REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

Nie będzie podatku od aut spalinowych? KE zaakceptowała zmiany w polskim KPO

2024-07-02 12:22, akt.2024-07-02 14:07
publikacja
2024-07-02 12:22
aktualizacja
2024-07-02 14:07

Komisja Europejska zaakceptowała we wtorek zmiany w Krajowym Planie Odbudowy (KPO), które polski rząd wysłał do Brukseli 30 kwietnia. Polska wnioskowała m.in. o rezygnację z nałożenia opłat za rejestrację samochodów spalinowych w zamian za dofinansowanie pojazdów elektrycznych.

Nie będzie podatku od aut spalinowych? KE zaakceptowała zmiany w polskim KPO
Nie będzie podatku od aut spalinowych? KE zaakceptowała zmiany w polskim KPO
fot. Marian Weyo / / Shutterstock

Zmiany w polskim KPO muszą jeszcze zaakceptować kraje członkowskie, które mają na to cztery tygodnie.

Z opublikowanego we wtorek komunikatu KE wynika, że wartość polskiego KPO się nie zmieni - Polska otrzyma z funduszu odbudowy 59,8 mld euro, z czego 34,5 mld euro będą stanowić pożyczki, a 25,3 mld euro dotacje. Nie zmieni się także liczba celów, które Polska musi zrealizować - KPO nadal zakłada realizację 55 reform i 56 inwestycji.

Zmieni się natomiast zakres zobowiązań w ramach KPO zwanych kamieniami milowymi - w ramach rewizji rząd zapowiadał korektę 14 z 55 reform oraz 27 z 56 inwestycji.

Jedna z kluczowych zmian zakładanych przez rząd dotyczy podniesienia opłat rejestracyjnych dla pojazdów z silnikami spalinowymi. Wyższe opłaty miały zostać ustanowione do końca 2024 r., a dochody z nich - przeznaczone m.in. na rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego.

W przesłanej do Brukseli korekcie KPO rząd zaproponował utworzenie "instrumentu finansowego, który za pomocą wsparcia w formie dotacji dla osób fizycznych umożliwi nabycie – kupno, leasing, wynajem długoterminowy – nowych i używanych pojazdów zeroemisyjnych". Ma to zwiększyć dostępność tych pojazdów oraz ich popularyzację. Dopłaty do "elektryków" zostaną sfinansowane z KPO; rząd zaplanował na ten cel 373 mln euro, co ma pozwolić na dofinansowanie 40 tys. samochodów (przy założeniu, że dopłata na osobę wyniesie 40 tys. zł).

Rząd planował także rewizję reformy szpitali - w miejsce jednej ustawy o modernizacji i poprawie efektywności tych placówek zaproponował KE modyfikację obecnie istniejących przepisów.

Zmiany przewidywały także przesunięcie środków na wsparcie rolnictwa i przetwórstwa, m.in. poprzez inwestycje w magazyny zboża, centra dystrybucyjne czy rynki hurtowe, w tym spółdzielnie.

Rząd przyjął uchwałę w sprawie zmiany KPO pod koniec kwietnia. Ich potrzebę uzasadniał opóźnieniami i zaległościami "pozostawionymi przez poprzedni rząd".

Według ministerki funduszy i polityki regionalnej Katarzyny Pełczyńskiej-Nałęcz KE w negocjacjach z polskim rządem zgodziła się na 95 proc. przedstawionych jej postulatów.

Dopóki zmian w polskim KPO nie zatwierdzą kraje członkowskie w Radzie UE, Polska nie może złożyć wniosków o płatność. Według Pełczyńskiej-Nałęcz rząd planuje złożenie drugiego i trzeciego wniosku o płatność w końcu sierpnia lub na początku września. Wówczas kolejne pieniądze z KPO będą mogły trafić do Polski do końca 2024 r.

Polska otrzymała zaliczkę z KPO w wysokości 5 mld euro pod koniec 2023 r. z "dołożonego" do funduszu odbudowy instrumentu RePowerUE. Chodzi o program ustanowiony, by wspomóc kraje członkowskie w odchodzeniu od surowców kopalnych po wzroście cen za energię w konsekwencji rosyjskiego ataku na Ukrainę.

Po odmrożeniu w lutym KPO przez KE, która blokowała unijne fundusze w związku ze sporem o praworządność, rząd mógł złożyć wniosek o płatność. W kwietniu Polska otrzymała pierwszą transzę pieniędzy w wysokości 6,3 mld euro.

Z Brukseli Magdalena Cedro (PAP)

mce/ akl/ mhr/

Źródło:PAP
Tematy
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Advertisement

Komentarze (17)

dodaj komentarz
stain
Więc nie zapłacimy bezpośredniego podatku tylko dopłacimy pośrednio (w innych podatkach) do zakupu używanego elektroszrotu od Helmuta, który go u siebie nie może sprzedać. O dzięki ci Donaldzie, jak ty to świetnie wymyśliłeś (żart - to nie on to wymyślił, lecz jego pryncypał na stanowisku bundeskanclerza)
stain
No super, że po 5-krotnym ponowieniu wpisu w końcu nie został skasowany. Dziękuję.
Żałośni jesteście z tym kasowaniem wpisów uderzających w wizerunek "jedynie słusznej partii", czyli POwskiej mafii. Dlaczego muszę ponawiać wpisy po 10 razy i za każdym razem są kasowane? Nie używam brzydkich słów, dokonuję rzeczowych
No super, że po 5-krotnym ponowieniu wpisu w końcu nie został skasowany. Dziękuję.
Żałośni jesteście z tym kasowaniem wpisów uderzających w wizerunek "jedynie słusznej partii", czyli POwskiej mafii. Dlaczego muszę ponawiać wpisy po 10 razy i za każdym razem są kasowane? Nie używam brzydkich słów, dokonuję rzeczowych ocen używając wobec rudego sformułowań, które były wielokrotnie w innych przypadkach uznawane przez sądy za prawo do wyrażania opinii.
katzpodola
Czyli całe społeczeństwo zrzuci sie na bogatych i januszy biznesu żeby mogli sobie elektryka kupić
reskator4
Nie wiem czym jest powodowane to samobiczowanie się Europy.
Ten sadomasochizm najpierw wzebrał na wymioty Anglię a teraz dopadł Francję.
Zacznijcie wy w Brukseli dbać o Europejczyków dajecie przywileje Azjatom,Afrykanom za ciężką pracę i kasę Europejczyków,dzielicie włos na czworo martwiąc się choćby plastikowymi nakrętkami
Nie wiem czym jest powodowane to samobiczowanie się Europy.
Ten sadomasochizm najpierw wzebrał na wymioty Anglię a teraz dopadł Francję.
Zacznijcie wy w Brukseli dbać o Europejczyków dajecie przywileje Azjatom,Afrykanom za ciężką pracę i kasę Europejczyków,dzielicie włos na czworo martwiąc się choćby plastikowymi nakrętkami zamiast bronić granic Uni.Mam nadzieję że Francja będzie paralizatorem dla działań Brukseli by ta z tych lewackich poglądów zrezygnowała i zaczeła dbać o Europejczyków.
salad77
OK ale niech dadzą tylko 25,3 mld euro dotacji, kredytów nie chcemy. Można tak?
pagodzik
Przeciez te dotacje i tak ida na zakup niemieckich wiatrakow i uzywanych elektrykow.
To moze niech oni dadza te dotacje sami sobie, a Polska zaplaci nizsza skladke?
sterl
Przecież UE wprowadza 40% cła i akcyzy na auta elektryczne , zamiast dopłat? bo się okazuje że Niemcy i Francja robią droższe auta niż konkurencja z Azji...i to pomimo dopłat..
5th_element
Chiny dopłacają bo chcą przejmować rynki, nie są uczciwą konkurencją. Trzeba nałożyć cła i zablokować możliwość wykupywania ziemi i firm przez Azjatów.
ekonomistautomotive
Konkurencja z Azji nie robi taniej tylko rząd Chiński dofinansowuje produkcję.
Stąd problem
ironp odpowiada ekonomistautomotive
Inwestorzy Muskowi też dopłacali latami.

Tylko europejscy producenci nie chcieli inwestować, bo by musieli robić po kosztach, bo Musk robił po kosztach a teraz Chińczycy po kosztach.

Powiązane: Krajowy Plan Odbudowy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki