Szef Airbus Group: Będziemy się domagać odszkodowania ws. Caracali

Airbus Group będzie domagać się odszkodowania za zerwanie przez polski rząd negocjacji ws. zakupu 50 śmigłowców Caracal - zapowiedział dyrektor generalny koncernu Tom Enders w oświadczeniu, do którego we wtorek dotarła agencja AFP.

Szef Airbus Group: Będziemy się domagać odszkodowania ws. Caracali
Szef Airbus Group: Będziemy się domagać odszkodowania ws. Caracali (fot. Piotr Robakowski / FORUM)

Negocjacje dotyczyły kontraktu na dostarczenie 50 śmigłowców wielozadaniowych Caracal dla polskiego wojska przez Airbus Helicopters, wchodzący w skład Airbus Group, oraz warunków offsetu. 4 października Ministerstwo Rozwoju, które prowadziło rozmowy offsetowe z Airbus Helicopters, poinformowało, że "Polska uznaje za zakończone negocjacje umowy offsetowej" ws. Caracali.

"Będziemy starać się o odszkodowanie" - podkreślił Enders. Jak dodał, Airbus miał wrażenie, że "miesiącami był zwodzony przez obecny polski rząd".

"Nigdy nie zostaliśmy tak potraktowani przez rząd klienta, jak zostaliśmy potraktowani przez ten rząd" - ocenił.

"Airbus naprawdę chciał inwestować w Polsce i chcieliśmy przyczynić się do stworzenia konkurencyjnego przemysłu lotniczego i kosmicznego w tym kraju. Jednak rząd polski zatrzasnął nam drzwi przed nosem. Bierzemy to pod uwagę" - podkreślił dyrektor generalny Airbus Group.

Według Endersa z powodu "kontrowersyjnych i sprzecznych deklaracji polskiego rządu w czasie procesu przetargowego" powstało "bezprecedensowe poczucie zamieszania". "To zamieszanie potęgowały ostatnie deklaracje polskiego rządu dotyczące zakupu śmigłowców od grup, które zdecydowały się przedstawić oferty niezgodne z przetargiem i które zostały zdyskwalifikowane" - podkreślił Enders.

We wtorek list otwarty do premier Beaty Szydło wystosował prezes Airbus Helicopters Guillaume Faury. Zapewnił, że firma nie działała w złej wierze i jest rozczarowana decyzją Ministerstwa Rozwoju o zerwaniu negocjacji offsetowych. Podkreślił, że offset oferowany przy zakupie Caracali odpowiadał wartości dostawy z podatkiem, zakładał transfer technologii do państwowych spółek i stworzenie miejsc pracy.

"Decyzja o zerwaniu negocjacji offsetowych została podjęta jednostronnie przez polskie Ministerstwo Rozwoju. W uzasadnieniu decyzji podano, że propozycja offsetowa Airbus Helicopters rzekomo nie zabezpieczała podstawowego interesu bezpieczeństwa Polski" napisała Airbus Helicopters w przesłanym PAP we wtorek liście do szefowej polskiego rządu.

Wiceminister rozwoju Radosław Domagalski-Łabędzki oświadczył we wtorek, odnosząc się do listu prezesa Airbus Helicopters, że "strona rządowa nie zerwała procesu negocjacji, tylko zakończyła ten proces w momencie, w którym uzyskaliśmy absolutną pewność, że kontynuowanie dalszych rozmów z grupą Airbus Helicopters jest bezprzedmiotowe".

Pod koniec ubiegłego tygodnia MON oświadczyło, że "to raczej Polska winna domagać się zadośćuczynienia w związku z odmową podpisania umowy offsetowej przez stronę francuską. Wg MON mimo wielu ofert ze strony Polski przedstawianych przez Ministra Rozwoju, strona francuska w ciągu dziewięciomiesięcznych negocjacji odrzuciła polskie propozycje offsetu. W tej sytuacji - napisano - minister rozwoju "uznał dalsze negocjacje za bezzasadne.

Przetarg na wielozadaniowe śmigłowce dla wojska rozpisano wiosną 2012 roku. W kwietniu ub. r., za rządów PO-PSL, MON do końcowego etapu zakwalifikowało ofertę Airbus Helicopters z maszyną H225M. MON podało, że tylko ta oferta spełniła wymogi formalne. Oferty konkurencji odrzucono m.in. ze względu na zbyt odległy termin dostawy (śmigłowce AW149 oferowane przez WSK-PZL Świdnik będące własnością Leonardo Helicopters) i brak uzbrojenia (Black Hawk w wersji eksportowej, które oferowało PZL Mielec należące do firmy Sikorsky). 30 września 2015 r. rozpoczęły się negocjacje umowy offsetowej, której podpisanie było warunkiem zawarcia kontraktu.

Decyzji MON o wyborze Caracali sprzeciwiały się m.in. związki zawodowe działające w zakładach, których oferty zostały odrzucone. PZL Świdnik zaskarżył postępowanie.

Wybór Caracala wzbudził też zastrzeżenia PiS. Partia zawiadomiła prokuraturę o możliwości popełnienia przestępstwa przy przetargu przez wymagania preferujące maszynę europejskiego koncernu. Zastrzeżenia wyrażał również prezydent Andrzej Duda.

Szef MON Antoni Macierewicz na początku urzędowania podjął decyzję o przeglądzie postępowań dotyczących zakupów, w tym na śmigłowce. W poniedziałek w Mielcu Macierewicz zapowiedział, że Wojskom Specjalnym zostaną w najbliższych miesiącach dostarczone maszyny Black Hawk.

Premier Beata Szydło i szef MON poinformowali we wtorek, że w Łodzi powstanie centrum serwisowe śmigłowców produkowanych w Mielcu i Świdniku, a jego utworzenie znajdzie się w kontrakcie na zakup 21 śmigłowców dla polskiej armii. Macierewicz wyjaśnił, że w 2016 roku dostarczone zostaną dwa śmigłowce, w 2017 r. - osiem, a potem - 11.

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 w Łodzi miały być wiodącym zakładem w umowie ze stroną francuską przy dostawie dla polskiej armii śmigłowców Caracal. (PAP)

jhp/ kar/ itm/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 3 ~dex


Śmigłowiec Caracal produkowany od 11 lat został dotąd sprzedany jedynie w 60+ sztukach, dodatkowo pewna liczba jeszcze nie zrealizowanych zamówień. Oznacza to, że polska armia miałaby kupić niemal tyle sztuk ile Airbus Helicopters w ogóle dotąd sprzedał. Dla porównania helokopterów Black Hawk firma Sikorsky wyprodukowała ok. 4000.
Szacowana cena katalogowa Caracala to ok. $20 milionów, kontrakt dla polski obejmuje kwotę przeszło 2 razy wyższą.
Caracal nigdy nie był używany w działaniach zbrojnych, Black Hawk wielokrotnie i był modernizowany na podstawie prawdziwych doświadczeń bojowych.
Poza zaledwie kulkunastoma Caracalami używanymi w armii francuskiej, ten śmigowiec w ogóle nie występuje w armiach NATO. Jego głównymi użytkownikami są: Brazylia, Meksyk i Malezja, czyli kraje, powiedzmy, borykające się z plagą korupcji.
Black Hawk'i produkowane są min. w Polsce. Mielec to największa fabryka Lockheed Martin (właściciela Sikorsky Aircraft) poza USA. Innymi słowy: swoisty off-set za Black Hawk już w Polsce jest, można go łatwo poszerzyć. Airbus Helicopters jedynie obiecuje stworzenie miejsc pracy. Biorąc pod uwagę marne wyniki sprzedażowe Caracala (60 sztuk przez 11 lat) jedynie oczekiwaniem na cud byłoby przekonanie o znaczącej możliwości rozbudowy proponowanego offsetu. Offset amerykański dotyczy świetnie sprzedającego się od wielu lat śmigłowca, offset francuski to wsparcie helikoptera będącego od 10 przeszło lat porażką biznesową.
Airbus Helicopters boryka się z poważnymi problemami, właśnie kontrakt z Polską miałby go ocalić. Cel definiowany jest przez Francuzów jako ochrona miejsc pracy we francuskich zakładach. Stąd pytanie: jak mieliby udźwignąć jednoczesny offset w Polsce z utrzymaniem miejsc pracy we Francji przy kontrakcie na 50 sztuk helikopterów.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 0 ~miro

ryża mafia przeżarła łapówke w spelunie sowy a teraz mamy płacic odkszodowanie?, moze enders powie ile zapłącil za "wygrany" przetarg

! Odpowiedz
2 3 ~poldek

W Planie Morawieckiego jest wyraźnie zaznaczone, że przemysł lotniczy ma być w województwie Podkarpackim. Airbus nie przygotował się do negocjacji proponują fabryki w Łodzi, czy Radomiu -to niezgodne z planem Morawieckiego !!!

! Odpowiedz
5 7 ~bkb2

Ktoś musiał dać PO dużą wziątkę za podpisanie tak niekorzystnego kontraktu.....Kaczyński rozegrał sprawę po mistrzowsku.... Pozwolił PO rządzić przez 8 lat po to tylko aby chłopcy się rozzuchwalili i popełnili tyle błędów... Teraz tych afer wystarczy nawet na 12 lat rządzenie przez obecną ekipę... W tym czasie na tamten świat czy na emerytury odejdzie całe pokolenie PZPR -owskich dygnitarzy i prominentów doprowadzając do rozpadu całego aparatu postkomuny w Polsce. Brawo Kaczyński... !!! Lewactwo i lemingi które tutaj dzisiaj szczeka na forach samo rozpierzchnie się do swoich nor już wkrótce kiedy PO się rozpadanie już na całego....Nie wykluczone że nawet we Francji ktoś pęknie w najbliższym czasie... Ostatnio kolega mówił mi że ma duże podejrzenia czy to aby z Kulczykiem było nieprzewidywalne wydarzenie na klinice po którym nasz "bohater narodowy" wyjechał nogami do przodu... Ja stukałem się wtedy po głowie i mówiłem mu żeby przestał oglądać kryminały.... Dzisiaj jak analizuję te wszystkie sprawy to sam już nie wiem co o tym myśleć ...

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 9 ~wsad

Co ciekawe, w sierpniu tego roku Kuwejt podpisał umowę na dostawę 30 caracali za 4,5 mld zł, czyli po 150 mln zł sztuka. W ramach kontraktu Francuzi gwarantują pakiet wsparcia i serwisu, w tym m.in. symulatory. Ponadto 4–5 maszyn ma być przystosowanych do działań morskich. Nie znamy wszystkich szczegółów obydwu umów, ale z dostępnych publicznie informacji wynika, że Polska miała zapłacić o 80 proc. więcej niż Kuwejtczycy. Kto zatem i kogo chciał upokorzyć, zdradzić czy wbić mu nóż w plecy? Kto działał w złej wierze? Zachód pokazuje, że jeśli tylko mu pozwolić, traktuje nas jak kolonię.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 2 ~Daffa

Ciezko mi to pisac, ale tak nas wlasnie uwarzaja

! Odpowiedz
0 0 ~Gnida odpowiada ~Daffa

Ciężko mi to pisać, ale uwarzyć to możesz ale np piwa. A oni nas mogą uważać za ...

Nieuku.

! Odpowiedz
1 8 ~piwi

Skoro tylko odszkodowania to możemy odetchnąć, bo mógłby z zemsty zażądać na przykład aneksji całego kraju na rzecz muslimów z Calais.

! Odpowiedz
3 13 ~xyz

Airbus wydal duzo pieniedzy na lapowki dla tuska i komorowskiego. Beda chcieli teraz te pieniadze odzyskac.

! Odpowiedz
1 3 ~sikorski

to niech ruszaja do Brukseli to Tuska i Bienkowskiej - przeciez dobrze zarabiaja i maja chody to niech biora teraz z kasy EU to zaraz ich rozlicza na forum europejskim

a co beda chciali odszkodowania bo Tusk nie dostarczyl im srajtasmy do Carakali i teraz cala afera o to - Panie Tusk trybunal Pana we Francji czeka i przerobka na slimaka ktory podobna jest ryba. A Pan Panie Tusk to jak sie nie myle to KACZOR - bajaki Disneya chyba nie klamia a mialy uczyc ?

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,6% VI 2019
PKB rdr 4,7% I kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,3% VI 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 057,82 zł V 2019
Produkcja przemysłowa rdr -2,7% VI 2019

Znajdź profil