Nie każda firma potrzebuje samochodu

Wiele firm, w szczególności usługowych, wykorzystuje w swojej pracy samochody osobowe. W większości przypadków stanowią one podstawowe narzędzie pracy, a czasami nawet świadczą o prestiżu danej firmy. Zanim jednak zdecydujemy się na wprowadzenie do przedsiębiorstwa floty samochodowej, powinniśmy przeanalizować czy nam się to opłaca, biorąc pod uwagę późniejszą eksploatację aut i związane z nią koszty.

Najczęściej rozważanymi do tej pory formami pozyskania floty samochodowej na potrzeby firmy były leasing i wynajem. Leasing samochodowy dedykowany jest głównie firmom o wysokich przychodach lub takich, które nie posiadają zdolności kredytowej. Warto podkreślić, że w większości przypadków, aby ubiegać się o tę formę finansowania, należy prowadzić działalność od co najmniej 12 miesięcy. Ponadto, z uwagi na obowiązujące w Polsce przepisy podatkowe, leasing nie opłaca się podmiotom które nie są płatnikami VAT, rozliczają się na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego lub nie generują jeszcze zysku, ponieważ są w początkowej fazie powstawania i przez najbliższe kilkanaście miesięcy nie będą osiągać przychodów podlegających podatkowi dochodowemu.

kontrola» Chcesz dostać zwrot VAT-u? Licz się z kontrolą
Inną formą pozyskania floty samochodowej dla firmy jest wynajem krótko bądź długoterminowy. Jest to mniej popularne rozwiązanie niż leasing, ze względu na niekiedy większe koszty oraz świadczenia dodatkowe. Na wysokość raty składają się też opłaty za ubezpieczenie, serwis i dodatkowe opony. Podobnie jak w przypadku leasingu, oferty wynajmu długoterminowego kierowane są najczęściej do dużych przedsiębiorstw.

Zasadnicza różnica pomiędzy wynajmem a leasingiem widoczna jest przy analizie klienta docelowego. W przypadku leasingu jest to osoba fizyczna (leasing konsumencki) lub osoba fizyczna prowadząca działalność, lub inny podmiot gospodarczy (najczęściej leasing operacyjny). Z kolei wynajem długoterminowy kierowany jest wyłącznie do osób prawnych, osiągających odpowiedni wynik finansowy. Kolejne różnice nie są już tak ewidentne, nie mniej jednak z wynajmu często korzystają przedsiębiorstwa posiadające duże floty samochodów. Decydują się one na wynajem, który pozwala uniknąć skomplikowanej logistyki związanej z obsługą pojazdów - serwisu, napraw bieżących, ubezpieczeń czy wymiany sezonowej opon. Wszystkie te elementy są częściami składowymi wynajmu i pozostają pod kontrolą firmy, która świadczy usługi wynajmu długoterminowego - komentuje Tomasz Lorek, Kierownik działu Kredytów i Leasingów MM Cars.

leasing» Nowe reguły rozliczania leasingu
Z reguły również firma, która decyduje się na wynajem, nie jest zainteresowana posiadaniem samochodu "na własność" w efekcie zakończenia umowy. Klienci oddają zwykle pojazd po okresie użytkowania i w jego miejsce wynajmują kolejny. Leasing to np. przymus pamiętania o okresowych przeglądach gwarancyjnych, konieczność wykupu samochodu z końcem umowy (choć nie zawsze), ale w przypadku małych firm posiadających jeden, dwa czy trzy pojazdy zarządzanie nimi nie nastręcza dużych problemów. Poza tym, z różnych powodów osoby decydujące się na tę formę finansowania chcą po zakończeniu umowy wejść w posiadanie pojazdu, będącego jej przedmiotem. Na koniec warto wspomnieć, że na rynku istnieją również produkty hybrydowe, łączące w sobie zalety wynajmu i leasingu- dodaje Lorek.

Z punktu widzenia zawodów, których podstawowym narzędziem jest samochód, np. przedstawicieli handlowych, konsultantów czy doradców, którzy spotykają się z klientami z całej Polski, zarówno leasing, jak i wynajem wydają się rozwiązaniem stosunkowo opłacalnym. Natomiast w przypadku firm, które działają głównie w obrębie dużych miast, podróżują pomiędzy nimi niezbyt często, korzystając z usług kolei czy samolotów, a jej kontrahenci znajdują się w ich pobliżu, najlepszym rozwiązaniem byłaby płatność tylko za faktycznie przejechane kilometry.

Taką możliwość daje długoterminowa umowa z korporacją taksówkową, gdzie firma płaci tylko za przejechany dystans, obowiązują preferencyjne stawki, nie ma opłat za parkowanie czy "bezczynny postój" auta w garażu firmy i nie trzeba się martwić o bezpieczeństwo pojazdów pozostawionych na publicznych parkingach.

Również od strony księgowej, korzystanie z usług korporacji taksówkowej jest prostszym rozwiązaniem, a w dodatku może okazać się bardziej korzystne z punktu widzenia podatnika.

Jedynie w przypadku korzystania z taksówek możemy odliczyć VAT w 100%. Zarówno przy leasingu, jak i wynajmie samochodów osobowych, obowiązuje limit 60% naliczonego VAT-u i odliczana kwota nie może być wyższa niż 6 tys. zł. Pozostałe 40% stanowi koszt dla potrzeb podatku dochodowego- mówi Renata Sztyk, ekonomista HRM UNION. Koszty wynikające z leasingu lub wynajmu, można natomiast w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów - dodaje Sztyk.

Dodatkowo, koszty związane z taksówkami, firma może wliczyć w koszt uzyskania przychodu, a także w całości odliczyć VAT, co nie jest możliwe w przypadku chociażby paliwa do samochodu leasingowego. W ramach umowy z korporacją taxi możemy liczyć też na dodatkowe usługi, takie jak przewóz przesyłki kurierskiej, odebranie ważnego gościa z lotniska czy nadanie przesyłki na pociąg.

de minimis» Potrzebujesz kredytu na firmę? Teraz dostaniesz go bez zabezpieczeń
Korzyści wynikające ze współpracy z korporacją są widoczne od samego początku, ponieważ firmy płacą tylko za faktycznie przejechane kilometry, a pracownicy oszczędzają czas, który tracili stojąc w korkach lub poszukując miejsc parkingowych. Zwracają uwagę na redukcję kosztów podróży służbowych oraz korzystne warunki finansowe - komentuje Aneta Ogrodniczek, Dyrektor Generalny Sawa Taxi Sp. z o.o.

Samochody służbowe przekazywane pracownikom są często wykorzystywane na dojazdy do i z miejsca zamieszkania, a także pozostają w ich dyspozycji podczas dni wolnych od pracy. W tej sytuacji mamy do czynienia z użytkowaniem samochodu przez pracownika do celów prywatnych. Wiąże się to z dodatkowymi obciążeniami dla pracodawcy, ponieważ pracownik generuje przychód, który należy opodatkować i opłacić od niego ZUS. Dodatkowo, pracodawca powinien stworzyć odpowiedni mechanizm wyliczający przychód, jaki pracownik osiągnął używając samochodu służbowego do celów prywatnych oraz regularnie składać raport dotyczący korzystania ze środowisk i odprowadzania opłat z tego tytułu -komentuje Joanna Łącka z Biura Rachunkowo - Podatkowego Activo. W przypadku usług korporacji taksówkowych, unikamy dodatkowych obciążeń podatkowych i ZUS oraz nie tracimy czasu na sporządzanie np. ewidencji przebiegu pojazdów.

Generowanie oszczędności, a co za tym idzie również większych zysków, to priorytet każdej firmy, bez względu na jej profil działalności. Decydując się na samochód służbowy należy pamiętać o wyborze takiego wariantu, który będzie najlepiej dostosowany do potrzeb przedsiębiorstwa. Zarówno leasing jak i wynajem wydają się być dobrym rozwiązaniem dla większych firm, których przedstawiciele handlowi poruszają się po całej Polsce. W przypadku mniejszych przedsiębiorstw, które działają głównie w obrębie dużych miast i skupiają się na klientach lokalnych, umowa z korporacją taksówkową może się okazać najlepszym sposobem na redukcję kosztów.

/ CORE PR

 

Źródło: Informacja prasowa

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~jack

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
0 0 ~sven

Ale czemu go nie mieć, skoro dają teraz naprawdę niskie stawki dla klientów? Ja ostatnio wziąłem używanego citroena c4, oprocentowanie tylko 3,99 % , było to przez mleasing.pl - to całkiem dobra opcja.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne