Siedem ofert w przetargu na wykonanie przekopu Mierzei Wiślanej

2019-05-22 13:14, akt.2019-05-22 15:53
publikacja
2019-05-22 13:14
aktualizacja
2019-05-22 15:53

Siedem ofert wpłynęło w przetargu na wykonanie kanału przez Mierzeję Wiślaną - podał Urząd Morski w Gdyni. W środę nastąpiło otwarcie ofert od potencjalnych wykonawców na budowę nowej drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym.

/ Urząd Morski w Gdyni

Jak podała PAP rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, kwota, jaką inwestor przeznaczył na realizację pierwszej części inwestycji, czyli budowę portu osłonowego, kanału żeglugowego oraz sztucznej wyspy, wynosi 718 mln 94 tys. zł. Ceny zaproponowane przez inwestorów mieszczą się natomiast w przedziale ponad 992,2 mln zł - 1,4 mld zł.

Wśród firm, które zgłosiły swoje oferty, są: Budimex S.A. (zaproponował cenę 992 mln 528 tys. 578 zł); konsorcjum Polbud Pomorze z chińskimi firmami (1 mld 448 mln 939 tys. 15 zł); chińska Sinohydro Corporation Limited (1 mld 105 mln 885 tys. 612 zł); Energopol Szczecin (1 mld 87 mln 912 tys. 72 zł); China Harbour Engineering Company Ltd. (1 mld 71 mln 808 tys. 567 zł); belgijska N.V.Besix S.A. ze spółkami NDI S.A. oraz NDI sp. z o.o. (992 mln 270 tys. 523 zł) oraz turecka Kolin Insaat Turizm Sanayi VE TIC. Ta ostatnia zaznaczyła, że jej oferta jest testową, i wpisała kwotę 1 zł.

Wszyscy oferenci zadeklarowali pięcioletnią gwarancję dla inwestycji oraz skrócenie budowy o osiem miesięcy.

Przetarg na wykonanie pierwszej części inwestycji nie obejmuje całości budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Chodzi o budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć, wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.

Budowa kanału może się rozpocząć w październiku tego roku. Zamawiający określił, że wykonawca na zakończenie prac ma 40 miesięcy.

Ogłoszenie drugiej części budowy kanału zaplanowano na II kwartał tego roku. Postępowanie będzie dotyczyło prac na rzece Elbląg, czyli obudowie brzegów oraz robotach czerpalnych. Ogłoszenie ostatniego, trzeciego postępowania - na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym - wstępnie zaplanowano za 1,5 - 2 lata.

Przeciwnicy budowy przekopu przez Mierzeję liczą na zatrzymanie tej inwestycji. "Wierzymy, że wciąż można powstrzymać ten absurdalny, niezgodny z prawem i szkodliwy dla środowiska projekt" - napisali przedstawiciele Obozu dla Mierzei Wiślanej w przekazanej w środę informacji prasowej.

Inwestycja znajduje się w granicach dwóch województw: pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Na terenach tego pierwszego, w gminie Sztutowo oraz Krynica Morska, przewidziano budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, budowę toru wodnego w północnej części Zalewu Wiślanego (granica województw przecina środek Zalewu Wiślanego) oraz budowę sztucznej wyspy.

W woj. warmińsko-mazurskim, w gminie Tolkmicko, ma powstać południowa część toru wodnego na Zalewie Wiślanym, a w granicach gminy Elbląg i miasta Elbląga - tor wodny na rzece Elbląg.

Jak mówiła wcześniej PAP Magdalena Kierzkowska, zgodnie z decyzją środowiskową oraz z uwagi na okresy ochronne ptaków, prace na Mierzei mogą rozpocząć się najwcześniej w październiku.

Według resortu gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej, budowa nowej drogi wodnej ma znacząco poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej. Dzięki temu rozwiązaniu elbląski terminal będzie mógł swobodnie przyjmować mniejsze ładunki, odciążając porty trójmiejskie. Rozwój tego portu ma sprzyjać powstawaniu nowych miejsc pracy, poprawić walory turystyczne miejscowości położonych nad Zalewem Wiślanym oraz wpłynąć na rozwój gospodarczy całego regionu północno-wschodniej Polski.

Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku; jej koszt, wyliczony na ok. 880 mln zł, zostanie w całości pokryty z budżetu państwa.

Niedawno minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk powiedział, że jeśli doszłoby do wzrostu kosztu przekopu przez Mierzeję Wiślaną, to dodatkowe finansowanie na tę inwestycję będzie zapewnione. (PAP)

autorka: Agnieszka Libudzka

ali/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Komentarze (17)

dodaj komentarz
marcin321
Ludzie, o czym tu w ogóle dyskutować, przecież nie ma szans przyjęcia oferty z 1zł to czysto cwaniacka zagrywka żeby wybadać innych. Mówi Wam coś rażąco niska cena?
petrolnuts
Czy zgodnie z prawem musi zostać wybrana ta za złotówkę?
_jasko
Historia zna takie przypadki. Ostatnio Egipt sprzedał Rosji dwa okręty typu Mistral w cenie 1Euro/szt.
lelo1949
Uniezależnimy się od Rosji ale judaszom z KE nic nie pasuje co działa na korzyść Polski ,chcą słabej Polski
antybolszewik
Napisz w jaki sposób się uniezależnisz bo szermując głupimi hasłami od polityków tylko się ośmieszasz.
lelo1949 odpowiada antybolszewik
Poczytaj jak było w historii,często dla swego widzimisię zamykali swą cieśninę dla naszych statków, nie masz bladego pojęcia to nie pisz
_jasko odpowiada lelo1949
Dla Twojej wiedzy. W chwili obecnej prawie całość ładunków rozładowywanych w porcie Elbląg to rosyjski węgiel, więc statki nie muszą przepływać przez Cieśninę Pilawską.
Zdarzały się zamknięcia przez Rosjan cieśniny, z przyczyn podobnych do naszych, gdy zamykaliśmy pewne akweny wzdłuż naszego wybrzeża - manewry
Dla Twojej wiedzy. W chwili obecnej prawie całość ładunków rozładowywanych w porcie Elbląg to rosyjski węgiel, więc statki nie muszą przepływać przez Cieśninę Pilawską.
Zdarzały się zamknięcia przez Rosjan cieśniny, z przyczyn podobnych do naszych, gdy zamykaliśmy pewne akweny wzdłuż naszego wybrzeża - manewry wojskowe.
Fakt, że marynarka FR wykonuje je częściej.
Do kosztów budowy kanału należy dołożyć jeszcze budowę specjalistycznej floty kabotażowców wymiarami dostosowanymi do warunków technicznych przekopu.
Statki te kursowałyby między naszymi portami.
Taniej jest przerzucić te ładunki na transport kolejowy czy drogowy.
antybolszewik odpowiada lelo1949
Otóż drogi @lelo1949. Do nadbrzeży (nie portu) w Elblągu prowadzą dwie drogi Pilawa i Szkaprawa. Nie inwestujemy w żaden z tych torów a budujemy trzeci za 2 miliardy
ajwaj
Wow - to se na pontonie z motorkiem spokojnie na plaze pojedziemy :)
Jesli PISy beda 24/7 zabierac tys. ton piachu nanoszonego na wyjazd.

Tam jest cicho i spokojnie, na AKTUALNEJ-online mapie tam nic nie jezdzi.

Teraz stoi Hydrograf, pewnie PISy szukaja bursztynu :)
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:
Wow - to se na pontonie z motorkiem spokojnie na plaze pojedziemy :)
Jesli PISy beda 24/7 zabierac tys. ton piachu nanoszonego na wyjazd.

Tam jest cicho i spokojnie, na AKTUALNEJ-online mapie tam nic nie jezdzi.

Teraz stoi Hydrograf, pewnie PISy szukaja bursztynu :)
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:18.7/centery:54.4/zoom:9
ajwaj
Jesli nie pokaze, trza z mapy globalnej przejsc na Gdansk i okolice

https://www.marinetraffic.com

Powiązane: Przekop Mierzei Wiślanej

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki