REKLAMA
TYLKO U NAS

Carsharing wpadł w poważne tarapaty. Rowery i hulajnogi nie mają łatwiej

2024-02-19 06:45
publikacja
2024-02-19 06:45

Firmy od współdzielonej mobilności przeszacowały popyt i walczą o przetrwanie - pisze w poniedziałek "Rzeczpospolita". Według gazety wiodące na rodzimym rynku firmy specjalizujące się w wynajmie rowerów i hulajnóg na minuty, a także w carsharingu, wpadły w poważne tarapaty.

Carsharing wpadł w poważne tarapaty. Rowery i hulajnogi nie mają łatwiej
Carsharing wpadł w poważne tarapaty. Rowery i hulajnogi nie mają łatwiej
fot. alexfan32 / / Shutterstock

"Branża współdzielonego transportu, która jeszcze kilka lat temu przeżywała boom po tym, jak na skutek pandemii wyhamowała, nie może wygrzebać się z dołka. Adam Jędrzejewski, były prezes stowarzyszenia Mobilne Miasto, mówi wręcz, że jej stan można śmiało określić jako +w restrukturyzacji+, choć jeszcze nie +w likwidacji+" - czytamy w poniedziałkowym wydaniu "Rzeczpospolitej".

"Największy polski operator rowerów miejskich pozostaje w restrukturyzacji. Operatorzy elektrycznych hulajnóg upadają bądź szukają ratunku w przejęciu przez większych graczy. Firmy z sektora skuterów elektrycznych są w całkowitym odwrocie. A operatorzy car-sharingu? Począwszy od 2016 r., spośród kilkunastu usług tego typu ostały się w zasadzie dwie, z czego jedna weszła niedawno w stan restrukturyzacji" – wylicza Jędrzejewski.

Jak zaznacza, współdzielonej mobilności nie udało się zadomowić w nawykach transportowych i mentalności mieszkańców polskich miast. W efekcie firmy z branży przeszacowały popyt. "Wniosek jest taki, że obecny model biznesowy nie działa" – podkreśla Jędrzejewski.

Dziennik informuje, że Nextbike, dominujący gracz na rynku tzw. bike-sharingu, który w 2020 r. ocierał się o upadłość, przechodzi restrukturyzację operacyjną i finansową. W ostatnich tygodniach hulajnogowa firma Bird zbankrutowała, Tier i Dott zaś połączyły siły.

Według gazety dla operatorów pożyczających jednoślady przez aplikację wyzwaniem stała się polityka miast, które poszły na wojnę z porzucanymi gdzie popadnie pojazdami. Np. Poznań wyznaczył właśnie 263 punkty, gdzie będzie dozwolone ich parkowanie. "Skala wandalizmu też robi swoje. To dlatego np. z Legnicy wycofał się właśnie GoScooter wynajmujący skutery" - zwrócono uwagę. (PAP)

mmu/ par/

Źródło:PAP
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (23)

dodaj komentarz
maniek_as
Jak to może opłacać się, jak np. Toyota CHR o wartości 150.000 PLN po 2 miesiącach wynajmu i bezpańskiego parkowania nadaje się do kapitalnego remontu. Widziałem takie samochody po roku, to jest obraz nędzy i rozpaczy. Współczuję tym, którzy odkupią te samochody od handlarzy, którzy wykupują takie floty, a potem je picują.
adam12oo
U siebie mam kartę na transport miejski, ale podróżując za granicą taniej wychodziła aplikacja przewozowa niż hulajnoga.
dongonzales
Skończyły jak większość lewackich wynalazków, które funkcjonują tylko wtedy dostają górę pieniędzy z podatków. Co do szanowania to dużo zależy od modelu rozliczeń. Jeśli samochody były na minuty to oczywiste jest że np. progi zwalniające nie powodują zwalniania, bo tak jest taniej dla wynajmującego. Tylko własność daje najefektywniejsze Skończyły jak większość lewackich wynalazków, które funkcjonują tylko wtedy dostają górę pieniędzy z podatków. Co do szanowania to dużo zależy od modelu rozliczeń. Jeśli samochody były na minuty to oczywiste jest że np. progi zwalniające nie powodują zwalniania, bo tak jest taniej dla wynajmującego. Tylko własność daje najefektywniejsze wykorzystanie przedmiotów i innych zasobów.
abab2
Z carsharingu korzystalem czesto swego czasu. Ale w trakcie pandemii skonczyly sie imprezy, wiec nie musialem jechac w jedna strone nieswoim autem. Po pandemii ceny wzrosly, zwiekszyl sie problem z parkowaniem w centrum, flota sie zmniejszyla. Juz nie pamietam kiedy mialem auto blizej niz 500m. No i po pandemii stwierdzilem, zenie Z carsharingu korzystalem czesto swego czasu. Ale w trakcie pandemii skonczyly sie imprezy, wiec nie musialem jechac w jedna strone nieswoim autem. Po pandemii ceny wzrosly, zwiekszyl sie problem z parkowaniem w centrum, flota sie zmniejszyla. Juz nie pamietam kiedy mialem auto blizej niz 500m. No i po pandemii stwierdzilem, zenie musze wlewac w siebie az tyle alkoholu wiec uzycie wlasnego auta wzroslo.
incitatus
W Polsce jedynym współdzielonym biznesem, który rokrocznie notuje solidne wzrosty jest wifesharing.
incitatus
Pierwszym krokiem do tego żeby idea współdzielenia czegokolwiek miała rację bytu jest wprowadzenie na miejsce religii etyki w szkołach. Już młodym ludziom trzeba tłuc do głów, że szanowanie cudzego jak własnego przynosi duże korzyści społeczne.
kaczyslaw_
A rodzice to od czego są?
zenonn odpowiada kaczyslaw_
Rodzice pracują na 2 etaty, by zapewnić dziecku dobrobyt materialny.
Wychowaniem zajmuje się żłobek, przedszkole, szkoła, internet
zenonn odpowiada kaczyslaw_
Rodzice mają prawa, chcą się rozwijać, bawić.
Dziecko to problem, wypadek podczas zabawy.
komentatorek
Przyczyny są proste. Koniec ery taniego pieniądza to koniec wszystkich przedsięwzięć które w normalnych warunkach rynkowych nigdy nie miałyby szansy nawet powstać nie mówiąc już o funkcjonowaniu. Popadają wszystkie startupy które służyły tylko tego by ich kadra zarządzająca mogła przepalać pieniądze pochodzące z różnych funduszy,Przyczyny są proste. Koniec ery taniego pieniądza to koniec wszystkich przedsięwzięć które w normalnych warunkach rynkowych nigdy nie miałyby szansy nawet powstać nie mówiąc już o funkcjonowaniu. Popadają wszystkie startupy które służyły tylko tego by ich kadra zarządzająca mogła przepalać pieniądze pochodzące z różnych funduszy, z emisji akcji czy obligacji. Przy okazji oberwą też inne branże bo te wszystkie kredytu czy leasingi nie zostaną spłacone no i te wszystkie drogie biurowce będą stały puste. Rynek musi się oczyścić tradycyjną metodą czyli przez kryzys. Problem w tym że ta patologia trwała długo i miała olbrzymią skalę. Dlatego i proces oczyszczania taki będzie.

Powiązane: Elektromobilność

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki