REKLAMA

WP skorzysta na odmrożeniu turystyki i większych wydatkach reklamowych w internecie

2021-04-14 14:14
publikacja
2021-04-14 14:14
fot. Andrzej Bogacz / FORUM

Wirtualna Polska skorzysta w tym roku na odmrożeniu gospodarki, szczególnie podróży zagranicznych, oraz dalszym wzroście wydatków reklamowych w internecie - oceniają analitycy. Wyceny biur maklerskich wskazują jednocześnie, że po ostatniej zwyżce kursu akcji, kapitalizacja spółki może już odzwierciedlać spodziewaną poprawę wyników w tym roku.

"Odmrożenie gospodarki może jedynie pozytywnie wpłynąć na biznes WP, głównie poprzez poprawę wyników w segmencie turystycznym, który jest dziś najbardziej dotknięty przez pandemię. Nie spodziewam się, żeby wyjście z lockdownu zauważalnie wpłynęło na dynamikę rynku reklamy. Trendy związane z cyfryzacją gospodarki i handlu istnieją od wielu lat, są dość silne, a pandemia jedynie je wzmocniła i przyspieszyła" - powiedział PAP Biznes Konrad Księżopolski z Haitong Banku.

Analityk uważa, że pomimo mocnego wzrostu kursu akcji Wirtualna Polska pozostaje nadal atrakcyjnym celem inwestycyjnym, głównie dzięki obecności na rosnącym i wysokomarżowym rynku reklamy internetowej.

Z drugiej strony, po tym, jak na początku kwietnia kurs po raz pierwszy przekroczył 100 zł, notowania znalazły się na poziomie zbliżonym do średniej wycen z ostatnich rekomendacji. Wyceny te mogą jednak się poprawić, na przykład jeśli zapowiadany przez spółkę powrót do akwizycji okaże się udany. Rozmówcy PAP Biznes wskazują, że choć z przejęciami zawsze wiąże się ryzyko, to WP, dzięki synergiom wewnątrz grupy, była jak dotąd w stanie skutecznie rozwijać przejmowane biznesy.

SEGMENT TURYSTYCZNY PRZETRWAŁ PANDEMIĘ, TERAZ CZAS NA ODBICIE

"Segment e-commerce jest dziś częściowo pod presją pandemii, ale w scenariuszu stopniowego wychodzenia powinien być dodatkowym katalizatorem poprawy wyników. Ta stopniowa poprawa jest jednak oczywiście częściowo już zdyskontowana w rekomendacjach analitycznych i obecnym kursie" - ocenił Księżopolski, który w ostatnim raporcie rekomenduje zakup akcji spółki i szacuje cenę docelową na 111,5 zł.

Kurs akcji WP w ubiegłym tygodniu po raz pierwszy przekroczył 100 zł. Wycena spółki zbliżyła się tym samym do średniej wycen czterech domów maklerskich z ostatnich miesięcy, która wynosi ok. 103 zł. Kapitalizacja spółki na zamknięciu wtorkowych notowań wyniosła ok. 2,92 mld zł, przy kursie na poziomie 100 zł. W tym roku kurs wzrósł o 7,5 proc. i radzi sobie nieco gorzej niż indeks mWIG40, w skład którego wchodzi spółka. W ubiegłym roku było odwrotnie - giełdowe notowania WP wzrosły o 33,2 proc., podczas gdy indeks zyskał 1,75 proc.

W ostatnich dwóch kwartałach, za które spółka opublikowała wyniki (III i IV kw. 2020 r.), rezultaty były lepsze od oczekiwań analityków. W ostatnich trzech miesiącach 2020 roku skonsolidowane przychody, zysk netto i EBITDA znalazły się na rekordowych poziomach. W całym roku przychody spółki spadły o 11 proc. do 632,3 mln zł, skorygowana EBITDA spadła o 1 proc. do 216,9 mln zł, a zysk netto wzrósł o 15 proc. do 81,7 mln zł.

W tym roku analitycy oczekują wzrost wyniku netto o 36 proc. i skorygowanej EBITDA o 11 proc. Jednym z katalizatorów poprawy ma być segment turystyczny.

"Odbicie segmentu podróży na pewno nastąpi w tym roku, ale oczywiście nie w pełnej skali. Będzie to miało miejsce w drugim półroczu, ponieważ obostrzenia pandemiczne przedłużyły się na drugi kwartał" - powiedział PAP Biznes Dominik Niszcz z Trigon DM.

Pośrednictwo w sprzedaży wycieczek, które stanowi istotną część działalności grupy w obszarze e-commerce, ma za sobą trudny rok. Portal Wakacje. pl, oferujący wyjazdy zagraniczne, zanotował w II kwartale 2020 roku ujemne przychody. Firma musiała zwrócić zaliczki wpłacone przez klientów, których podróże zablokowała pandemia koronawirusa.

Zdaniem Niszcza, pozostałe segmenty działalności e-commerce Wirtualnej Polski dobrze poradziły sobie w czasie pandemii.

"Dość mocne wzrosty miały miejsce w segmencie odzieżowym, przy czym nie do końca było to widać w WP - spółka nie działa jako sklep internetowy, a jako agregator ofert. Bardzo dobrze radziły sobie natomiast biznes samochodowy oraz Extradom. Część finansowa Totalmoney była z kolei pod presją niższej sprzedaży usług na całym rynku" - powiedział.

REKLAMA DŹWIGNIĄ WZROSTU

Wsparciem dla wyników WP w ubiegłym roku była podstawowa działalność grupy, czyli media internetowe. Pomógł w tym fakt, że internet okazał się w pandemii jedyną rosnącą częścią rynku reklamy. Według szacunków konkurenta WP, Agory, wydatki na reklamę w internecie wzrosły o 4,5 proc., podczas gdy cały rynek spadł o 9 proc. Prezes Wirtualnej Polski, Jacek Świderski spodziewa się utrzymania dobrej koniunktury na rynku reklamy internetowej w całym pierwszym półroczu 2020 roku, ze względu na ograniczenia związane z pandemią obecne w innych obszarach gospodarki. Liczy na dynamikę na "dolnym dwucyfrowym" poziomie.

Analitycy są zdania, że nawet po zakończeniu pandemii liczba osób korzystających z internetu nie spadnie. Jak ocenia Konrad Księżopolski, podobnie mogą uważać reklamodawcy.

"Zakładam więc, że w dalszym ciągu większość budżetów reklamowych będzie przeznaczana do internetu i TV. Oczywiście po odblokowaniu gospodarki powinniśmy zobaczyć odbicie w reklamie zewnętrznej lub kinowej, ale to będzie raczej efekt niskiej bazy niż zmiany trendu" - ocenił.

Istotnego odpływu wydatków reklamowych z internetu nie spodziewa się również Dominik Niszcz. Dodaje jednak, że w drugiej połowie roku dynamika rynku może spowolnić, na co uwagę zwraca zresztą sama spółka.

"Nie sądzę, by budżety reklamowe były przenoszone z internetu gdzie indziej, raczej zostaną odmrożone dodatkowo pieniądze na reklamy w innych segmentach. Dynamika rynku reklamowego w internecie może jednak spowolnić w drugiej połowie roku, w pewnym stopniu będzie to zależało od liczby odsłon witryn. Dodatkowo zwiększenie ruchu w internecie było widoczne od drugiego kwartału 2020 roku, więc w drugim półroczu widoczny będzie efekt bazy" - ocenia.

Analityk Trigon DM zwrócił uwagę, że korzystnym trendem dla reklamy w internecie jest większa popularność zakupów w sieci.

"Nie spodziewam się cięć wydatków również z tego względu, że dynamicznie rozwija się handel w internecie. Zestawienia penetracji sprzedaży online są na zagranicznych rynkach silne dodatnio skorelowane z udziałem internetu w reklamie, pewnie w tę stronę również u nas się to posuwa. W internecie łatwiej jest reklamować usługi e-commerce - kliknięcie w reklamę w serwisie internetowym przenosi użytkownika bezpośrednio do sklepu" - powiedział.

Niszcz uważa, że rentowność biznesu reklamowego w serwisach grupy WP, która wzrosła w 2020 r., jest do utrzymania w tym roku ze względu na trwające wzrosty na rynku.

ZYSKOWNA TELEWIZJA I POWRÓT DO PRZEJĘĆ

Eksperci liczą na dalszą poprawę wyników Telewizji WP, która działa od 2016 roku. W ubiegłym roku segment telewizyjny po raz pierwszy wypracował dodatnią skorygowaną EBITDA w wysokości 1,9 mln zł i zwiększył przychody o 31 proc. do 26,6 mln zł.

"Spodziewam się, że grupa będzie rozwijała biznes telewizyjny. Ostatnio WP starała się o miejsce na MUX-1, po tym jak nie przedłużono koncesji dla kanału ATM Rozrywka. Widać, że ta forma aktywności może generować synergie z biznesem internetowym. Ta działalność niewiele waży w wynikach WP, ale segment TV w ubiegłym roku wyszedł na plus i kontrybuował do wyników" - powiedział Dominik Niszcz.

Analitycy pozytywnie odbierają również zapowiedzi powrotu spółki do przejęć.

Jak poinformował prezes Świderski na konferencji po wynikach za 2020 rok, WP jest zainteresowana akwizycjami w Polsce i za granicą, zarówno w obszarze mediów, jak i e-commerce. W ocenie prezesa, na wznowienie przejęć pozwala m.in. spadek zadłużenia. Wskaźnik dźwigni finansowej, którym posługuje się grupa, spadł na koniec 2020 roku do poziomu 1,3 z 1,8 rok wcześniej.

Jak ocenia Dominik Niszcz, choć generalnie przejęcia nie zawsze się udają, to w przypadku WP wkład dotychczasowych akwizycji z obszaru e-commerce w rozwój spółki jest pozytywny.

"Sprawdzają się tu synergie z biznesem mediowym w internecie, możliwości wypromowania kolejnych, nowych obszarów działalności. Moim zdaniem, przejmowane dotąd biznesy rozwijały się w grupie szybciej niż miałoby to miejsce, gdyby pozostały poza nią" - powiedział.

Również media internetowe są - zdaniem analityka - ciekawym obszarem akwizycji dla Wirtualnej Polski.

"Łatwiej tam na pewno o okazje i przejęcie podmiotu pasującego do grupy za rozsądną cenę. Z kolei oczekiwania potencjalnych sprzedających w obszarze e-commerce poszły do góry, m.in. po debiucie giełdowym Allegro. Może być niełatwo znaleźć dobry cel akwizycyjny. W długim okresie, mimo wszystko spodziewam się, że więcej środków grupa przeznaczy na biznesy e-commerce" - ocenił.

Łukasz Kucharski(PAP Biznes)

kuc/ tj/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Karta kredytowa nr 1 w Polsce wg plebiscytu Złoty Bankier 2021! RRSO: 7,44%

Karta kredytowa nr 1 w Polsce wg plebiscytu Złoty Bankier 2021! RRSO: 7,44%

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Podróże

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki