REKLAMA

Nowa podstawa programowa w szkołach. Nowacka wskazuje teminy nowego egzaminu ósmoklasisty i nowej matury

2025-07-09 12:28, akt.2025-07-09 14:06
publikacja
2025-07-09 12:28
aktualizacja
2025-07-09 14:06

Od 2026 r. zgodnie z nową podstawą programową będą się uczyć uczniowie klas I i IV szkoły podstawowej, a od 2027 r. uczniowie klas I szkól średnich. Nowy egzamin ósmoklasisty i nowa matura po raz pierwszy przeprowadzone będą w 2031 r. - poinformowała w środę ministra edukacji Barbara Nowacka.

Nowa podstawa programowa w szkołach. Nowacka wskazuje teminy nowego egzaminu ósmoklasisty i nowej matury
Nowa podstawa programowa w szkołach. Nowacka wskazuje teminy nowego egzaminu ósmoklasisty i nowej matury
fot. Dariusz Gorajski / / FORUM

W środę na konferencji prasowej w MEN poinformowano o pracach nad reformą edukacji.

- Reforma edukacji rozpisana jest na lata. W 2026 r. zaczną obowiązywać nowe podstawy programowe w klasach I i IV szkoły podstawowej - powiedziała ministra. Dodała, że rok później w 2027 r. reforma wejdzie również do szkół ponadpodstawowych, a w podstawówce obejmie kolejne lata.

Zapowiedziała, że nowy egzamin ósmoklasisty i nowa matury po raz pierwszy przeprowadzone zostaną, kiedy pierwsi uczniowie objęci nową podstawą programową zakończą pełny cykl kształcenia. Podała, że nowy egzamin ósmoklasisty i nowa matura dla absolwentów liceów po raz pierwszy przeprowadzone zostaną w 2031 r., a nowa matura dla absolwentów techników w 2032 r.

W rozporządzeniu ministra edukacji w sprawie podstawy programowej, nazywanych zwyczajowo podstawą programową, opisane jest to, co uczeń powinien umieć z określonego przedmiotu po danym etapie edukacyjnym (każdy przedmiot jest opisany osobno). Programy nauczania i podręczniki muszą być zgodne z podstawą, a nauczyciel ma obowiązek realizacji wszystkich treści w niej zawartych.

Prace nad podstawą programową resort edukacji powierzył Instytutowi Badań Edukacyjnych - Państwowemu Instytutowi Badawczemu. Przy instytucie powołane zostały przygotowujące nowe podstawy programowe do poszczególnych przedmiotów, grupy ekspercie oraz Zespół do spraw monitorowania i wdrażania reform oświaty imienia Komisji Edukacji Narodowej.

Wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer podkreśliła, że nowe podstawy mają być czytelne, spójne, zorientowane na rozwój kompetencji uczniów: poznawczy, społeczny i osobisty. Ma być też większa niż obecnie korelacja między przedmiotami.

- Bardzo często narzekano, że w dotychczasowych podstawach programowych nie ma nic wspólnego między fizyką a matematyką, że przedmioty przyrodnicze wzajemnie się nie widzą, że bardzo często o tych samych zjawiskach mówimy na chemii, biologii i geografii, ale uczniowie często nie zauważają, że mówią o tych samych zjawiskach - powiedziała Lubnauer. Stąd - jak wyjaśniła - w klasie VI pojawi się przedmiot przyroda.

Wiceministra zaznaczyła, że chodzi też o naukę krytycznego myślenia, odporność na zagrożenia, w tym cyfrowe.

Wskazała, że ważnym elementem zmian ma być wsparcie i autonomia dla nauczycieli, dlatego np. w przedmiotach edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna pojawiają się zagadnienia fakultatywne. - Wybór nauczyciela nie tylko dotyczący metod, ale również tego, co poza tym, co jest w zakresie obowiązkowym, dodatkowo chciałby uczyć swoich uczniów. Tych elementów autonomii będzie bardzo dużo, ale również wsparcia - powiedziała Lubnauer. Dodała, że poza podstawami programowymi będą m.in. materiały metodyczne.

Poinformowała, że przy ocenianiu podręczników przed wprowadzeniem ich do użytku szkolnego - obok oceny merytorycznej i językowej - pojawi się też ocena metodyczna „pozwalająca ocenić na ile podręcznik dobrze służy uczniom, nie tylko pod względem merytorycznym, ale również pod względem zastosowanych narzędzi metodycznych”.

Wicedyrektor IBE-PIB Tomasz Gajderowicz poinformował, że zespoły pracujące nad podstawami do poszczególnych przedmiotów przekazały już „pierwsze szkice podstaw”. Trafiły one do zespołów ekspertów, wśród których są zarówno nauczyciele praktycy, jak i eksperci z danych dziedzin, którzy przedstawili uwagi do nich. - W tej chwili jesteśmy na etapie, kiedy poszczególne zespoły podstaw programowych implementują te poprawki - powiedział Gajderowicz.

PAP zapytała, czy przygotowywana podstawa programowa zakłada - analogicznie do przyrody - łączenie także innych przedmiotów, np. języka polskiego i epok literackich z historią.

Nowacka zaprzeczyła. - Planujemy stworzenie synergii pomiędzy przedmiotami - dodała. Dla przykładu zwróciła uwagę na podstawę programową z przedmiotu edukacja obywatelska, w której „widać, z jakimi przedmiotami i fragmentami powinna korelować”.

- Dokładnie to samo ma dotyczyć historii czy języka polskiego, żeby uczeń - ucząc się - wiedział, na ile to, czego się uczy na historii, będzie miało wpływ na literaturę - zaznaczyła ministra. Jak dodała, jest to zatem „tak naprawdę wymuszenie na swój sposób współpracy i synergii”. - Natomiast całego łączenia poszczególnych przedmiotów nie planujemy w tym obszarze - zaznaczyła.

Nowacka poinformowała też, że od środy wszystkie informacje dotyczące reformy edukacji, jej przebiegu, a także „korzyści, jakie będą dla poszczególnych grup, czyli dla nauczycieli, uczniów i rodziców” są dostępne na stronie internetowej reforma26.men.gov.pl.

Prace nad reformą edukacji rozpoczęto wiosną 2024 r. Wówczas MEN powierzyło IBE-PIB prace nad profilem absolwenta, czyli nad odpowiedzią na pytanie, kim ma być absolwent polskiej szkoły, jakie kompetencje, jaką wiedzę, wartości i jaką sprawczość ma posiadać. Opracowany profil jest punktem wyjścia do przygotowania nowej podstawy programowej.

W pierwszej kolejności przygotowywana jest podstawa programowa dla szkół podstawowych, gdy zakończą się prace nad nią, rozpoczęta zostanie praca nad podstawą programową dla szkół ponadpodstawowych. (PAP)

dsr/ pak/ agz/

Źródło:PAP
Tematy
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.

Komentarze (5)

dodaj komentarz
stain
Jedno pytanie. Ile jest płci wg. nowej podstawy programowej edukacji dzieci? To powie wszystko o jej jakości.
jan-kowalski
Jeżeli teraz do zdania matury wystarcza zaliczenie 30%, a i tak zdaje tylko ok. 60% przystępujących do tego egzaminu, to strach się bać, jak to będzie wyglądać w 2031 czy 2032 r.

Kilkanaście lat temu można się było się śmiać z mema, w którym na maturze w 2030 zadanie brzmiało: "Pokoloruj drwala", a 2035: "Zaznacz,
Jeżeli teraz do zdania matury wystarcza zaliczenie 30%, a i tak zdaje tylko ok. 60% przystępujących do tego egzaminu, to strach się bać, jak to będzie wyglądać w 2031 czy 2032 r.

Kilkanaście lat temu można się było się śmiać z mema, w którym na maturze w 2030 zadanie brzmiało: "Pokoloruj drwala", a 2035: "Zaznacz, który to drwal".
Się może okazać, że to nie był mem tylko proroctwo...
dasbot
Ciekawe kto i jak skonstruował tą nową podstawę. Kilka pytań do autorów. Od kiedy i dlaczego Polska nie jest krajem suwerennym? Kto i dlaczego sprokurował wybuch WW1? Kto i dlaczego sfinansował wybuch pewnej rewolucji w 1917? Kto i dlaczego sfinansował wybuch WW2? Kto i dlaczego ustanowił "międzynarodowy porządek oparty na zasadach"?Ciekawe kto i jak skonstruował tą nową podstawę. Kilka pytań do autorów. Od kiedy i dlaczego Polska nie jest krajem suwerennym? Kto i dlaczego sprokurował wybuch WW1? Kto i dlaczego sfinansował wybuch pewnej rewolucji w 1917? Kto i dlaczego sfinansował wybuch WW2? Kto i dlaczego ustanowił "międzynarodowy porządek oparty na zasadach"? Gdzie spisane są te zasady i kto je przestrzega? Jakie ma to reperkusje dla świata ze szczególnym uwzględnieniem Polski? Kto i dlaczego powołał do życia UE? Kto był pierwszym przewodniczącym dzisiejszego odpowiednika KE? Kto, kiedy i dlaczego doprowadził do powołania pewnego kraju rezolucją ONZ z 1948? Kto i dlaczego doprowadził do rozwiązania innego kraju w 1991? Kto powołał do życia w 1991 kraj sąsiadujący z nami i tym samym rozwalił spokój w naszej części świata? Komu i dlaczego gra w szachy popier.....doliła się z polityką? Kto i dlaczego sam na siebie napadł 9/11? Kto podpalił Bliski Wschód rzekomo szukając broni masowego rażenia? Kto i dlaczego rozwalił b. Jugosławię? Kto i dlaczego wymyślił p(l)andemię i wcisnął miliardom niewinnych ludzi "eliksir nieśmiertelności" w fazie testów? Kto przytulił z tego pierdyliardy zysków ociekające ludzkim nieszczęściem? Kto i dlaczego wymyślił europejski nie(ład) społeczno-gospodarczy? Dlaczego pewien kraj napadł na inny kraj w 2025, bo mógł, chciał i było mu wolno w majestacie "międzynarodowego porządku opartego na zasadach"? To tylko kilka pytań z dziedziny historii, ekonomii, medycyny, czy tzw. fundamentalnych. No ale zapomniałem o królowej nauk, a więc ile mamy płci? Albo czy zero do potęgi zero to jeden? Parafrazując wypowiedź pewnego wybitnego polskiego satyryka, teraz dzieci będą się uczyć pilnie przez całe ranki ze swej zreformowanej pierwszej czytanki. Biedne dzieci, że im politycy reformują myślenie co kilka lat. Zobaczymy co to zmieni. Może kiedyś ten kraj wyprodukuje własny samochód, a może nawet rakietę i dorobi się armii w 100% wyposażonej najlepszym na świecie sprzętem made in Poland? Czas pokaże........Clown world.
moravietz
To kiedy Lewacka wprowadza przedmiot o winie Polakow za IIWŚ i obozy?
wnr
myślał indyk o niedzieli, a w sobotę łeb mu ścieli

Powiązane: Edukacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki