
Zwolennicy najlepszych lokat bankowych powinni uważać, jak dzielą swoje środki między instytucjami przyjmującymi depozyty. Zdarzają się bowiem sytuacje, że dwie instytucje występujące często w czołówkach rankingów lokat są faktycznie jednym bankiem i obowiązuje dla nich jeden limit gwarancyjny Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, czyli w sumie 100 000 euro.
Dobrym zwyczajem osób lokujących swoje oszczędności w bankach jest dzielenie posiadanych środków między różne instytucje. Taka dywersyfikacja jest szczególnie ważna w przypadku większych kwot, bowiem limit gwarancyjny BFG wynosi 100 000 euro dla każdego banku. Ulokowanie środków powyżej tego limitu tylko w jednym banku, nie daje gwarancji odzyskania całości środków w razie jego bankructwa.
Okazuje się jednak, że niektóre banki działające pod różnymi nazwami, faktycznie stanowią jedną instytucję. Jest tak na przykład w przypadku:
- Alior Banku i T-Mobile Usługi Bankowe,
- Banku SMART i BIZ Banku,
- BGŻ BNP Paribas i BGŻ Optima,
- Getin Banku i Noble Banku,
- Idea Banku i Lion's Banku,
- mBanku i Orange Finanse
- PKO Banku Polskiego i Inteligo.
Są to przykłady podmiotów powiązanych ze sobą i choć występują pod różnymi nazwami, każda z przywołanych par faktycznie jest jednym bankiem.
Gwarancja BFG tylko do 100 000 euro
Jak wspomniano, Bankowy Fundusz Gwarancyjny gwarantuje wypłatę środków klientów banków gromadzonych na rachunkach do wysokości 100 000 euro w 100 procentach. Oznacza to, że przy obecnym kursie euro, gwarancją BFG w 100 procentach zabezpieczone są środki w banku wynoszące około 430 000 zł.
– System gwarantowania depozytów obejmuje według jednolitych zasad wszystkie banki krajowe, czyli banki mające siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, zarówno w formie spółek akcyjnych, jak i banki spółdzielcze oraz banki państwowe. Systemem gwarantowania depozytów objęte są również spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe – wyjaśnia w rozmowie z Bankier.pl Mariusz Mastalerz, dyrektor biura zarządu BFG.
Klienci banków, w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu, powinni otrzymać zwrot części pobranych opłat i prowizji – wynika z dokumentu Rzecznika Finansowego i UOKiK sprzed miesiąca. Tymczasem, według Rzecznika Finansowego, ten sam mechanizm powinien działać w przypadku odsetek. Kto ma rację?Za wcześniejszą spłatę kredytu dostaniemy zwrot części odsetek?
Gwarancja BFG dla dwóch banków czy jednego?
Przedstawiciela BFG zapytaliśmy o zasady, jakie obowiązują w przypadku gwarantowania lokat posiadanych przez jednego klienta w przypadku instytucji występujących pod różnymi markami. Czy w razie bankructwa posiadane lokaty sumują się, czy są stosowane oddzielne gwarancje BFG dla każdej marki?
Mariusz Mastalerz z Bankowego Funduszu Gwarancyjnego odniósł się do każdego z przypadków oddzielnie, wyjaśniając powiązania między oferentami lokat, wskazując, że w każdym z tych przypadków obowiązywać będzie jeden limit dla lokat posiadanych w różnych markach (do 100 000 euro):
- Getin Bank, Getin Online oraz Noble Bank nie stanowią odrębnej osoby prawnej, lecz są częścią banku krajowego - Getin Noble Bank SA. Stąd też depozyty zgromadzone za pośrednictwem Getin Banku, Getin Online i Noble Banku w Getin Noble Banku SA są objęte gwarancjami Bankowego Funduszu Gwarancyjnego w ramach gwarancji dla Getin Noble Banku SA,
- Idea Bank i Lion’s Bank nie są odrębnymi osobami prawnymi. Lion's Bank stanowi część (oddział) banku krajowego Idea Bank SA. Stąd też depozyty zgromadzone za pośrednictwem Lion's Bank w Idea Bank SA są objęte gwarancjami Bankowego Funduszu Gwarancyjnego w ramach gwarancji dla tego banku. Oznacza to, że limit gwarancyjny 100 000 euro dotyczy sumy środków zgromadzonych w Idea Bank SA, w tym poprzez Lion's Bank.
- BGŻOptima nie stanowi odrębnej osoby prawnej, lecz jest internetowym oddziałem banku krajowego – BGŻ BNP Paribas SA. Stąd też depozyty zgromadzone za pośrednictwem BGŻOptima w tym banku są objęte gwarancjami Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, a limit dotyczy sumy środków zgromadzonych w Banku BGŻ BNP Paribas SA, w tym poprzez BGŻOptima,
- T-Mobile Usługi Bankowe nie stanowi odrębnej osoby prawnej, lecz część (oddział) banku krajowego Alior Bank SA. Depozyty zgromadzone za pośrednictwem T-Mobile Usługi Bankowe w Alior Bank SA są objęte gwarancjami Bankowego Funduszu Gwarancyjnego w ramach gwarancji dla tego banku. Oznacza to, że limit gwarancyjny 100 000 euro dotyczy sumy środków zgromadzonych w Alior Bank SA, w tym poprzez T-Mobile Usługi Bankowe,
- mBank SA Oddział Bankowości Mobilnej w Łodzi, zwany także Orange Finanse, nie stanowi odrębnej osoby prawnej, lecz część (oddział) banku krajowego mBank SA. Stąd też depozyty zgromadzone za pośrednictwem Orange Finanse w mBank S.A. są objęte gwarancjami Bankowego Funduszu Gwarancyjnego w ramach gwarancji dla tego banku. Oznacza to, że limit gwarancyjny równowartości w złotych 100 000 euro dotyczy sumy środków zgromadzonych w mBank SA, w tym poprzez Orange Finanse.
Przywoływane Bank SMART i BIZ Bank to faktycznie jeden bank – FM Bank PBP SA, przy którym zastosowanie będą miały podobne zasady. Natomiast Inteligo to jedynie internetowa marka PKO Banku Polskiego, więc lokaty zakładane za pośrednictwem Inteligo są faktycznie produktami oferowanymi przez PKO Bank Polski i obowiązuje dla nich jeden limit gwarancyjny BFG.
Powiązani oferenci lokat a gwarancje Bankowego Funduszu Gwarancyjnego |
|
---|---|
Podmiot oferujący lokatę: |
Podmiot, dla którego obowiązuje gwarancja BFG: |
Alior Bank |
Alior Bank SA |
T-Mobile Usługi Bankowe |
|
BGŻ BNP Paribas |
Bank BGŻ BNP Paribas SA |
BGŻ Optima |
|
Bank SMART |
FM Bank PBP SA |
BIZ Bank |
|
Getin Bank |
Getin Noble Bank SA |
Getin Online |
|
Noble Bank |
|
Open Finance* |
|
Idea Bank |
Idea Bank SA |
Lion’s Bank |
|
mBank |
mBank SA |
Orange Finanse |
|
PKO Bank Polski |
PKO Bank Polski SA |
Inteligo |
|
* Open Finance oferuje obecnie Lokatę Słoneczną Getin Noble Banku SA. Źródło: opracowanie Bankier.pl |
