Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Import używanych aut najniższy od 11 lat

Import używanych aut najniższy od 11 lat

Krzysztof Wojcik / Forum

W maju 2023 r. do Polski z zagranicy trafiło 66 658 używanych aut osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t. To, wyłączając pełen zawirowań maj 2020 r., najniższy wynik od 2012 roku – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Maj w ostatnich latach był zwykle jednym z lepszych miesięcy w roku pod względem importu używanych aut do Polski i to przy uwzględnieniu zaniżonej przez majówkę liczby dni pracujących. Nie inaczej było i tym razem. Więcej aut w dotychczasowych pięciu miesiącach 2023 r. sprowadzono do Polski jedynie w marcu. Majowy import był także o 6,9 proc. wyższy względem kwietnia.

Zupełnie inaczej przedstawia się obraz sytuacji, gdy wynik zanotowany w maju 2023 r. odniesiemy w ujęciu rocznym. Wówczas okaże się, że spadek wyniósł 4,2 proc. wobec kiepskiego przecież maja 2022 r. W porównaniu z majem 2021 r. obniżka wyniosła 17,5 proc., a z majem 2019 r. nawet 24,8 proc. Wyłączając z analizy maj 2020 r., gdy pierwsza fala pandemii COVID-19 zamknęła na pewien czas i granice, i wydziały komunikacji, tegoroczny maj był najgorszym piątym miesiącem roku od 11 lat.

Od początku roku do końca maja do Polski sprowadzono 318 357 używanych samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t – o 5 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2022 r.

Równie niski wynik zanotowano po stronie importu używanych samochodów osobowych. W maju do polskich komisów sprowadzono 60 989 tego typu aut (-4,2 proc. r/r), a w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2023 r. 229 856 pojazdów (-4,7 proc. r/r).

Audi a4 odjeżdża konkurencji

W maju niezmiennie największą popularnością cieszyło się audi a4 (1768 szt.), które, biorąc pod uwagę pierwsze pięć miesięcy 2023 r. (8363 szt.), zaczyna odjeżdżać konkurencji. O miejsce tuż za popularnym „małyszem” rywalizują zacięcie: volkswagen golf (1705 szt. w maju i 8106 szt. w I-V 2023) oraz opel astra (1715 szt. w maju i 8102 szt. w I-V 2023).

Próg 1 tys. egzemplarzy sprowadzonych w maju przekroczyło jeszcze bmw serii 3 (1347 szt.), ford focus (1160 szt.), audi a3 (1102 szt.), volkswagen passat (1015 szt.) oraz opel corsa (1011 szt.).

Rejestracje używanych samochodów osobowych z zagranicy w maju 2023 r.– najpopularniejsze modele

Model Liczba zarejestrowanych egzemplarzy
audi a4 1768
opel astra 1715
volkswagen golf 1705
bmw serii 3 1347
ford focus 1160
audi a3 1102
volkswagen passat 1015
opel corsa 1011
ford fiesta 937
ford mondeo 866
nissan qashqai 856
audi a6 842
volkswagen polo 836
bmw serii 5 779
opel meriva 694

Źródło: IBRM Samar

Wśród marek dominują volkswageny (29 507 szt. w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2023 r.), które wyprzedzają fordy (28 389 szt.), ople (27 671 szt.) oraz audi (24 452 szt.), wśród których zdecydowanie dominuje wspomniany już model a4 odpowiadający za 34 proc. wszystkich rejestracji.

Spośród najpopularniejszych państw import najmocniej spadł w ujęciu rocznym w przypadku Niemiec (-8,8 proc. r/r) oraz Francji (-7,6 proc. r/r). Wzrosła natomiast liczba używanych aut sprowadzanych z krajów Beneluxu: Holandii (+8,1 proc. r/r) oraz Belgii (+2,3 proc. r/r). Jeszcze wyraźniej procentowo wzrósł import używanych aut ze Szwecji (+29,9 proc. r/r). Zdecydowanie mniejszą popularnością niż przed rokiem cieszą się za to samochody sprowadzane z Austrii (-12,2 proc. r/r).

Przybywa diesli, hybrydy w pobliżu zera

W przeciwieństwie do danych o rejestracjach nowych aut w Polsce, wśród aut używanych sprowadzanych do Polski z zagranicy rośnie udział diesli. W przypadku aut osobowych, samochody z silnikami wysokoprężnymi stanowiły 43,7 proc. (+2,8 proc. r/r).

Wciąż większość stanowiły auta z silnikami benzynowymi (55,8 proc.), co oznaczało jednak spadek o 2,9 pp. w ujęciu rocznym. Jedynie jeden na dwieście sprowadzonych używanych samochodów osobowych był „elektrykiem”.

Komentarze
Import używanych aut najniższy od 11 lat
Marcin Kaźmierczak
Podziel się