REKLAMA
ZAGŁOSUJ

Selena planuje w '22 wzrost zatrudnienia w związku z inwestycjami

2021-11-03 14:32
publikacja
2021-11-03 14:32
Selena planuje w '22 wzrost zatrudnienia w związku z inwestycjami
Selena planuje w '22 wzrost zatrudnienia w związku z inwestycjami
/ Selena FM

Grupa Selena planuje w przyszłym roku wzrost zatrudnienia w przedziale 3 – 5 proc. m.in. w związku z zamiarem realizacji inwestycji w obszarze produkcji i sprzedaży – poinformował PAP Biznes nowo powołany członek zarządu ds. personalnych Andrzej Zygadło. Dodał, że w 2022 r. wyższe nakłady na koszty pracownicze będą wyzwaniem, ale ich procentowy udział w ogólnych wydatkach grupy nie powinien znacząco wzrosnąć.

„Nasze plany inwestycyjne wiążą się zarówno ze wzrostem liczebności kadry, jak i podniesieniem kwalifikacji pracowników. W 2022 r. spodziewamy się wzrostu zatrudnienia w przedziale od 3 do 5 proc. – w zależności od postępów w realizacji inwestycji. Chcemy zwiększyć obecność w obszarze sprzedaży, przy jednoczesnym rozwoju zaplecza produkcyjnego, gdzie dodatkowo planujemy dużą automatyzację procesów, co pozwoli nam wzmocnić przewagę konkurencyjną na rynku” – powiedział Andrzej Zygadło.

Zarząd informował wcześniej, że grupa rozważa nowe inwestycje, w tym także poza Europą – m.in. na rynkach wschodzących – a także rozwój poprzez akwizycje i zwiększenie swojej obecności w Stanach Zjednoczonych. Niedawno Selena podała, że wśród inwestycji na najbliższe lata uwzględnia m.in. budowę fabryki na południu Kazachstanu.

Jak powiedział Zygadło, grupa chce pozyskiwać pracowników na wszystkich rynkach, ale wzrost zatrudnienia przewidywany jest zwłaszcza w związku z realizacją większych inwestycji.

"Zapotrzebowanie na nasze produkty rośnie, więc inwestujemy np. w więcej linii produkcyjnych. Jeśli chodzi o wzrost zatrudnienia – procentowo będzie się to dość równo rozkładało w miejscach, gdzie zdecydujemy się na budowę zakładów produkcyjnych. Tam, gdzie nie będziemy prowadzić bezpośrednich inwestycji, planujemy dość stabilny wzrost związany z rozwojem danego rynku” – dodał członek zarządu.

Grupa Selena, producent i dystrybutor produktów chemii budowlanej, zatrudnia ok. 2 tys. osób, a w jej skład wchodzi 35 spółek w 18 krajach. Zakłady produkcyjne Seleny zlokalizowane są w Polsce, Chinach, Rumunii, Turcji, Hiszpanii, Kazachstanie i we Włoszech.

Zygadło poinformował, że w tej chwili trudno powiedzieć, kiedy grupa może sfinalizować akwizycje i jakiej skali mogą być to przejęcia – w tym obszarze zarząd na razie koncentruje się na poszukiwaniu potencjalnych celów. Ponadto kluczowe jest obecnie dobre zamknięcie roku, co – jak dodał członek zarządu – przy zmiennych cenach surowców będzie wyzwaniem.

„Duża część naszej energii jest skierowana na realizację tegorocznych celów, a także na dobre przygotowanie się do 2022 r. – jesteśmy w trakcie budżetowania” – powiedział.

„Największym wyzwaniem tego roku, a zapewne i początku 2022 r., pozostaje pandemia – pozrywane zostały łańcuchy dostaw, ceny surowców zaczynają osiągać bardzo wysokie poziomy – musimy szybko reagować, wdrażać odpowiednie polityki cenowe, abyśmy nie utracili rentowności. Dochodzą braki surowcowe, co może skutkować przerwami w produkcji, a to się odbija na efektywności przedsiębiorstwa, ale udaje nam się te zagrożenia redukować” – dodał członek zarządu.

Zygadło wskazał, że m.in. z uwagi na wysoką inflację oczekiwania pracowników – zwłaszcza na niższych stanowiskach – dotyczące wynagrodzeń są duże, co z kolei wiąże się ze wzrostem kosztów. W tym roku wzrost wynagrodzeń w grupie ma być wyższy niż w ubiegłych latach.

„Co roku prowadzimy przegląd wynagrodzeń naszych pracowników – obserwujemy, jak kształtują się wynagrodzenia w naszej branży w poszczególnych krajach i staramy się być konkurencyjni. Na pewno w tym roku wzrost wynagrodzeń będzie wyższy niż w latach ubiegłych” – powiedział.

Dodał, że w najbliższych latach udział kosztów pracowniczych (obejmujących wynagrodzenia, ale i środki przeznaczane na rozwój kadr) w ogólnych wydatkach nie powinien jednak znacząco wzrosnąć z uwagi na to, że zwiększa się sama skala przedsiębiorstwa.

„Grupa Selena rośnie, więc udział procentowy tych nakładów pozostanie na podobnym poziomie – natomiast sama kwota przeznaczana na rozwój kadr będzie większa, co jest częścią strategii firmy. Natomiast wzrost kosztów wynagrodzeń będzie jednym z wyzwań dla nas na 2022 r.” – ocenił członek zarządu.

Zdaniem Zygadło, obecnie jednym z największych wyzwań w obszarze HR są zmiany w trybie pracy – najpierw przejście na pracę zdalną, następnie hybrydową oraz jak będzie to wyglądało po pandemii. Dodatkowo procesy te zachodzą w warunkach dużej zmienności, a Selena – działając na wielu rynkach – musi brać pod uwagę także regulacje wewnętrzne poszczególnych krajów.

Grupa nie ma jednak większych problemów z pozyskaniem i utrzymaniem pracowników. Jak stwierdził Zygadło, są obszary, w których procesy rekrutacyjne trwają dłużej – np. w zarządzaniu operacjami międzynarodowymi czy sprzedażą rozwiązań dla użytkowników końcowych – ale z kolei na stanowiskach produkcyjnych udało się ustabilizować rotację pracowników.

Selena zamierza w najbliższych kwartałach m.in. wzmocnić obszar cyfryzacji i automatyzacji procesów i rozwijać dział R&D – również poprzez rekrutację nowych pracowników.

Andrzej Zygadło, dotychczasowy globalny dyrektor HR, został członkiem zarządu Seleny z dniem 1 października 2021 r., a z grupą jest związany od 2019 roku.

Dominika Antoniak (PAP Biznes)

doa/ ana/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Nawet 360 zł z Kontem 360° w Banku Millennium

Nawet 360 zł z Kontem 360° w Banku Millennium

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki