REKLAMA
TYLKO U NAS

Przysposobienie do AI. Taki powinien być nowy przedmiot w szkole zdaniem rodziców

2025-08-30 08:00
publikacja
2025-08-30 08:00

62 proc. rodziców uważa, że szkoła powinna uczyć o zagrożeniach związanych ze sztuczną inteligencją - wynika z badania SW Research Agencji Badań Rynku i Opinii. 56 proc. chciałoby, by ich dzieci korzystały z AI pod nadzorem nauczycieli lub ich samych.

Przysposobienie do AI. Taki powinien być nowy przedmiot w szkole zdaniem rodziców
Przysposobienie do AI. Taki powinien być nowy przedmiot w szkole zdaniem rodziców
fot. Stokkete / / Shutterstock

Ankietowani rodzice pytani byli m.in., co myślą o wykorzystywaniu AI w edukacji, o plusy i minusy sztucznej inteligencji.

39 proc. rodziców biorących udział w badaniu przyznało, że ich dzieci korzystają z narzędzi opartych na AI w celach edukacyjnych. Według nich odbywa się to przede wszystkim w celu poszukiwania informacji (45 proc. wskazań), chociaż obserwują też inne zastosowania, takie jak streszczanie treści lektur (28 proc.), rozwiązywanie lub sprawdzanie zadań matematycznych (26 proc.) lub pracy domowej z innych przedmiotów (26 proc.) czy tłumaczenie materiałów edukacyjnych z innych języków (26 proc.).

32 proc. ankietowanych nie widzi żadnych przeciwwskazań, by uczeń wykorzystywał treści wygenerowane przez AI, jeśli ma to pomóc w zdobyciu dobrych ocen. Jeszcze więcej, bo 40 proc. respondentów, uważa, że sztuczna inteligencja powinna być dostępna w szkolnej edukacji na co dzień.

35 proc. uczestników badania uważa, że technologia może pomóc w nauce przedmiotów sprawiających trudności, 31 proc. widzi w niej wsparcie w rozwijaniu kompetencji cyfrowych i przygotowaniu do kariery, a 30 proc. docenia ułatwiony dostęp do wartościowych materiałów edukacyjnych. Żadnych korzyści z AI w edukacji nie widzi 14 proc. ankietowanych.

Badani wyrażają też obawy. Najczęściej dotyczą one ograniczenia kreatywności uczniów (33 proc. wskazań), ryzyka uzależnienia od technologii w procesie nauki (31 proc.) oraz spadku umiejętności krytycznego myślenia, pisania i liczenia (31 proc.). Obawy związane z prywatnością czy nadmiernym czasem przed ekranem są rzadsze (16 proc. wskazań).

62 proc. respondentów uważa, że w programie nauczania powinny znaleźć się treści o zagrożeniach związanych z AI. 52 proc. chciałoby, aby szkoły uczyły, jak korzystać z jej możliwości w sposób bezpieczny i efektywny. 56 proc. chciałoby, by ich dzieci korzystały z AI najlepiej pod nadzorem nauczycieli lub rodziców. 49 proc. ma poczucie, że szkoły nie są jeszcze gotowe na takie wyzwanie.

Badanie SW Research Agencji Badań Rynku i Opinii na zlecenie Empiku przeprowadzono 2-15 lipca 2025 r. metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview – wspomagany komputerowo wywiad przy pomocy strony WWW) na ogólnopolskiej 1005-osobowej grupie dorosłych respondentów mających dzieci. (PAP)

dsr/ aba/

Źródło:PAP
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (8)

dodaj komentarz
zzibi2
nie da rady, bo jeszcze się zaorientują że płacą prawie/ponad 50% podatki i opłaty. A to niedobre jest
carlito1
Haha dobre... teraz leśne dziadki będą uczyć się co to AI i podawać w szkole wiedzę, która już będzie kosmicznie przestarzała...

To jak mój kolega poszedł na informatykę i rzucił studia po kilku miesiącach bo powiedział, że nie będzie go jakiś dziad uczył informatyki na komputerze z "dupą" rzeczy o których rynek
Haha dobre... teraz leśne dziadki będą uczyć się co to AI i podawać w szkole wiedzę, która już będzie kosmicznie przestarzała...

To jak mój kolega poszedł na informatykę i rzucił studia po kilku miesiącach bo powiedział, że nie będzie go jakiś dziad uczył informatyki na komputerze z "dupą" rzeczy o których rynek już dawno zapomniał....
nostsherlock
Takie opinie nie mają znaczenia. W szkole liczy się to, żeby na środku klasy wyrecytować daty z pamięci. Ale bez konstruktywnych wniosków, nauczyciel lepiej wie co autor miał na myśli
to_i_owo
A od czego jest informatyka?
kno
Ot tego żeby uczyć programować. Generalnie nie każdy musi spędzać czas na nauce informatyki, ale wszystkim przydałoby się zobaczyć jak AI potrafi ściemniać. W sumie przedmiot ma racje bytu od co najmniej kilku lat, bo umiejętność weryfikowania informacji znalezionych w internecie leży i kwiczy.
to_i_owo odpowiada kno
"Na zajęciach informatyki uczniowie uczą się obsługi komputera, tworzenia prezentacji, pracy z dokumentami tekstowymi, korzystania z Internetu i sieci komputerowych, podstaw programowania (np. w środowisku Scratch lub za pomocą algorytmów), zarządzania plikami i folderami"

To niech się nie uczą programować a AI,
"Na zajęciach informatyki uczniowie uczą się obsługi komputera, tworzenia prezentacji, pracy z dokumentami tekstowymi, korzystania z Internetu i sieci komputerowych, podstaw programowania (np. w środowisku Scratch lub za pomocą algorytmów), zarządzania plikami i folderami"

To niech się nie uczą programować a AI, programowanie do niczego na takim poziomi ei tak się nie przyda
kno odpowiada to_i_owo
To chyba zakres materiału z podstawówki. Program informatyki dla szlóśrednich powinien zawierać (w sensie w programie jest, jak jest to implementowane w szkołach to inna sprawa) między innymi programowanie w jakimś języku 'wysokiego poziomu' i kilka podstawowcyh algorytmów. Zrealizowany dobrze, oszczędza frustracji na studiach.To chyba zakres materiału z podstawówki. Program informatyki dla szlóśrednich powinien zawierać (w sensie w programie jest, jak jest to implementowane w szkołach to inna sprawa) między innymi programowanie w jakimś języku 'wysokiego poziomu' i kilka podstawowcyh algorytmów. Zrealizowany dobrze, oszczędza frustracji na studiach.

Inna sprawa to to, że tworzenie prezentacji, praca z dokumentami tekstowymi i korzystanie z internetu są wciśnięte w informatykę bo 'robi się na komputerze'. Może lepiej byłoby przepchnąć to gdzie indziej, gdzie uczą jak zrobić dobrą prezentację, napisać sensowny tekst i znaleźć rzetelne informacje w internecie.

Dwa pierwsze zagadnienia są o tym jak dobrze ubrać treść w formę, a trzecie jest o krytycznym myśleniu, żadne nie jest jakoś szczególnie pasujące do informatyki, dwa pierwsze pasuja lepiej do innych istniejących przedmiotów, trzecie widziałbym w 'przedmiocie o AI / dezinformacji w internecie'.
tomitomi
''' 62 proc. rodziców uważa, że szkoła powinna uczyć o zagrożeniach związanych ze sztuczną inteligencją ''' - cytat

ale , najpierw TO powinni wiedzieć nauczyciele ! ! !
inaczej ; to dalej będzie przekazywaniem zlewaczonych zasad współżycia społecznego , co prowadzi do wynaturzeń i alienacji
''' 62 proc. rodziców uważa, że szkoła powinna uczyć o zagrożeniach związanych ze sztuczną inteligencją ''' - cytat

ale , najpierw TO powinni wiedzieć nauczyciele ! ! !
inaczej ; to dalej będzie przekazywaniem zlewaczonych zasad współżycia społecznego , co prowadzi do wynaturzeń i alienacji !
.... należy zacząć od kury ,,,,

Powiązane: Edukacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki