REKLAMA
ZAGŁOSUJ

Budowa przekopu Mierzei Wiślanej coraz bardziej zaawansowana

2021-12-03 08:53
publikacja
2021-12-03 08:53
Budowa przekopu Mierzei Wiślanej coraz bardziej zaawansowana
Budowa przekopu Mierzei Wiślanej coraz bardziej zaawansowana
fot. Kacper Kowalski / / FORUM

Trwają rozruchy urządzeń i instalacji obiektów na budowie Przekopu Mierzei Wiślanej. Jednym z najważniejszych jest Kapitanat Portu Nowy Świat, gdzie znajduje się serce przeprawy, czyli nadrzędny system sterowania ruchem statków - przekazał w piątek Urząd Morski w Gdyni.

"Prace na budowie Kanału Żeglugowego realizowane są sprawnie. Z optymizmem patrzymy na terminowe zakończenie robót na Mierzei Wiślanej. Pozostałe części inwestycji nabierają rozpędu. Trwa obudowa brzegów rzeki Elbląg, budowa mostu w Nowakowie, natomiast na pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym został już ogłoszony przetarg" – poinformował wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, cytowany w komunikacie.

Budowa Przekopu Mierzei Wiślanej to sposób na wytyczenie nowej drogi wodnej, która połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańska. Po to, by taki ruch statków był możliwy i jednocześnie nie ograniczał ruchu samochodowego, niezbędne jest wybudowanie m. in. kanału żeglugowego ze śluzą, mostów obrotowych i przestrzeni, z której tym wszystkim będzie można zarządzać, czyli kapitanatu - przypomniał w komunikacie z postępu prac inwestor.

"W kompetencjach Kapitanatu Portu Nowy Świat będą generalny nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi, ochroną środowiska, ochroną przeciwpożarową oraz kontrola nad przeprawą śluzową. Dodatkowymi specyficznymi zadaniami będzie obsługa bram śluzy, mostów obrotowych i regulacja ruchu kołowego w obrębie kapitanatu i przeprawy śluzowej" - przekazał Paweł Perkowski, koordynator ds. Kapitanatu Nowy Świat z Urzędu Morskiego w Gdyni.

Wyjaśnił, że aby to wszystko było możliwe i bezpieczne, konieczne było wykorzystanie najwyższej klasy wyposażenia stacji operatorskiej nadrzędnego systemu sterowania. System nie będzie działał bez odpowiednich specjalistów. W kapitanacie pracować będzie kapitan, jego zastępca, oficerowie inspekcyjni, oficerowie kierujący ruchem portowym i bosmani. Rekrutacja na oficerów i bosmanów do pracy w przyszłym kapitanacie już trwa.

System sterowania można podzielić na trzy bloki funkcjonalne. Pierwszy to stanowisko odpowiedzialne za samą przeprawę - służące sterowaniu i monitorowaniu procesów zachodzących w momencie przepływania statków przez kanał. Chodzi o obrót mostów, otwieranie i zamykaniem bram śluzy południowej i północnej, sterowanie rogatkami, sygnalizatorami, szlabanami, tablicami zmiennych treści, itp.

Stanowisko to składa się m. in. z monitorów wielogabarytowych dotykowych i paneli awaryjnych, które w momencie ewentualnej usterki pozwolą otworzyć lub zamknąć dany most czy stertować bramami śluzy – wyjaśnił Łukasz Biernat, koordynator robót branżowych w konsorcjum NDI/Besix, które jest generalnym wykonawcą tej inwestycji.

Drugim blokiem jest stanowisko rezerwowe - dla przeprawy części południowej, czyli wejścia do rzeki Elbląg. W razie awarii będzie ono umożliwiało sterowanie mostem w Nowakowie.

Trzecim blokiem funkcjonalnym jest stanowisko ochrony obiektu - obsługuje system sygnalizacji pożaru czy włamania i napadu, kontroli dostępu, a także prawie 100 kamer systemu telewizji dozorowej i ochrony perymetrycznej – przekazał Biernat.

"Obecnie na ukończeniu mamy roboty od mostu południowego do Zalewu Wiślanego. Wykonane są oczepy żelbetowe, droga techniczna wraz z nawierzchnią z kostki. Kończymy montowanie elementów wyposażenia hydrotechnicznego. Poza tym od strony zachodniej zakończono prace związane z wykonaniem narzutu kamiennego, a od strony wschodniej tego typu prace są już na ukończeniu" - wyliczył Wojciech Deputat, kierownik robót drogowych z konsorcjum NDI/Besix.

W ramach inwestycji prowadzony jest stały monitoring przyrodniczy i realizowanych jest wiele działań w trosce o środowisko. M. in. w najwęższym miejscu kanału żeglugowego zostały zlokalizowane cztery pochylnie, tworzące dwa niezależne przejścia dla zwierząt.

Sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym będzie miała docelowo 181 hektarów. Dotąd wykonano tam zdecydowaną większość prac związanych z pogrążaniem ścianek szczelnych czy montażem ściągów. Trwają też roboty czerpalne oraz zasypywanie grobli wyspy. Odbywa się układanie kamienia na pasie technicznym i narzutu z kamienia hydrotechnicznego na skarpie. Wkrótce zostanie wykonana połowa cięcia ścianki szczelnej.

Jak podał Urząd Morski w Gdyni, mimo coraz trudniejszych warunków atmosferycznych, generalny wykonawca nadal ma ambitne plany. W najbliższych miesiącach są to prace na Zatoce Gdańskiej, tj. zakończenie zasypywania grodzy na Falochronie Zachodnim, kontynuacja prac narzutowych i robót żelbetowych na obu falochronach czy wykonywanie podłoża i warstwy wyrównawczej z betonu i nadbudowy także na obu falochronach.

W rejonie śluzy w dalszym ciągu będą wykonywane oczepy na ścianach. Przewidziano też montaż elementów konstrukcji stalowej bram oraz mechaniki, a także wyposażenia hydrotechnicznego.

Rozpoczęły się również próbne obciążenie Mostu Północnego. Most Południowy został oddany do użytku już na początku lata.

Budowa kanału na Mierzei Wiślanej – pierwszej części całej inwestycji, ma zakończyć się w 2022 roku. Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 kilometrów. (PAP)

autor: Agnieszka Libudzka

ali/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Inspirujące pomysły na urządzenie pomieszczeń dla firm

Inspirujące pomysły na urządzenie pomieszczeń dla firm

Komentarze (11)

dodaj komentarz
ajwaj_
A na inauguracji Balbina i PISia-Boyz
na teczowym pontonie rakietowym MS"Emanuel"
loool
W Panamie ostatnio zbudowali 80 km nowego kanału równolegle do starego. Cała inwestycja to system skomlikowanych śluz prowadzonych w trudnym terenie dla najwiekszych kontenerowcow swiata. Koszt 80 km wyszedł 5 mld usd. U nas przekop kilkuset mertów w piasku dla kutrów rybackich to jak narazie 0.5 mld usd. Skala inwestycji W Panamie ostatnio zbudowali 80 km nowego kanału równolegle do starego. Cała inwestycja to system skomlikowanych śluz prowadzonych w trudnym terenie dla najwiekszych kontenerowcow swiata. Koszt 80 km wyszedł 5 mld usd. U nas przekop kilkuset mertów w piasku dla kutrów rybackich to jak narazie 0.5 mld usd. Skala inwestycji mikroskopijna a cena 1km jest 10 razy droższa. To jest wlasnie to tanie panstwo.
jas2
Po co nam przekop skoro dużo większy już jest w Panamie?
Po co nam CPK skoro podobny jest już w Berlinie?
kapitaneo
Weź łopatę i biegnij pokazać, że da się taniej.
A tak na poważnie - był przetarg, wybrano najlepsze oferty. Miałeś zastrzeżenia było wtedy składać protest i odwołania.
_jasko odpowiada kapitaneo
W pierwszej wycenie z marca 2019 Rzecznik Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Michał Kania, określił kwotę przekopu na 880 milionów złotych...

Dzięki tej kwocie miała zostać zaaktywizowana gospodarczo cała Polska północno -wschodnia.
_jasko odpowiada jas2
Po co nam CPK jam mamy lotnisko w Radomiu.
Fakt, mało kto wie, gdzie leży Radom, ale każdy wie, że do Afryki z niego bliżej niż z Warszawy, co policzył i ogłosił niejaki Caryca Suski, wybitny intelektualista, zasłużony poseł Ziemi Radomskiej.
Co leży bliżej Afryki - lotnisko w Radomiu czy łąki w Baranowie?
jas2
"a cena 1km jest 10 razy droższa"

Cena nie może być droższa. Czy w sklepie kupuje się ceny? "Poproszę 15 deko ceny, tej droższej".

Droższe lub tańsze mogą być towary i usługi, a ceny mogą być wyższe lub niższe.
jpelerj
Kasa przetopiona na absolutny bezsens. Tyle dobrego, że firmy członków i sympatyków PIS zarobiły, a jak wiadomo z mądrości wicepremiera Kowalczyka - jak ludzie są bogatsi, to społeczeństwo jest bogatsze a Polska rośnie w siłę. ROTFL.
niedziela16
Artykuł opatrzony bardzo starym zdjęciem. Teraz to wszystko zupełnie inaczej wygląda. Aż serce rośnie gdy widzę tempo w jakim wznoszony jest ten obiekt.
jas2
Zdjęcie nie jest trudno zdobyć albo zrobić ale redaktor pewnie tak samo entuzjastycznie nastawiony do budowy jak "jpelerj" i "loool".

Powiązane: Przekop Mierzei Wiślanej

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki