W październiku 2023 r. mediana ceny oczekiwanej za auta używane w Polsce po raz pierwszy przekroczyła 33 tys. zł – wynika z danych serwisu AAA Auto. Podwyżki w skali roku, w poszczególnych województwach sięgają nawet 20 proc. Do komisów tym razem trafiały nieco młodsze auta z niższym przebiegiem.
W ujęciu miesięcznym mediana ceny oczekiwanej wzrosła o niespełna 2 proc., w skali roku wzrost wyniósł blisko 14 proc. Odmiennie wyglądała jednak sytuacja w poszczególnych województwach.
Tradycyjnie najwyższą medianę zanotowano w woj. mazowieckim (42,8 tys. zł). Tam też miała miejsce najmocniejsza podwyżka w ujęciu miesięcznym (+7 proc. m/m). W skali roku za auta z drugiej ręki oczekiwano o 17,3 proc. więcej. Nominalnie mediana w ciągu roku wzrosła o 6,3 tys. zł.
Próg 30 tys. zł przekroczono jeszcze w województwach: śląskim (34 900 i +10,8 proc. r/r), wielkopolskim (34 900 zł i +18,3 proc. r/r), małopolskim (35 tys. zł i +9,7 proc. r/r), pomorskim (33,9 tys. zł i +13,0 proc. r/r) oraz podlaskim (33 tys. zł i +17,9 proc. r/r).
Najmocniejsze podwyżki w ujęciu rocznym dotknęły komisy znajdujące się w woj. lubelskim, gdzie mediana oczekiwanej ceny za auto używane wzrosła o 20,5 proc. względem października 2022 r.
Na drugim biegunie znalazły się komisy w woj. opolskim, gdzie mediana wyniosła 28 650 zł i była o blisko 9 proc. niższa niż we wrześniu oraz o 7,1 proc. wyższa niż w analogicznym miesiącu 2022 r.
Drożeją jednak nie tylko samochody oferowane z drugiej ręki, ale także nowe auta, o czym pisaliśmy w artykule „Masz 100 tys. zł? Stać cię tylko na co czwarte auto z polskiego salonu”.
Młodsze auta z mniejszym przebiegiem
Polskie komisy w październiku 2023 r. oferowały auta średnio o rok młodsze niż w październiku 2022 r. Miały one także przebieg średnio o 10 tys. km niższy. Może to świadczyć o wyprzedaży z oferty starszych i mocniej wyeksploatowanych, czyli także tańszych aut, co również mogło mieć wpływ na wzrost mediany ceny.
W październiku 2023 r. najmłodsze auta oferowano w najdroższym woj. mazowieckim (mediana wyniosła 10,6 roku). Auta o najniższym przebiegu można było znaleźć z kolei w śląskich komisach (mediana wyniosła 162 tys. km).
Najstarsze i najmocniej wyeksploatowane auta oferowały lubelskie komisy (odpowiednio 13,7 roku oraz 209 tys. km).
Przybywa aut w komisach, także z zagranicy
W październiku 2023 r., według danych AAA Auto, w polskich komisach oferowano 208 867 samochodów – o 4,9 proc. więcej niż we wrześniu. Do komisów przybyło także najwięcej używanych aut od października 2021 r. – 72 449 pojazdy (+12,7 proc. m/m i +26,2 proc. r/r).
Choć do miliona sprowadzanych do Polski aut osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t, które notowano rocznie przed pandemią bardzo daleko, to pierwsze dziesięć miesięcy 2023 r. udało się zakończyć na plusie. Import używanych pojazdów był bowiem o 2,7 proc. wyższy od zanotowanego w analogicznym okresie 2022 r.