Największy bank w kraju zaprezentował nową strategię na najbliższe dwa lata. PKO Bank Polski chce być jeszcze bardziej cyfrowy, wykorzystać rozwiązania chmurowe i sztuczną inteligencję. Zebraliśmy 10 najważniejszych deklaracji, które padły z ust przedstawicieli banku podczas konferencji prasowej.
PKO Bank Polski zamierza kontynuować drogę cyfrowej transformacji. W jeszcze większym stopniu niż do tej pory chce wykorzystywać nowe technologie takie jak chmura czy sztuczna inteligencja. Stawia także na pogłębione relacje z klientami i jeszcze lepszą personalizację oferty. Zapowiada nowości w aplikacji mobilnej IKO i ewolucję sieci placówek. Oto 10 obietnic, które padły podczas konferencji prasowej banku.


- Personalizacja oferty. Już teraz jednego klienta banku opisuje 11 tys. różnych parametrów, takich jak produkty bankowe, profil ryzyka, upodobania, zawód, rodzina czy styl życia. Bank chce teraz przejść od mikrosegmentacji klientów do segmentacji indywidualnej, tak by jeszcze dokładniej dostosować ofertę produktową..
- IKO w wersji 5.0. Bank zapowiada skok technologiczny w aplikacji mobilnej. IKO ma być centrum finansowym klienta, z usługami nie tylko finansowymi. Już teraz w aplikacji pojawiły się takie usługi jak zakup biletów czy ubezpieczeń, a w przyszłości ma być ich jeszcze więcej. W IKO pojawi się możliwość podglądu rachunków z innych banków.
- Talk to IKO. Już niedługo klienci banku będą mogli porozmawiać z aplikacją – za pomocą komend głosowych sprawdzić saldo na rachunku czy zlecić przelew. Docelowo pojawią się tam funkcje doradcze oraz integracja z asystentem Google.
- Więcej sztucznej inteligencji. Bank będzie kontynuował digitalizację procesów, wykorzystując m.in. robotyzację, sztuczna inteligencję i zaawansowaną analitykę danych. Dzięki wykorzystaniu usług chmurowych, infrastruktura IT będzie skalowalna i będzie mogła być dostosowywana do rosnącego zapotrzebowania na moc obliczeniową.
- Platforma samochodowa. Bank zaproponuje platformę do zakupu samochodów. Wiadomo, że trafią tam m.in. auta poleasingowe ze spółek grupy. Oferta będzie kierowana nie tylko do klientów PKO Banku Polskiego. Finansowanie aut będzie się odbywać przy wykorzystaniu produktów PKO BP. Co ciekawe, przedstawiciele banku nie wykluczyli utworzenia podobnych platform w przyszłości, np. do sprzedaży nieruchomości.
- Ewolucja placówek. Oddziałów będzie mniej, bo odwiedza ich coraz mniej klientów. Zmieni się też format placówek – będą ewoluowały w kierunku edukacji i doradztwa, a nie obsługi transakcyjnej.
- Digitalizacja małych firm. Bank chce mocniej zdigitalizować ofertę dla małych firm. Pojawią się takie rozwiązania, jak „firma na klik” czy dostęp do oferty w chmurze (np. dysk w chmurze, oprogramowanie biurowe, backup danych).
- Ekspansja międzynarodowa. Bank chce rozwijać sieć oddziałów zagranicznych oraz narzędzia wspierające działalność polskich przedsiębiorstw poza granicami kraju.
- Dopasowanie miejsc pracy do wymagań pracowników. Bank zapowiada m.in. możliwość zdalnej pracy z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Ponadto będzie wykorzystywał zwinne metodyki i budował autonomiczne zespoły. Będzie także rozwijał kompetencje technologiczne i przywódcze zapewniając pracownikom, zwłaszcza z działów IT, prace w środowisku najnowszych technologii.
- Eliminacja działań szkodliwych dla środowiska. Taka zapowiedź znalazła się w prezentacji omawiającej nową strategię. Bank nie podał jednak konkretów.
PKO BP jest największym bankiem w kraju. Jak wynika z raportów PRNews.pl, na koniec II kwartału 2019 r. bank obsługiwał blisko 11 mln klientów i dysponował siecią 1100 placówek. Na koniec września 2019 roku jego aktywa wynosiły 311 mld zł. W perspektywie 2022 roku PKO chce osiągnąć rentowność kapitału własnego na poziomie 12 proc. obniżyć wskaźnik kosztów do dochodów do 41 proc., utrzymać koszty ryzyka w przedziale 0,60-0,75 proc. oraz osiągnąć roczny zysk netto powyżej 5 mld zł.
ReklamaBank rozwija bankowość elektroniczną. Liczba aktywnych
aplikacji IKO wzrosła do ponad 4 mln, a liczba wykonywanych za pośrednictwem
IKO transakcji zwiększy się - jak szacuje bank na podstawie dotychczasowej
dynamiki – do ponad 170 mln na koniec 2019 roku. Obecnie klienci banku wykonują
4 mln logowań do bankowości elektronicznej i 6 mln transakcji każdego dnia.