Biomed-Lublin nie spodziewa się istotnego wzrostu przychodów w 2018 roku, a zakładane w strategii 100 mln zł to perspektywa nie wcześniej niż 2024 roku - poinformował podczas konferencji zarząd. Spółka chce osiągnąć udział w globalnym rynku Onko BCG na poziomie 10 proc.
Biomed-Lublin przyjął we wtorek strategię rozwoju na lata 2018-2022 i zakłada, że realizacja planów w niej zawartych zapewni spółce przychody przekraczające 100 mln zł rocznie. Spółka ma w planach m. in. budowę nowego zakładu produkcyjnego.
"Planowane inwestycje powodują konieczność czasowego wyłączenia linii ze względu na procedury walidacyjne. W związku z tym nie przewidujemy istotnego wzrostu sprzedaży w 2018 roku. Większy wzrost zakładamy od 2019 roku" - powiedział podczas konferencji Włodzimierz Parzydło, członek zarządu ds. finansowych.
"To co przewidujemy na pewno to jest stała poprawa rentowności. Nie przewidujemy żadnych znaczących one-offów" - dodał prezes Marcin Piróg.
Parzydło, pytany o to kiedy spółce uda się wypracować 100 mln zł przychodów, odpowiedział: "Przewidujemy raczej perspektywę 2024 roku".
Dodał, że bez budowy nowego zakładu osiągnięcie takiego poziomu przychodów jest niemożliwe.
Spółka zidentyfikowała trzy produkty strategiczne - Onko BCG, szczepionkę przeciwgruźliczą BCG oraz Distreptazę. Jak podano, są to produkty "o największym potencjale wzrostu i największej marżowości". Zarząd doprecyzował podczas konferencji, że marża na sprzedaży w przypadku Distreptazy wynosi ponad 65 proc., a w przypadku pozostałych dwóch produktów ponad 70 proc.
Spółka poinformowała w prezentacji, że chce wejść na nowe rynki eksportowe z produktem Onko BCG tak, aby docelowo osiągnąć udział w globalnym rynku na poziomie 10 proc. Spółka szacuje swój potencjał sprzedaży w 2022 roku na rynku krajowym na 20 tys. opakowań, a na rynku zagranicznym na 140 tys. opakowań. W 2017 roku Biomed sprzedał na rynku krajowym 5,8 tys. opakowań, a za granicą - 5,5 tys.
Spółka zakłada również wzrost udziału w rynku szczepionki BCG. W prezentacji podano, że potencjał sprzedażowy w kraju w 2022 roku wynosi 30 tys. opakowań, a za granicą 100 tys.
"To jest nasz potencjał sprzedażowy, zakładając 20 proc. udział w rynku" - powiedział prezes.
Dodał, że udział Biomedu w światowym rynku tego produktu jest "praktycznie żaden". W Polsce spółka pokrywa z kolei ok. 17 proc. rynku.
"Startujemy z bardzo dobrym produktem, ale niewykorzystanymi możliwościami sprzedażowymi" - powiedział Piróg.
W 2017 roku Biomed sprzedał w kraju 29,2 tys. opakowań szczepionki w kraju i 19,9 tys. opakowań za granicą.
W strategii wymieniono również dwa produkty taktyczne - Gamma Anty-D oraz Lakcid (wytwarzanie usługowe).
Spółka zdecydowała też o budowie nowego zakładu produkcyjnego, mającej na celu m. in. uwolnienie potencjału sprzedażowego i obniżenie kosztów jednostkowych.
Budowa nowego zakładu produkcyjnego ma zwiększyć wielkość produkcji Onko BCG do 160 tys. opakowań na rok (4,4-krotne zwiększenie w stosunku do aktualnie uzyskiwanej produkcji), szczepionki BCG do 140 tys. opakowań na rok (zwiększenie 2,3-krotne), a Distreptazy do 1,6 mln opakowań na rok (zwiększenie 1,3-krotne).
Szacowane w strategii nakłady inwestycyjne wynoszą ok. 150 mln zł, przy czym prace budowlane i instalacyjne wyniosą 80 mln zł, zaś urządzenia i linie produkcyjne - 70 mln zł.
W zakresie finansowania inwestycji spółka chce pozyskać środki z dotacji unijnych w wysokości 60 proc. wartości inwestycji, tj. od 60 do 80 mln zł w zależności od modelu finansowania prac budowlanych.
Jak podano, produkcja w nowym zakładzie powinna ruszyć do końca 2022 roku.
Spółka poinformowała również, że od początku drugiego półrocza 2018 r. zostaną zwiększone moce produkcyjne dla Onko BCG i Distreptazy w związku z ukończeniem prac modernizacyjnych na wydziałach produkujących te leki.
W roku 2017 spółka odnotowała przychody ze sprzedaży na poziomie 31,2 mln zł oraz wynik brutto ze sprzedaży 14 mln zł. Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 4,9 mln zł, EBITDA 11,1 mln zł, a zysk netto 588 tys. zł. (PAP Biznes)
sar/ asa/



















































