REKLAMA

Problemy kadrowe poznańskiego MPK. Z rozkładów codziennie wypada część kursów

2022-11-05 11:12
publikacja
2022-11-05 11:12

Nawet 100 kierowców autobusów zatrudni od zaraz spółka MPK Poznań. Problemy kadrowe powodują, że w Poznaniu z rozkładów jazdy codziennie wypada pewna część kursów. Zarząd Transportu Miejskiego na razie nie ma planów wprowadzenia zmian w kursowaniu komunikacji miejskiej.

Problemy kadrowe poznańskiego MPK. Z rozkładów codziennie wypada część kursów
Problemy kadrowe poznańskiego MPK. Z rozkładów codziennie wypada część kursów
fot. MAREK LAPIS / / FORUM

Spółka MPK Poznań od miesięcy prowadzi intensywną rekrutację pracowników. Przyznaje też, że część znajdujących się w rozkładach jazdy kursów nie jest realizowana z uwagi na braki kadrowe. Z wyliczeń spółki wynika, że dziennie wypada około 10 brygad autobusów - blisko 5 proc. wszystkich kursów realizowanych przez MPK Poznań.

"MPK Poznań jest jednym z wielu przedsiębiorstw komunikacyjnych, które borykają się z problemami kadrowymi. Przede wszystkim brakuje kierowców autobusów. Korzystamy z usług agencji pracy oraz zleceniobiorców. W znacznym stopniu umożliwia to realizację zamówionych przewozów. Nadal jednak zdarza się, że z uwagi na brak obsady nie są realizowane kursy" – powiedziała PAP rzeczniczka MPK Poznań Agnieszka Smogulecka.

W stolicy Wielkopolski trwają liczne remonty tras tramwajowych, remontowana jest m.in. trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. W miejsce tramwajów na PST wprowadzono zastępczą komunikację autobusową. Z powodu braków kadrowych w MPK Poznań we wrześniu zmodyfikowano rozkłady linii autobusowych.

Agnieszka Smogulecka powiedziała, że spółka cały czas stara się pozyskać nowych pracowników; od zaraz może przyjąć ponad stu kierowców z aktualnym prawem jazdy kategorii D i świadectwem kwalifikacji.

Ogłoszenia o pracy zamieszczane są m.in. w urzędach pracy, w Internecie, na ekranach LCD w pojazdach, przy obiektach MPK Poznań. Spółka współpracuje ze szkołami, prowadzi rozmowy z agencjami pracy. Dział Obsługi Pracowników MPK Poznań przy różnych okazjach organizuje punkty informacyjne. Smogulecka przyznała, że dotychczasowe spotkania zaowocowały kilkoma podaniami o przyjęcie do pracy, jedna osoba już rozpoczęła kurs.

"W rozpoczętych w październiku kursach bierze udział: w kursie na pozwolenie do kierowania tramwajem - 18 osób, w kursie na prawo jazdy kat. D i kwalifikacji wstępnej 21 osób (w tym motorniczowie, którzy decydują się na dwuzawodowstwo). Kursanci będą mogli zasilić kadrę kierowców dopiero po zdaniu egzaminu. Następny kurs planowany jest na przełom 2022 i 2023 roku" - podała.

Kursy są bezpłatne dla osób, które przez trzy lata będą pracować w MPK Poznań. Po uzyskaniu uprawnień i podjęciu pracy, na początek kierowca otrzyma 4760 zł brutto (w tym premia), kwota ta wzrasta wraz ze stażem pracy. Rzeczniczka zaznaczyła, że spółka zabiega o środki na ewentualne kolejne podwyżki wynagrodzeń.

Smogulecka podkreśliła, że działania rekrutacyjne cały czas trwają, stale przyjmowane są nowe osoby do pracy, stale też pracownicy odchodzą na emeryturę bądź do innych pracodawców. "Spółka MPK Poznań pozostaje w stałym kontakcie z organizatorem transportu, aby w jak najwyższym możliwym stopniu realizować zlecane jej działania" - powiedziała.

Rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu Bartosz Trzebiatowski powiedział PAP, że chociaż część pojazdów codziennie wypada z rozkładów jazdy, obecnie nie ma planów kolejnej zmiany rozkładów.

Podkreślił, że sytuacja, w której autobusy czy tramwaje nie wyjeżdżają w trasę jest nieakceptowalna. "Pracujemy nad rozwiązaniami, które mogłyby poprawić funkcjonowanie linii autobusowych, nawet w obliczu tak trudnej sytuacji na rynku kierowców" - powiedział.

Według ZTM problemu z kursami wypadającymi z rozkładów jazdy nie rozwiąże raczej takie ułożenie rozkładu, by deklarowana częstotliwość kursów była mniejsza niż obecnie.

"Dalsze zmniejszenie częstotliwości kursów, jako ewentualnej gwarancji zmniejszenia średniej liczby wypadających kursów dziennie, niestety, nie sprawdza się w momencie ewentualnego dalszego spadku zatrudnienia kierowców. Jest to wówczas droga donikąd. Obecnie nie ma planów wprowadzenia zmian w rozkładach jazdy. Niewykluczone są zmiany w przyszłości - i to niekoniecznie polegające na rozrzedzaniu liczby kursów" – powiedział.

Trzebiatowski przypomniał, że od 1 września autobusy na głównych liniach miejskich kursują z częstotliwością co 15 minut. Zmiany zostały także wprowadzone na liniach nocnych: poza nocami z piątków na soboty i z sobót na niedziele, kiedy autobusy kursują co 30 minut, w pozostałe noce podstawową częstotliwością jest 60 minut.

"Te zmiany były bezprecedensowe, w minionych latach nigdy nie było konieczności zmian w rozkładach z powodu kłopotów kadrowych MPK Poznań i innych przewoźników. Chodziło o dopasowanie możliwości wykonania rozkładu jazdy do możliwości wynikających z zasobów kadrowych i jednoczesne wyhamowanie bardzo negatywnego zjawiska wypadania kursów" - powiedział.

Rzecznik przyznał, że wprowadzone zmiany pozwoliły zmniejszyć skalę problemu, jednak, z uwagi na brak kierowców, nie rozwiązały go w pełni. (PAP)

autor: Rafał Pogrzebny

rpo/ mok/

Źródło:PAP
Tematy
Szybki kredyt dla firm online. Wniosek złożysz bez wizyty w placówce

Szybki kredyt dla firm online. Wniosek złożysz bez wizyty w placówce

Komentarze (8)

dodaj komentarz
darius19
widze ze dyzurne trolle Putlera (baibina, ptok...) zatroskane problemami poznanskiej komunikacji. Przydalaby sie druga fala z Ukrainy. W moim miescie wiekszosc kierowcow z UA
qwertas
Przeszkolić bezrobotnych! Od czego jest PUP - Powiatowy Urząd Pracy?!
ptokbentoniczny2
Od parzenia kawy i herbaty.
lipsk
Trzeba być niespełna rozumu żeby pracować za podana kwotę w MPK. Będąc młodym to głupota do kwadratu. Znając min. języka niemieckiego z Poznania do berlina rzut kameniem a tam 2000 eu na rękę za ta samą robotę. A tak nawiasem przy dzisiejszych mandatach to wypłatę z MPK można oddać bardzo łatwo.
baibina
Tyle milionów ukrainców do Polski przyjechało, a nie ma komu nawet autobusów prowadzić? Moze zamiast świadczeń i dotacji kursy na kierowców autobusów im zaproponować?
billbill85
Przy takich zarobkach robią się wolne wakaty.
Podniosą wynagrodzenie albo wprowadza autobusy autonomiczne( w Polsce na razie mało prawdopodobne).
Aby nie podnosić cen biletów wola zmniejszyć liczbę autobusów i operować na tych pracownikach których mają.

Powiązane: Praca

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki