REKLAMA

Prawo jazdy od 17. roku życia. Ale za drifty Sejm chce karać

2024-10-17 16:34
publikacja
2024-10-17 16:34

Obniżenia minimalnej granicy wieku do uzyskania prawa jazdy kat. B zakłada jedna z propozycji resortu infrastruktury, która ma poprawić bezpieczeństwo na drodze. Prawo jazdy mógłby uzyskać 17-latek korzystający z uprawnień wyłącznie pod okiem doświadczonego kierowcy.

Prawo jazdy od 17. roku życia. Ale za drifty Sejm chce karać
Prawo jazdy od 17. roku życia. Ale za drifty Sejm chce karać
fot. Aayush Srivastava / / Pexels

O pracach nad zmianami przepisów w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym rozmawiano na czwartkowym posiedzeniu podkomisji stałej ds. transportu drogowego, drogownictwa i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Wiceszef MSWiA Czesław Mroczek, przedstawiając propozycje resortu, zaznaczył, że jedną z nich jest rozszerzenie czasowego administracyjnego zatrzymywania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h także poza terenem zabudowanym na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych.

Kolejną propozycją jest powrót do bardziej restrykcyjnych przepisów w zakresie punktów karnych. Chodzi o uniemożliwienie w przypadku najcięższych wykroczeń odpisywania punktów karnych dzięki odbyciu szkoleń. MSWiA chce również rozważenie przywrócenia dwuletniego okresu, po którym usunięcie punktów byłoby możliwe.

"Bardzo poważna zmiana dotyczy penalizacji czynów dotyczących organizowania i udziału w nielegalnych wyścigach. Proponujemy, żeby to stało się przestępstwem. Chcemy również penalizować brawurową jazdę, czyli drifty i jazdę motocyklem na jednym kole" – mówił Mroczek.

Pakiet propozycji do zmian przygotował też resort infrastruktury. Chce większej penalizacji kierowców prowadzących pod wpływem alkoholu lub narkotyków, a także kierujących mimo cofniętego prawa jazdy lub orzeczonego zakazu kierowania pojazdem przez sąd.

"Proponujemy, aby było to karane karą bezwzględnego więzienia" – mówił wiceszef MI Stanisław Bukowiec

Zaznaczył, że resort chce wprowadzić okres próbny dla kierowców, którzy pierwszy raz uzyskali prawo jazdy kat. B, w tym obejmujący nieletnich posiadaczy prawa jazdy tej kategorii.

"Proponujemy, aby w okresie próbnym kierujący pojazdem nie mógł spożywać alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu, przekraczać prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym i 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej, a także wykonywać przewozu osób taksówką albo w ramach przewozu okazjonalnego" – mówił Bukowiec.

Resort chce, aby za prowadzenie pojazdu bez uprawnień w okresie odebrania prawa jazdy na trzy miesiące wprowadzić sankcje cofnięcia uprawnienia do kierowania pojazdami na pięć lat zamiast stosowania przedłużenia o kolejne trzy miesiące okresu jego stosowania.

Wśród propozycji znalazło się też dodanie nowych przesłanek cofnięcia uprawnienia do kierowania pojazdami. Byłoby to przekroczenie liczby 20 punktów otrzymanych za naruszenie przepisów ruchu drogowego, a także stwierdzenie kierowania pojazdem niezgodnie z wymaganiami określonymi dla nieletniego kierowcy.

Resort proponuje również zwiększenie efektywność i ściągalności nakładanych mandatów przez inspekcję transportu drogowego.

Bukowiec zaznaczył, że resort ma nie tylko propozycje sankcyjne, ale także takie, które mają wpłynąć na bezpieczeństwo szczególnie młodych użytkowników dróg.

"Proponujemy przywrócenie możliwości wydawania prawa jazdy kategorii B osobom, które osiągnęły 17 lat i uzyskały pisemną zgodę rodziców lub opiekunów, pod warunkiem że taki nieletni kierowca będzie korzystał z tych uprawnień wyłącznie w towarzystwie dorosłego, doświadczonego kierowcy nadzorującego jazdę z siedzenia pasażera" – powiedział.

Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Renata Rychter podkreśliła, że w przypadku propozycji obniżenia minimalnej granicy wieku do uzyskania prawa jazdy resort wzorował się na innych państwach członkowskich UE.

"Jest to rozwiązanie, które funkcjonuje w innych państwach, jak Niemcy, Dania, Niderlandy, Francja, Węgry, Włochy, cała Skandynawia, czyli państwa, które mają wysoki poziom kultury jazdy i wysoki poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym" – powiedziała.

Rychter doprecyzowała, że osoba towarzysząca młodemu kierowych będzie musiała mieć ukończone minimum 24 lata. Ponadto minimum pięcioletni staż posiadania prawa jazdy kat. B, nie będzie mogła mieć na przestrzeni tych pięciu lat zatrzymanego uprawnienia i za każdym razem musi być w pełni trzeźwa.

W ubiegłym roku w Polsce doszło do niemal 21 tys. wypadków drogowych, w których zginęły 1893 osoby, 24 125 osób zostało rannych, a 7595 osób ciężko rannych – wynika z rządowego raportu o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Pod względem liczby wypadków drogowych na milion mieszkańców Polska na tle Unii Europejskiej jest na 20 miejscu ze wskaźnikiem wynoszącym 52 ofiary śmiertelne wypadków drogowych na milion mieszkańców. Dla porównania średnia dla UE wyniosła 46 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców. (PAP)

mchom/ joz/

Źródło:PAP
Tematy
Miejski model Ford Puma. Trwa wyjątkowa wyprzedaż

Komentarze (6)

dodaj komentarz
sammler
I to jest słuszna koncepcja. W tym roku jeszcze za mało 18-latków zawinęło się (z pasażerami w podobnym wieku) na drzewie, więc oczywistym jest, że należy ten wiek obniżyć... Zawijać się będą 17-latkowie, a ci, którzy przeżyją, w wieku lat 18 będą mieli już na tyle "duże doświadczenie", iż jest szansa, że przestaną się I to jest słuszna koncepcja. W tym roku jeszcze za mało 18-latków zawinęło się (z pasażerami w podobnym wieku) na drzewie, więc oczywistym jest, że należy ten wiek obniżyć... Zawijać się będą 17-latkowie, a ci, którzy przeżyją, w wieku lat 18 będą mieli już na tyle "duże doświadczenie", iż jest szansa, że przestaną się zawijać... i będzie można ogłosić sukces w walce o życie 18-latków zawijających się na drzewach. Logiczne przecież xD
sammler
Uderz w stół xD

https://tvn24.pl/tvnwarszawa/wesola/warszawa-zderzenie-samochodow-w-wesolej-sa-poszkodowani-st8143418
fiat126p
Władza się zmieniła, głupota rządzących nie - nawet te same bzdurne pomysły!
Bez sensu jest wożenie przez 17-latka "doświadczonego kierowcy". Jeżeli 17-latek ma gdzieś dojechać niech się po prostu zamienią miejscami, "doświadczony" go zawiezie. Przy okazji nie będzie zawalidrogą wlokąc się 50km/h gdy przepisy
Władza się zmieniła, głupota rządzących nie - nawet te same bzdurne pomysły!
Bez sensu jest wożenie przez 17-latka "doświadczonego kierowcy". Jeżeli 17-latek ma gdzieś dojechać niech się po prostu zamienią miejscami, "doświadczony" go zawiezie. Przy okazji nie będzie zawalidrogą wlokąc się 50km/h gdy przepisy dopuszczają 80 na niektórych miejskich arteriach. Albo 80 km/h poza miastem - wyprzedzenie takiego nie przekraczając przepisowych 90km/h - na niektórych drogach skrajnie niebezpieczne lub niewykonalne!
Cofnięcie prawa za 20 pkt karnych czyli obecnie za 10-krotne nie zapięcie pasów - za coś, co nie naraża nikogo innego na niebezpieczeństwo, bo kierowca bez pasów nie prowadzi przez to gorzej, przeciwnie - ma interes by prowadzić bezpieczniej. Albo za 3x przekroczenie prędkości o 26km/h np. w szczerym polu na wylotówce z miasta, ozdobionej z jednej strony chodnikiem (trawa ze szczelin miedzy kostkami sięga kolan), a biała tablica kilkaset metrów za ostatnimi zabudowaniami.

Kiedyś pełne prawo jazdy A,B,T można było mieć od 17 lat (motocykl bez ograniczeń), kartę motorowerową od 13.
wizytator
"Obniżenia minimalnej granicy wieku do uzyskania prawa jazdy kat. B zakłada jedna z propozycji resortu infrastruktury, która ma poprawić bezpieczeństwo na drodze."

Wytłumaczcie mi to pierwsze zdanie. Przecież to kretynizm. Dodatkowo jeszcze pojawi się więcej starych samochodów na drogach i tak już zakorkowanych.
"Obniżenia minimalnej granicy wieku do uzyskania prawa jazdy kat. B zakłada jedna z propozycji resortu infrastruktury, która ma poprawić bezpieczeństwo na drodze."

Wytłumaczcie mi to pierwsze zdanie. Przecież to kretynizm. Dodatkowo jeszcze pojawi się więcej starych samochodów na drogach i tak już zakorkowanych. A komu to potrzebne? A dlaczego?
samsza
Drift, także: drifting – technika jazdy samochodem w kontrolowanym poślizgu świadomie zainicjowanym przez kierowcę. Jednocześnie jest to nazwa dyscypliny sportu motorowego uchodzącej za najbardziej widowiskowy i jednocześnie najprężniej rozwijający się sport motorowy na świecie.
peluquero
Ile to gum się spaliło na bocznych uliczkach, uślizgi nad i podsterowność, hebel grany na śniegu świeżym zmrożonym, szklance - dlatego dziś radze sobie w kazdych warunkach

Powiązane: O tym mówią ludzie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki