Prezes PZU Życie: Sztuczna inteligencja pozwala skutecznie walczyć z wyłudzeniami w ubezpieczeniach

Zastosowanie sztucznej inteligencji pozwala skutecznie walczyć z wyłudzeniami w ubezpieczeniach, rocznie udaje się w ten sposób "uratować" kilkadziesiąt milionów złotych - powiedział PAP prezes PZU Życie Roman Pałac.

Sektor ubezpieczeń stawia się na nowe technologie. Ważnym tego elementem są algorytmy sztucznej inteligencji. Spółka PZU Życie zaczęła testować pogłębioną analitykę danych obsługi szkód i świadczeń.

Jak mówił PAP prezes Roman Pałac, najbardziej zaawansowane rozwiązania sztucznej inteligencji wykorzystywane są do walki z tzw. fraudami, czyli wyłudzeniami najczęściej popełnianymi przez zorganizowane grupy przestępcze. Podkreślił, że dzięki zastosowaniu algorytmów w analizie danych, które spółka ma w swoich bazach, może skutecznie wykrywać takie nadużycia. "Mamy bardzo dobre efekty i wyniki finansowe w wysokości kilkudziesięciu milionów złotych rocznie, które udało się +uratować+ przed wyłudzeniami" - powiedział.

"Drugim obszarem, w którym Grupa PZU testowała i wdrożyła już algorytmy sztucznej inteligencji jest usprawnienie procesu obsługi szkód komunikacyjnych" - wskazał. Jak zauważył, najważniejsze są duże bazy danych. "Dzięki algorytmom możemy wówczas bardzo sprawnie przeprowadzić np. analizę zdjęć uszkodzonego auta, oceniać zakres szkody i szybko określić kwotę należnego odszkodowania. To istotnie skraca proces likwidacji szkód - nawet 40 proc. spraw odszkodowawczych załatwianych jest ciągu trzech dni" - wyjaśnił.

Dodał, że firma "mocno inwestuje" w sztuczną inteligencję, "by ta technologia z jednej strony pomagała pracownikom - czyli żeby nie wykonywali czynności, które może wykonać maszyna, z drugiej strony chodzi o to, by klient faktycznie miał bardzo szybko załatwione sprawy". Jak powiedział szef PZU Życie, sztuczna inteligencja automatyzuje procesy decyzyjne i je przyspiesza, np. gdy spółka dostaje informację od rodziców o urodzeniu dziecka, to dzięki algorytmom może szybko zweryfikować otrzymane dane i z automatu wypłacić świadczenie.

Podkreślił, że firma nie chce zastąpić ludzi komputerami. "Nie jest to naszą ambicją" - powiedział. "Przeciwnie, zastosowanie sztucznej inteligencji ułatwi pracownikom wykonywanie wielu mniej atrakcyjnych zadań, pozostawiając więcej czasu na spotkania z klientami" - mówił.

Pałac ocenił, że z perspektywy klientów korzyść z zastosowania sztucznej inteligencji polega na tym, że np. w przypadku świadczeń życiowych, blisko 90 proc. spraw może być rozpatrzona w jeden dzień. "W procesach likwidacji szkód majątkowych 40 proc. spraw kończymy w ciągu trzech dni. A w kryzysowych sytuacjach, jak nawałnice, powodzie i inne kataklizmy, dzięki automatyzacji procesów i użyciu algorytmów sztucznej inteligencji, robimy to w ciągu 24 godzin" - wyjaśnił.

Poinformował, że Grupa PZU wykorzystuje sztuczną inteligencję w opiece zdrowotnej poprzez spółkę PZU Zdrowie. Po przejęciu w tym roku 32 placówek opieki zdrowotnej (Falck Centra Medyczne, NZOZ Starówka) PZU Zdrowie ma 97 przychodni, ponadto współpracuje z ponad 2,1 tys. placówek partnerskich w 550 miastach w Polsce oraz 50 szpitalami. "Wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji, żeby dużo precyzyjniej kierować naszych klientów do odpowiednich specjalistów, a nawet ocenić, czy wymagana jest natychmiastowa wizyta w szpitalu" - dodał prezes. Jak zaznaczył, ogromny potencjał tkwi także w zastosowaniu sztucznej inteligencji w diagnostyce medycznej.

PZU Życie jest największą w Polsce firmą specjalizującą się w ubezpieczeniach na życie z niemal 46-procentowym udziałem w rynku. Liczba klientów obsługiwanych przez PZU Życie przekracza 11 milionów. Spółka jest częścią Grupy PZU, największej firmy z branży ubezpieczeniowej w Polsce z ponad 37-proc. udziałem w rynkach ubezpieczeń majątkowych oraz komunikacyjnych. (PAP)

autor: Longina Grzegórska-Szpyt

lgs/ amac/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne