest dość duża i LPP pokaże dobrą dynamikę wzrostu wyników. Moim zdaniem jest ona jednak już w cenach, bo kurs mocno wzrósł w drugim kwartale, gdy spółka pokazywała miesięczne dane z poprawą wyników, szczególnie pierwszej marży. W raporcie zobaczymy, jak spółka sobie radzi z presją na koszty płac" - powiedział Czachor PAP Biznes.

Analityk spodziewa się dobrych wyników także w przypadku obuwniczej grupy CCC.

"Myślę, że wyniki CCC będą dobre, szczególnie że po słabszym kwietniu bardzo dobrze wypadły maj i czerwiec. Obawiam się jednak niższych marż rdr. W drugim kwartale 2016 roku wyniki CCC były pod pozytywnym wpływem one-offów, więc w tym roku poprawa może być mniejsza niż w przypadku LPP" - powiedział Czachor.

Adrian Górniak z DM BDM zauważył, że dynamiki wzrostu sprzedaży CCC zaczęły słabnąć, w porównaniu z ubiegłym rokiem.

"Wyniki powinny być lepsze, ale nie wiem, czy w perspektywie kolejnych kwartałów CCC będzie w stanie utrzymać pierwszą marżę. W rachunku wyników nie widać rosnących kosztów pracy. Na razie spółka sobie z tym radzi, wynagrodzenie na pracownika jak dotąd specjalnie nie wzrosło, a kiedyś ta fala wzrostów wynagrodzeń może do spółki dotrzeć" - powiedział analityk.

Zdaniem analityków rosnące koszty płac to obecnie problem, z którym zmaga się cała branża i jeden z głównych czynników ryzyka na kolejne miesiące.

SŁABSZY W MNIEJSZYCH SPÓŁKACH

Czachor z Erste wskazał, że rosnące koszty wynagrodzeń mogły obciążyć wyniki spółek za II kwartał.

"Jeśli chodzi o mniejsze spółki z branży, np. Vistulę, Gino Rossi, Monnari, Wittchen, to obawiam się, że poprawy wyników może nie być, rezultaty mogą być co najwyżej płaskie rdr. Dynamika przyrostu przychodów była bowiem mniejsza, choć kwartał był dobry sprzedażowo. Problemem, z którym się zmaga cała branża mogły być jednak rosnące koszty płac" - powiedział analityk Erste Securities.

"Na pewno wsparciem dla branży było umocnienie się złotego do euro" - dodał.

Adrian Górniak z DM BDM ocenia, że poprawę wyników rdr może w II kwartale pokazać Bytom.

"Bytom miał w II kwartale bardzo dobre dynamiki wzrostów sprzedaży, ale gorzej było z marżami. Erozja marż, w wyniku większych kampanii promocyjnych, wyniosła kilka punktów procentowych. Wyniki powinny być mimo to lepsze rdr" - powiedział analityk.

"Z kolei w Vistuli widać utrzymanie tendencji z poprzednich kwartałów. Spółka radzi sobie dość dobrze, utrzymuje pierwszą marżę, więc wyniki powinny być w miarę dobre, bez większych niespodzianek. Dobrze wypadł segment jubilerski, pomimo zamknięcia dwóch dużych salonów" - dodał.

Analityk zauważył, że Monnari miało dobry kwiecień i maj pod względem sprzedażowym, a czerwiec okazał się już trochę słabszy.

"Zarząd komunikował wcześniej, że tegorocznym celem jest utrzymanie marży wartościowej, a to oznacza, że procentowo marże spadną" - powiedział Górniak.

Jego zdaniem słabiej rok do roku miniony kwartał mógł wypaść w Gino Rossi, Wojasie i grupie Redan.

"Wydaje się, że Wojas nie do końca trafił z kolekcją w sklepach stacjonarnych. Dynamika czerwcowa wyniosła ok. 18 proc., ale głównie był to efekt silnej poprawy sytuacji w hurcie. Nie zakładam więc, by marża się poprawiła w II kwartale, a tym samym wynik EBITDA może być słabszy rdr. Z kolei w Gino Rossi wynik EBITDA może być słabszy za sprawą odzieżowego segmentu, czyli marki Simple. Ryzykiem może być wzrost wynagrodzeń, zależnych po części od realizowanego obrotu" - powiedział Adrian Górniak.

"W Redanie i TXM sprzedaż wygląda słabo. Czerwiec nie był najgorszy na tle poprzednich miesięcy, ale sprzedaż z metra wyraźnie spadła, przy dużym wzroście powierzchni. To oznacza wzrost kosztów stałych, np. najmu" - dodał analityk.

W II PÓŁROCZU DYNAMIKA WZROSTÓW MOŻE BYĆ MNIEJSZA

Analitycy spodziewają się kontynuacji pozytywnych trendów sprzedażowych w branży odzieżowo-obuwniczej w drugim półroczu, choć - ich zdaniem - dynamika wzrostów może być mniejsza.

"W drugim półroczu ubiegłego roku dynamika konsumpcji przyspieszyła m.in. dzięki programowi 500+. Byłbym więc ostrożny, jeśli chodzi o drugą połowę tego roku, ze względu na efekt bazy. Sprzedaż LFL dalej powinna notować wzrosty, choć nie tak dynamiczne, jak w II kwartale" - powiedział Marek Czachor z Erste Securities.

Adrian Górniak z DM BDM wskazał, że główne czynniki ryzyka dla branży na przyszłość to silna konkurencja rynkowa, kwestia płac i sytuacja walutowa.

"Teraz osłabienie dolara spółkom sprzyja. Z popytem też nie powinno być problemu, konsumpcja rośnie" - powiedział.

Poniżej przedstawiamy szacunkowe wyniki sprzedaży spółek detalicznych z segmentu odzież i obuwie w czerwcu i narastająco w pierwszym półroczu 2017 roku.

mln zł VI '17 % rdr I-VI '17 % rdr
Bytom 15,4 35,1% 84,6 22,6%
CCC 376,0 46,4% 1845,0 32,3%
CDRL* 11,2 3,0% 65,4 3,0%
Gino Rossi 27,1 15,8% 141,0 10,5%
Intersport 15,5 -8,9% 90,6 -15,5%
LPP 627,0 13,0% 3069,0 15,0%
Monnari 22,2 -5,1% 113,9 5,6%
Próchnik** 5,6 -2,0% 32,5 6,7%
Redan 51,0 -3,0% 277,0 -2,0%
Solar*** 10,2 -9,7% 65,2 -5,0%
TXM 30,0 -8,0% 165,0 -2,0%
Vistula**** 35,1 6,0% 179,0 14,9%
Wittchen 16,0 20,0% 75,6 21,0%
Wojas 22,7 17,6% 108,0 1,2%

* sprzedaż detaliczna CDRL w sieci w Polsce

** sprzedaż detaliczna w sklepach stacjonarnych i internetowych grupy Próchnik; sprzedaż narastająca wg wyliczeń PAP Biznes

*** sprzedaż narastająca Solar Company wg wyliczeń PAP Biznes

**** sprzedaż detaliczna w segmencie odzieżowym Vistula Group

(PAP Biznes)

pel/ jtt/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki