Informacje ogólne
Na realizację Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013 przeznaczono łączną kwotę 1 636,77 mln euro wydatków kwalifikowanych. Z czego 1 155,85 mln euro pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Z powyższej kwoty na realizację Strategii Lizbońskiej przeznaczone zostanie 466,31 mln euro, co stanowi 40,34% środków wspólnotowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego. Wielkość środków prywatnych zaangażowanych we współfinansowanie Programu została wstępnie oszacowana na poziomie 276,94 mln euro, co stanowi 16,9% ogół środków zaangażowanych w finansowanie tego Programu.Wsparcie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013 udzielane będzie głównie mikro-, małym i średnim przedsiębiorcom, którzy spełnią warunki jego uzyskania.
Głównym warunkiem uzyskania pomocy jest realizowanie przez jej beneficjenta wytycznych w zakresie Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO). Przedsiębiorcy mają możliwość pozyskać środki pomocowe, jeśli swym działaniem będą realizowali:
- inwestycje drogowe,
- inwestycje wodno-kanalizacyjne,
- inwestycje związane edukacją i sportem,
- inwestycje w zakresie turystyki,
- inwestycje kulturalne,
- inwestycje skierowane na rozwój przedsiębiorczości.
Dotacje inwestycyjne dla przedsiębiorstw z regionu województwa lubelskiego, realizujących cele turystyczne wynoszą od 50 tys. zł do 3 mln zł. Natomiast przedsiębiorcy skupiający się w swym działaniu na infrastrukturze kultury mają szansę uzyskać dofinansowanie nawet do 20 mln zł.
Osie priorytetowe dla przedsiębiorców
W ramach pomocy regionalnej Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego zostaną wyłonieni tylko Ci przedsiębiorcy, którzy poprzez swoją strategię rozwoju będą realizować cele wskazane przez Lubelską Agencję Wspierania Przedsiębiorczości. Cele jakie muszą realizować przedsiębiorcy to:- przedsiębiorczość i innowacje - przedsiębiorcy starający się o dotację z tej osi priorytetowej będą musieli wykazać, iż nowo powstałe przedsiębiorstwo przyczyni się do wzrostu konkurencyjności regionu;
- infrastruktura ekonomiczna - przedsiębiorcy starający się o dotację z tej osi priorytetowej będą musieli wykazać, że dotacje, których staną się beneficjentami przyczynią się do stworzenia przyjaznego otoczenia dla prowadzenia biznesu, jak również doprowadzą do wzrostu konkurencyjności całego regionu poprzez rozwój lokalnej i regionalnej infrastruktury oraz usług społeczeństwa informacyjnego;
- atrakcyjność obszarów miejskich i terenów inwestycyjnych - przedsiębiorcy starający się o dotację z tej osi priorytetowej będą musieli wykazać, że ich działania spowodują wzrost atrakcyjności inwestycyjnej regionu poprzez rewitalizację terenów pod inwestycje;
- społeczeństwo informacyjne - przedsiębiorcy starający się o dotację z tej osi priorytetowej będą musieli wykazać związek przyszłej działalności przedsiębiorstwa z dodatkowym wzrostem informatyzacji w regionie;
- transport - przedsiębiorcy starający się o dotację z tej osi priorytetowej będą musieli wykazać, że ich przyszła działalność gospodarcza poprawi wewnętrzną i zewnętrzną sieć komunikacyjną.
Zasady wyboru projektów w ramach RPO
W ramach realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013 przewidziano trzy tryby wyboru projektów przedłożonych przez przedsiębiorców:- tryb systemowy,
- tryb dotyczący projektów indywidualnych,
- tryb konkursowy.
Do wyboru projektu w ramach Osi Priorytetowych trybu systemowego zostanie zastosowany tryb konkursowy. Konkurs przeprowadzany jest jawnie z zapewnieniem publicznego dostępu do informacji o zasadach jego przeprowadzania oraz do listy projektów wyłonionych do dofinansowania.
Tryb dotyczący wyboru projektów indywidualnych
Zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z dnia 6 grudnia 2006 r. (Dz.U. z 2006 nr 227, poz. 1658) instytucja zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym może dokonać wyboru projektów do dofinansowania w trybie indywidualnym. W ramach tego trybu przedsiębiorcy składają wnioski o dofinansowanie indywidualnych projektów kluczowych do Agencji Wspierania Przedsiębiorczości. Złożony wniosek zostaje następnie poddawany ocenie formalnej i merytorycznej zgodnie z kryteriami zatwierdzonymi przez Komitet Monitorujący Regionalny Program Operacyjny. Ostateczną decyzję w sprawie dofinansowania indywidualnego projektu kluczowego podejmuje instytucja zarządzająca. Po podjęciu decyzji o przyznaniu dofinansowania instytucja zarządzająca zawiera z beneficjentami umowę o dofinansowanie projektu.
Podpisanie umowy przyznającej środki finansowe przedsiębiorcy na działalność gospodarczą w ramach regionalnego programu pomocowego nie może nastąpić przed zatwierdzeniem Regionalnego Programu Operacyjnego przez Komisję Europejską.
br>Indykatywny Plan Inwestycyjny stanowi załącznik nr 4 do ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z dnia 6 grudnia 2006. Zarząd Województwa Lubelskiego przeprowadza nabór projektów, a następnie poddaje je ocenie według takich kryteriów jak:
- regionalny charakter projektu oraz regionalny zasięg oddziaływania,
- spełnianie zasady integralności tj. gdzie etapy projektu są funkcjonalnie połączone,
- spełnianie zasady partnerstwa (istotna jest liczba partnerów oraz stopień powiązań między nimi),
- kompleksowość projektów lub projekty o charakterze sieciowym (tj. poprzez realizację których wyklucza się możliwość rozproszenia środków na działania o znikomym obszarze oddziaływania),
- okres realizacji (kwalifikowane są projekty, których okres realizacji mieści się w przedziale lat 2007-2015),
- wartość projektów w ramach obszarów problemowych w województwie lubelskim.
Kryteria wyboru projektów w trybie konkursowym zostały określone zgodnie z Wytycznymi Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projekt w trybie konkursowym z dnia 5 lipca 2007r. Procedurę wyboru i zatwierdzania projektu do dofinansowania w trybie konkursowym w ramach Osi Priorytetowych prowadzi Oddział Oceny Projektu w Lubelskiej Agencji Wspierania Przedsiębiorczości.
Zgodnie z wytycznymi Lubelskiej Agencji Wspierania Przedsiębiorczości wybór projektu do dofinansowania może zostać przeprowadzony w trybie konkursu zamkniętego lub konkursu otwartego. Agencja planuje wyłanianie projektów do dofinansowania w trybie konkursowym na dany rok w formie harmonogramu ogłaszania konkursów. W oparciu o harmonogram prowadzi ona nabory wniosków o dofinansowanie. Warto podkreślić, że harmonogram może ulegać zmianom i być aktualizowany w ciągu roku w zależności od stopnia wykorzystania środków finansowych.
Tryb konkursu zamkniętego ma charakter cykliczny. W ramach powyższego trybu określa się z góry, jeden lub kilka następujących po sobie terminów naboru wniosków. Konkurs zamknięty posiada określone daty rozpoczęcia oraz daty zakończenia naboru wniosków o dofinansowanie projektu. Ocena wniosku odbywa się po zakończenia każdego terminu naboru. Okres pomiędzy datą rozpoczęcia naboru a datą jego zakończenia wynosi przynajmniej 30 dni kalendarzowych.
W trybie konkursu otwartego nabór wniosków i ich ocena jest prowadzona w sposób ciągły do aż wyczerpania określonego limitu środków finansowych. Wyniki oceny są ogłaszane cyklicznie bądź na bieżąco. Informacje o stanie wykorzystania alokacji przeznaczonej na konkurs otwarty można śledzić na stronie Lubelskiej Agencji Wspierania Przedsiębiorczości - www.lawp.lubelskie.pl.
Decyzję o zastosowaniu trybu konkursu zamkniętego lub otwartego podejmuje Lubelska Agencji Wspierania Przedsiębiorczości. Przed przeprowadzeniem konkursu Agencja przeprowadza nabór Planów Projektów. Nabór ten ma charakter zamknięty. Okres pomiędzy datą rozpoczęcia naboru a datą jego zakończenia wynosi przynajmniej 21 dni kalendarzowych. Plany Projektów są następnie oceniane przez Oddział Oceny Projektów Lubelskiej Agencji Wspierania Przedsiębiorczości. Celem oceny Planów Projektów jest sprawdzenie, czy Plan Projektu sporządzony przez przedsiębiorcę kwalifikuje się do uzyskania pomocy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego. Po dokonaniu oceny Agencja informuje potencjalnych beneficjentów o jej wynikach. Pisemna informacja w sprawie oceny planu projektu wysłana do potencjalnego beneficjenta ( przedsiębiorcy) nie jest podstawą do roszczeń o przyznanie i wypłatę pomocy.
Należy pamiętać, że termin otrzymania pisemnego pozytywnie zaopiniowanego Planu Projektu, może stanowić datę rozpoczęcia kwalifikowania wydatków na ten projekt, przy założeniu, że projekt został rozpatrzony w trybie konkursowym.
Proces wyboru projektów składa się z następujących etapów:
- ogłoszenie konkursu,
- nabór wniosków,
- ocena wniosków,
- podjęcie decyzji o dofinansowaniu projektu,
- ogłoszenie wyników konkursu,
- podpisanie umowy.
Kiedy projekt nie kwalifikuje się do dofinansowania
Projekty, które uzyskały ocenę pozytywną, ale ze względu na limit środków finansowych nie znalazły się na liście rankingowej, zostają umieszczone na liście rezerwowej. O kolejności wniosków na listach rankingowej i rezerwowej decyduje liczba uzyskanych punktów podczas oceny merytorycznej. Wnioskodawca, którego projekt nie został wyłoniony do dofinansowania na dowolnym etapie oceny, w terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji o wynikach rozpatrzenia jego wniosku może złożyć pisemny protest. Protest rozpatrywany jest przez Instytucję Pośredniczącą w Certyfikacji w ciągu 1 miesiąca od jego otrzymania. W przypadku uwzględnienia protestu Instytucja Pośrednicząca w Certyfikacji kieruje wniosek objęty protestem do ponownej oceny wstępnej, merytorycznej lub formalnej w zależności od tego, której fazy dany protest dotyczy. Protest może wnieść każdy wnioskodawca (przedsiębiorca), którego projekt nie został wyłoniony do dofinansowania, a więc również taki, którego projekt został umieszczony na liście rezerwowej. Oddział Oceny Projektów Lubelskiej Agencji Wspierania Przedsiębiorczości, odpowiedzialny za przeprowadzenie oceny projektu w przypadku ponownej oceny wstępnej lub formalnej związany jest wynikami rozpatrzenia protestu przez Instytucję Pośredniczącą w Certyfikacji. W przypadku ponownej oceny merytorycznej Oddział Oceny Projektów Lubelskiej Agencji Wspierania Przedsiębiorczości bierze pod uwagę wyniki rozpatrzenia protestu, jednak nie jest nimi związany. W przypadku nieuwzględnienia protestu Instytucja Pośrednicząca w Certyfikacji przekazuje wnioskodawcy pisemną informację w tym zakresie. Wnioskodawca (przedsiębiorca) w terminie 7 dni od dnia otrzymania tej informacji może skierować wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 1 miesiąca od dnia jego otrzymania.Ważne! |
Adresy: Dokumenty: Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013 - wytyczne do kwalifikowalności wydatków, instrukcje, wnioski... Pobierz Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013. Pobierz |
Podstawa prawna:
- Art. 35 ust. 3 pkt 11 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z dnia 6 grudnia 2006 r. (Dz.U. 2006 nr 227 poz. 1658);
- Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającym rozporządzenie (WE) nr 1260/1999;
- Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1828/2006 ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego ogólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności oraz Rozporządzenia (WE) nr 1080/2006.