REKLAMA

Baniak: PLL LOT wypracował zysk z działalności podstawowej w 2014 r.

2015-03-18 19:43
publikacja
2015-03-18 19:43
Baniak: PLL LOT wypracował zysk z działalności podstawowej w 2014 r.
Baniak: PLL LOT wypracował zysk z działalności podstawowej w 2014 r.
/ lot.com

PLL LOT wypracował w 2014 r. zysk ze swojej działalności podstawowej, czyli przewozu pasażerów - poinformował w środę posłów wiceminister skarbu Rafał Baniak. Dodał, że dokładne wyniki będą znane po audycie, który właśnie jest przeprowadzany w spółce.

(lot.com)

"Jeżeli chodzi o wynik za rok 2014 to trzeba powiedzieć, że udało się PLL LOT w sposób zdecydowany wygenerować zysk na działalności podstawowej. Jest to pierwszy dodatni wynik na tej działalności od roku 2007. Co do konkretnych danych, poczekamy na informacje ze spółki po zakończeniu audytu wyników, który właśnie trwa w LOT" - powiedział wiceminister Baniak podczas wspólnego posiedzenia dwóch sejmowych komisji: infrastruktury i skarbu.

W planie restrukturyzacji spółki złożonym do Komisji Europejskiej - zapisano, że przewoźnik wypracuje ok. 70 mln zł zysku w 2014 r. z działalności podstawowej.

W ocenie wiceministra podjęte przez spółkę działania naprawcze pozwoliły jej ograniczyć drugą transzę pomocy publicznej. LOT w grudniu ub.r. wystąpił o 127 mln zł w ramach drugiej transzy, czyli o ok. 250 mln zł mniej niż zakładał plan restrukturyzacji.

"Możemy już z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że spółka udowadnia, iż zarabia na swojej działalności podstawowej" - podkreślił wiceminister.

Baniak: 2015 rok jest dla spółki kolejnym rokiem wyzwań

Jak powiedział, spółka planuje osiągnąć wynik z działalności podstawowej przynajmniej odpowiadający założeniom planu, który złożono do KE.

"Od zarządu będziemy oczekiwać dalszej poprawy efektywności i umocnienia trendu w zakresie dodatnich wyników finansowych, ale i też zabezpieczenia płynności finansowej. Oczekujemy też w najbliższym okresie przedstawienia strategii rozwoju na kolejne lata" - powiedział wiceminister.

Przypomniał, że konsekwencją otrzymanej przez spółkę pomocy publicznej jest konieczność wdrożenia przez nią środków kompensacyjnych. "Mówiąc wprost oznacza to ograniczenie działalności operacyjnej w okresie restrukturyzacji. Ograniczenia operacyjne uniemożliwiają pełne dzisiaj wykorzystanie efektów naprawczych. Spółka koncentrowała się bowiem głównie na optymalizacji kosztowej, nie mogąc w pełni realizować możliwości po stronie zwiększenia przychodów. Po zakończeniu okresu restrukturyzacji, czyli od początku 2016 r., możliwe będzie swobodne kształtowanie planów rozwojowych i generowanie dodatkowych przychodów" - powiedział Baniak.

Wiceminister poinformował, że równolegle z procesem naprawczym, LOT i Skarb Państwa zmierzają do pozyskania inwestora strategicznego dla polskiego przewoźnika oraz ewentualnych spółek powiązanych z LOT-em. "Mówię o takim inwestorze, który byłby gotów uczestniczyć w procesie szeroko rozumianej (...) restrukturyzacji spółki, ale też o takim inwestorze, który zapewniałby rozwój podmiotu. Dotychczasowe rozmowy nie uzyskały statusu, który umożliwiałby ujawnienie szczegółów" - powiedział Baniak.

Dodał, że Skarb Państwa, jako właściciel PLL LOT, stawia istotne warunki brzegowe potencjalnym inwestorom, z których najważniejsze to operowanie pod marką PLL LOT, utrzymanie siedziby spółki i rozwój bazy samolotów w Warszawie, ale też płacenie danin i należności publicznych w Polsce.

"Nie czekając na zakończenie okresu restrukturyzacji, spółka prowadzi prace nad nowa strategią, czyli nowym pomysłem na swoje działanie" - powiedział wiceminister.

Prezes PLL LOT Sebastian Mikosz przekazał, że w spółce trwają prace nad nowymi połączeniami, jakie linia chce uruchomić w 2016 r. "W okolicach czerwca będziemy anonsować zarówno połączenia europejskie jak i dalekosiężne" - powiedział.

Dodał, że trwają także analizy dotyczące kształtu floty LOT-u. "Pierwsze rekomendacje (co do) nowej floty mogą paść w okolicach maja. Rozmawiamy o wzroście floty między 40 a 60 maszyn. Celem strategicznym naszej spółki jest podwojenie naszej wielkości w pięć lat. Czyli mówimy od ośmiu do 10 maszyn szerokokadłubowych i ok. 40 do 60 maszyn wąskokadłubowych. To jest w biznesplanie i będziemy prezentować to na najbliższych posiedzeniach rady nadzorczej" - powiedział Mikosz.

Kłopoty PLL LOT

PLL LOT w grudniu 2012 r. otrzymał pierwszą transzę pomocy - 400 mln zł (ok. 100 mln euro), a tymczasową zgodę na pożyczkę KE wydała dopiero w maju 2013 r. Miesiąc później do KE trafił plan restrukturyzacji, zawierający wytyczne dotyczące przyszłości PLL LOT, m.in. modernizacji floty i efektywnego wykorzystania samolotów.

PLL LOT od 2013 r. poprawia wyniki finansowe. W ubiegłym roku z działalności podstawowej odnotował stratę na poziomie 4 mln zł. Był to wynik o 138 mln zł lepszy niż zakładano w planie restrukturyzacji.

Akcjonariuszami PLL LOT są: Skarb Państwa, który ma 99,82 proc. akcji spółki i TFS Silesia - 0,14 proc.; pozostałe 0,03 proc. należy do pracowników. (PAP)

aop/ ura/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (5)

dodaj komentarz
~de
dziwne żeby nie wypracować będąc prawie monopolista...
~retro
paliwo mocno staniało i już, żadne tam reformy w PLL LOT, wszystkie linie zwiększyły zysk, ale nic nie trwa wiecznie, jak wzrosną ceny paliw to się skończy, a jeżeli nie wzrosną to to też się skończy bo konkurencja dzięki tanim paliwom zmniejszy ceny i lot znów wyląduje pod kreską....
~zxczxc
hossa dla lotu mają w końcu zysk - GRATULACJE. Sprywatyzować nierobów wiszących nam u gardła.
~OMOESS
Co sprywatyzować, jeżeli 80 % polskich firm zostało sprywatyzowanych, zmniejszyć biurokracje, zmniejszyć podatki, uprościć prawo, dać ulgi małym i średnim przedsiębiorcom, i problemy się skończą, każdy sobie zacznie w miarę zarabiać, i normalnie żyć.
~asdasas odpowiada ~OMOESS
Sprywatyzować pozostałe 20%, CIT,PIT do likwidacji. Żadnych ulg kosztem innych podatkników.

Powiązane: Kłopoty PLL LOT

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki