REKLAMA
»

Rząd szuka 90 mld zł na drogi

2016-01-11 23:51
publikacja
2016-01-11 23:51

Resort infrastruktury rozpoczął branżowe konsultacje. Chce obniżyć koszty budowy szybkich tras. Na razie je… podwyższa

fot. Piotr Mecik / / FORUM

Do jutra organizacje budowlane mają zgłosić listę reprezentantów do zespołu, który jeszcze w tym kwartale przygotuje listę działań, które usprawnią inwestycje w szybkie trasy. To efekt uzgodnień z niedawnego spotkania branży z przedstawicielami resortu infrastruktury i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Kolejne zaplanowano na piątek, 15 stycznia 2016 r.

— Pracujemy nad koncepcją ograniczenia kosztów budowy dróg bez obniżania standardów jakości i bezpieczeństwa — twierdzi Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury, odpowiadający za drogi. Resort szuka 90 mld zł, których — zdaniem jego przedstawicieli — brakuje do realizacji programu drogowego do 2025 r. Jerzy Szmit mówił niedawno w „PB”, że poprzednicy pozostawili plan wyceniony na 107 mld zł, jednak obecna ekipa zweryfikowała koszty i oszacowała fundusze potrzebne na inwestycje na prawie 200 mld zł. Dlatego urzędnicy i branżowi fachowcy szukają oszczędności.

Kadrowe braki

Branżowi specjaliści nie wierzą, że dzięki finansowej optymalizacji uda się załatać drogową dziurę, ale pomysłami na zmiany sypią jak z rękawa. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa (OIGD) już nawet przesłała GDDKiA pierwsze projekty. Zamierza je również przedstawić podczas prac zespołu. Chodzi o złagodzenie wymogów dotyczących doświadczenia kadry kierowniczej i drogowych specjalistów oraz projektantów.

— Obecnie coraz więcej firm, nawet dużych, ma problem z pozyskaniem wykwalifikowanej kardy. Dzięki zmianie wymagań łatwiej będzie pozyskać specjalistów, co pozytywnie wpłynie na koszty realizacji inwestycji — uważa Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Dzięki temu w przetargach drogowych łatwiej będzie także startować mniejszym polskim firmom. Jerzy Mirgos, prezes Mirbudu, uważa natomiast, że chcąc zwiększyć potencjał krajowych firm i obniżyć koszty wykonania, zamawiający powinni dzielić inwestycje na mniejsze odcinki niż obecnie.

Czytaj więcej w dzisiejszym "Pulsie Biznesu"

Źródło:
Tematy
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking

Komentarze (16)

dodaj komentarz
~stary
Najpierw podnieśli koszty budowy o 93 mld, a teraz szukają brakujących 90 mld. Co za durnie :)
~zeflik
Może zrezygnować z 1000km osłon dźwiekochłonnych? Czy znowu nam UE coś nakazała?
~jo44
jeszcze by się rozchodzili pardon uchodzcy po lasach a nie o to chodzi. Ekrany muszą być. A produkcja stali i szkła w niepolskich hutach musi być w ruchu ciągłym ..OT
~ccd
komu tym razem rząd zacznie myszkować po kieszeniach, kogo złupi?
~gf
"poprzednicy pozostawili plan wyceniony na 107 mld zł, jednak obecna ekipa zweryfikowała koszty i oszacowała fundusze potrzebne na inwestycje na prawie 200 mld zł". Czy nie można było zostawić człowieka który był w stanie to zrobić za 107 zamiast zastępować go takim który tego zrobić nie umie, YKM pełną gębą ciemny lud "poprzednicy pozostawili plan wyceniony na 107 mld zł, jednak obecna ekipa zweryfikowała koszty i oszacowała fundusze potrzebne na inwestycje na prawie 200 mld zł". Czy nie można było zostawić człowieka który był w stanie to zrobić za 107 zamiast zastępować go takim który tego zrobić nie umie, YKM pełną gębą ciemny lud się zrzuci bo ten rząd taniej nie potrafi. Rząd potrafi tylko podnosić podatki, która branża zapłaci teraz 90 mld na drogi?
~ostry
tak, POprzedni człowiek był przecież czarodziejem, który potrafił budować drogi za połowę ceny.
Faktycznie od cudów fachowców macie dobrych.
PO już pokazała jak się buduje najdroższe drogi w europie, równocześnie nie płacąc za ich wybudowanie...
~edd odpowiada ~ostry
Tyle że drogi można budować o połowę taniej, tak mówiła obecna pani premier w kampanii wyborczej.
~re odpowiada ~ostry
PIS też już pokazał - 7km autostrad za poprzedniej karencji. Teraz wygląda podobnie skoro brakuje połowy kasy,.
~jo44
A ja myślałem że autostraty są finansowane z opłat i podatków w paliwie ukrytych ... Jeśli nie, to czerpać je należy od tych co nimi jeżdżą - właścicieli luksusowaych aut 100tys+, tirów które je rozjeżdzają i budować je należy polskimi rękami, wtedy wydatek wróci na rynek a nie popłynie przelewem jednorazowym na konto w lichtensztajnie ..ot
~Peti
A tym co mają auta tańsze niż 100tyś powinno się dopłacać do km przejechanych. Taka dotacja 500+ do małych samochodzików.

Powiązane: Budowa dróg i autostrad

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki