Sejmowa Komisja Śledcza ds. Amber Gold przesłucha dziś kolejnych pracowników Urzędu Lotnictwa Cywilnego. O godzinie 10.00 rozpocznie się przesłuchanie Katarzyny Mętrak-Wacięgi, byłej naczelnik Wydziału Strategii i Analiz Finansowo-Ekonomicznych. Po niej zeznania złoży Albert Ortyl - były dyrektor Departamentu Operacyjno-Lotniczego.
Wiceprzewodniczący sejmowej komisji, poseł Kukiz'15 Tomasz Rzymkowski, tłumaczy, że przesłuchania dotyczą wątku lotniczego związanego z zakupem i stworzeniem linii lotniczych OLT Express przez Amber Gold. Dodaje, że komisja chce ustalić jak dokładnie wyglądała kontrola finansowa przewoźnika.
Z dotychczasowych ustaleń komisji wynika, że linia lotnicza Jet Air, a następnie OLT Express nie złożyła sprawozdań finansowych z lat 2009 - 2011, choć wymagały tego przepisy.
Drugi z wiceprzewodniczących komisji, poseł PiS Marek Suski mówi, że sytuacja finansowa Jet Air przed zakupem przez Amber Gold była ciężka, ale spółka nie straciła koncesji na wykonywanie lotów. Jego zdaniem Urząd Lotnictwa Cywilnego powinien przeprowadzić chociaż audyt, a nie zrobił nic.
Spółka Amber Gold powstała w 2009 roku. Klientom oferowała między innymi inwestycje w złoto i zyski wyższe od lokat bankowych. W 2011 firma rozpoczęła działalność na rynku lotniczym. Jej linie OLT Express zbankrutowały w lipcu 2012 roku, niespełna miesiąc później to samo stało się z gdańską spółką, która okazała się piramidą finansową. Straty spowodowane działalnością OLT Express szacuje się na ponad 87 milionów złotych.
IAR/Dawid Grygorcewicz/kry


























































