Tajemnicze włamanie do brytyjskiego Tesco Banku

Michał Kisiel2016-11-08 02:15analityk Bankier.pl
publikacja
2016-11-08 02:15

Całkowite wyłączenie możliwości dokonywania płatności online – tak brytyjski Tesco Bank zareagował na serię oszukańczych transakcji dokonanych w ostatni weekend na rachunkach klientów. Podejrzane operacje wykryto na 40 tysiącach kont, a 20 tysięcy klientów straciło pieniądze. Bank zapowiada zrekompensowanie strat, ale nadal nie wiadomo, w jaki sposób przestępcy dobrali się do rachunków.

Sprawa Tesco Banku może okazać się jednym z najciekawszych przypadków „elektronicznego skoku na bank” w ostatnich latach. W sobotę systemy monitorujące transakcje wychwyciły podejrzane operacje wykonywane na rachunkach około 40 tysięcy klientów. Z 20 tysięcy kont pobrano środki – część klientów twierdzi, że operacji dokonywano za granicą. Bank powiadomił klientów o nadzwyczajnej sytuacji, a w niedzielę instytucja sięgnęła po ostatnią linię obrony i zablokowała możliwość dokonywania płatności online.

/ YAY Foto

Po kilku dniach od incydentu nadal nie wiadomo, w jaki sposób przestępcy zyskali dostęp do pieniędzy klientów. Tesco Bank twierdzi, że zna mechanizm włamania, ale nie ujawnia go ze względu na dobro śledztwa. Zdaniem przedstawicieli instytucji miał to być „systematyczny, wyrafinowany atak”.

Eksperci komentujący sprawę w brytyjskich mediach wskazują na kilka możliwych scenariuszy. Jedną z opcji uznawanych za prawdopodobną jest wyciek danych z firmy współpracującej z bankiem w obszarze IT lub obsługi płatności. Klienci Tesco Bank nadal mogą korzystać z płatności kartowych i wypłat w placówkach i bankomatach. Może to sugerować, że system informatyczny banku nie został naruszony. Specjaliści są jednak skazani wyłącznie na domysły, a sprawę wyjaśni zapewne dopiero śledztwo prowadzone przez National Crime Agency.

Bank zapowiedział pełne rekompensaty dla klientów dotkniętych kradzieżą z rachunków. Nie powstrzymało to jednak fali negatywnych komentarzy. Tesco Bank nie po raz pierwszy ma kłopoty z bankowością internetową. Poprzedni incydent z 2014 r. nie wiązał się jednak z utratą pieniędzy zgromadzonych przez klientów.

Źródło:
Michał Kisiel
Michał Kisiel
analityk Bankier.pl

Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z psychologią finansów, analizuje jak płacą i zadłużają się Polacy. Doktor nauk ekonomicznych, zwolennik idei społeczeństwa bez gotówki. Pomysłodawca finansowego eksperymentu "2 tygodnie bez portfela", w ramach którego banknoty i karty płatnicze zamienił na smartfona.

Tematy
Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Komentarze (13)

dodaj komentarz
~kolezanka_Kasi
Zrozumcie ludzie, że jedynie Getin Bank jest bezpieczny.
~Kasia
Moje środki lokuje w Getin Banku i jestem bardzo zadowolona. Wiem, że są bezpieczne bo najlepsi informatycy dbają o to. Polecam ten bank.
~Zawiedziony
No z pewnością... informatycy z wynagrodzeniem 2500 netto to szczególnie w Getinie cie obronią.
~informatyk
To dopiero poczatek.Bedzie jeszcze gorzej.Nadal nie moga zrozumiec ze dobrzy informatycy wiecej warci niz wiekszosc prezesow.
~marima
Nie znaleziono zapachu walonek, to nie byli hakerzy z Rosji
~Sebek
Pewnie emigrant z Polski mało zarabiał w dziale IT, na impreze ochroniarze nie wpóscili bo miał
gembe z wschodu , więc zabawił sie online :-)
~rzy
a kasia klamczuszka pracuje w geitn banku
~Unplugged
W kasach samoobsługowych Tesco w PL juz drugi dzień z rzędu nie można płacić kartą. Przypadek?
~Eskimos
Likwidacja gotówki, hłehłe.
Bankier pisał jakie to cudowne, redaktor kisielek na czele:)

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki