Tajemnicze włamanie do brytyjskiego Tesco Banku

analityk Bankier.pl

Całkowite wyłączenie możliwości dokonywania płatności online – tak brytyjski Tesco Bank zareagował na serię oszukańczych transakcji dokonanych w ostatni weekend na rachunkach klientów. Podejrzane operacje wykryto na 40 tysiącach kont, a 20 tysięcy klientów straciło pieniądze. Bank zapowiada zrekompensowanie strat, ale nadal nie wiadomo, w jaki sposób przestępcy dobrali się do rachunków.

Sprawa Tesco Banku może okazać się jednym z najciekawszych przypadków „elektronicznego skoku na bank” w ostatnich latach. W sobotę systemy monitorujące transakcje wychwyciły podejrzane operacje wykonywane na rachunkach około 40 tysięcy klientów. Z 20 tysięcy kont pobrano środki – część klientów twierdzi, że operacji dokonywano za granicą. Bank powiadomił klientów o nadzwyczajnej sytuacji, a w niedzielę instytucja sięgnęła po ostatnią linię obrony i zablokowała możliwość dokonywania płatności online.

(YAY Foto)

Po kilku dniach od incydentu nadal nie wiadomo, w jaki sposób przestępcy zyskali dostęp do pieniędzy klientów. Tesco Bank twierdzi, że zna mechanizm włamania, ale nie ujawnia go ze względu na dobro śledztwa. Zdaniem przedstawicieli instytucji miał to być „systematyczny, wyrafinowany atak”.

Eksperci komentujący sprawę w brytyjskich mediach wskazują na kilka możliwych scenariuszy. Jedną z opcji uznawanych za prawdopodobną jest wyciek danych z firmy współpracującej z bankiem w obszarze IT lub obsługi płatności. Klienci Tesco Bank nadal mogą korzystać z płatności kartowych i wypłat w placówkach i bankomatach. Może to sugerować, że system informatyczny banku nie został naruszony. Specjaliści są jednak skazani wyłącznie na domysły, a sprawę wyjaśni zapewne dopiero śledztwo prowadzone przez National Crime Agency.

Bank zapowiedział pełne rekompensaty dla klientów dotkniętych kradzieżą z rachunków. Nie powstrzymało to jednak fali negatywnych komentarzy. Tesco Bank nie po raz pierwszy ma kłopoty z bankowością internetową. Poprzedni incydent z 2014 r. nie wiązał się jednak z utratą pieniędzy zgromadzonych przez klientów.

Michał Kisiel

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
3 1 ~kolezanka_Kasi

Zrozumcie ludzie, że jedynie Getin Bank jest bezpieczny.

! Odpowiedz
2 1 ~Kasia

Moje środki lokuje w Getin Banku i jestem bardzo zadowolona. Wiem, że są bezpieczne bo najlepsi informatycy dbają o to. Polecam ten bank.

! Odpowiedz
0 5 ~Zawiedziony

No z pewnością... informatycy z wynagrodzeniem 2500 netto to szczególnie w Getinie cie obronią.

! Odpowiedz
0 3 ~informatyk

To dopiero poczatek.Bedzie jeszcze gorzej.Nadal nie moga zrozumiec ze dobrzy informatycy wiecej warci niz wiekszosc prezesow.

! Odpowiedz
1 3 ~marima

Nie znaleziono zapachu walonek, to nie byli hakerzy z Rosji

! Odpowiedz
1 7 ~Sebek

Pewnie emigrant z Polski mało zarabiał w dziale IT, na impreze ochroniarze nie wpóscili bo miał
gembe z wschodu , więc zabawił sie online :-)

! Odpowiedz
0 8 ~rzy

a kasia klamczuszka pracuje w geitn banku

! Odpowiedz
0 2 ~Unplugged

W kasach samoobsługowych Tesco w PL juz drugi dzień z rzędu nie można płacić kartą. Przypadek?

! Odpowiedz
1 4 ~lol52

hakerzy byli z rosji.

! Odpowiedz
3 17 ~Eskimos

Likwidacja gotówki, hłehłe.
Bankier pisał jakie to cudowne, redaktor kisielek na czele:)

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne