Polacy wolą auta z Niemiec. Kupować sprowadzane czy nie?

redaktor Bankier.pl

Ściągamy do Polski najczęściej 10-letnie volkswageny, a najbardziej obawiamy się korekty licznika i pojazdu po wypadku. Polacy kochają auta sprowadzane z zagranicy. Zapytaliśmy ekspertów, na co przy tej okazji uważać.

Niemiec serwisuje w ASO, jeździ po lepszych drogach, przywiązuje większą wagę do dobrego stanu technicznego i wizualnego samochodu – przekonują polscy handlarze, którzy trudnią się sprowadzaniem aut z zagranicy. Nie muszą kręcić liczników, bo Niemcy jeżdżą tylko do kościoła i na zakupy, a auta wymieniają już po pierwszej, oczywiście niewielkiej, stłuczce. Dzięki takim twierdzeniom Polacy coraz częściej decydują się na kupno aut sprowadzonych np. z Niemiec – czy słusznie? Zapytaliśmy o to ekspertów motoryzacji. 

(fot. Krzysztof Serafin / FORUM)

Za granicę po audi i volkswageny

Według danych firmy Samar Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Polacy w 2015 r. najczęściej ściągali do kraju audi A4 (32,738 tys.) oraz volkswageny golfy (32,058 tys.). Na trzecim miejscu w zestawieniu znalazł się volkswagen passat z liczbą 30,896 tys. sprowadzonych egzemplarzy.

Najczęściej sprowadzane marki i modele aut w 2015 roku

Najczęściej sprowadzane marki

Najczęściej sprowadzane modele

Volkswagen – 107 390 szt.

Audi A4 – 32 738 szt.

Opel – 92 059 szt.

Volkswagen golf – 32 058 szt.

Audi – 72 352 szt.

Volkswagen passat – 30 896 szt.

Ford – 56 139 szt.

Opel astra – 28 438 szt.

Renault – 53 027 szt.

BMW 3 – 23 330 szt.

BMW – 50 091 szt.

Renault scenic – 15 989 szt.

Peugeot – 35 842 szt.

Ford focus – 15 716 szt.

Citroen – 33 616 szt.

Audi A3 – 15 691 szt.

Toyota – 31 581 szt.

Opel zafira – 15 545 szt.

Mercedes – 28 925 szt.

Audi A6 – 15 486 szt.

Źródło: opracowanie własne Bankier.pl na podstawie danych firmy Samar

Najczęściej Polacy sprowadzają samochody 10-letnie i starsze, rok temu najwięcej sprowadzonych aut miał rocznik 2005 (74 456 szt.), a następnie 2006 – 71 344 szt. i 2004 – 71 315 szt.

Rokrocznie rośnie również ogólna liczba samochodów pochodzących z zagranicy. W 2015 roku przybyło do Polski 783 256 szt. używanych samochodów osobowych, co daje wynik o 6,5 proc. wyższy od 2014 roku. Obecny trend wskazuje, że na koniec 2016 roku padnie kolejny rekord w liczbie sprowadzanych aut. Najczęściej Polacy sprowadzają auta z Niemiec – wynika z danych udostępnionych portalowi Bankier.pl przez serwis Otomoto.pl, liczba ogłoszeń dotyczących sprzedaży używanych samochodów od naszego zachodniego sąsiada przewyższa te z kraju.

Podaż aut wystawianych na sprzedaż w otomoto.pl według kraju pochodzenia

Kraj pochodzenia

2014

2015

Niemcy

42 proc.

49 proc.

Polska

43 proc.

31 proc.

Francja

5 proc.

6 proc.

Belgia

3 proc.

4 proc.

Holandia

1,9 proc.

2,4 proc.

USA

1,9 proc.

1,8 proc.

Włochy

1,0 proc.

1,4 proc.

Szwajcaria

1,0 proc.

1,5 proc.

Austria

0,8 proc.

1,2 proc.

Wielka Brytania

1,6 proc.

0,8 proc.

Źródło: Opracowanie własne Bankier.pl na podstawie danych udostępnionych przez Otomoto.pl

Jeżeli podjęliśmy już decyzję o zakupie auta sprowadzonego z zagranicy, warto mieć świadomość, na czym polegają podstawowe różnice w serwisowaniu i dokumentowaniu stanu pojazdu krajowego i sprowadzanego.

Decyzja – sprowadzam

Gdybym stał przed wyborem dwóch aut – jednego zarejestrowanego w kraju, a drugiego zagranicą – wybrałbym osobiste sprowadzenie samochodu z zagranicy. Nasi zachodni sąsiedzi przywiązują większą wagę do serwisowania auta oraz posiadają lepsze drogi, dzięki czemu zawieszenie jest zwykle w lepszym stanie – wyjaśnia w rozmowie z Bankier.pl Waldemar Florkowski, vloger znany w sieci jako Moto Doradca. Dlaczego osobiście? Przede wszystkim dlatego, że w Polsce handlarze dość często sprowadzają do kraju auta powypadkowe, następnie je naprawiają i sprzedają jako auta bezawaryjne i bezkolizyjne. Zdaniem Florkowskiego bezpośredni zakup zagranicą używanego auta jest jego najpewniejszą formą. 

Nie bez znaczenia dla podjęcia decyzji może być kwestia wyposażenia poszczególnych modeli samochodów. – Często auta sprowadzane z rynku niemieckiego są lepiej wyposażone niż te w Polsce, zarówno w kwestii zapotrzebowania na opcje dodatkowe, jak i stosowania lepszych pakietów wyposażeniowych – wyjaśnia Moto Doradca.

Kolejnym czynnikiem, który może przeważyć na decyzji o kupnie sprowadzanego auta, jest różnica między prowadzeniem dokumentacji pojazdu w kraju a zagranicą. – W Polsce od niedawna została wprowadzona kontrola przebiegu podczas okresowego badania technicznego, dzięki niej proceder korekty liczników został ograniczony. Oczywiście nie dotyczy to pierwszego przeglądu i tego, co działo się z autem tuż przed nim. Mając na uwadze auta sprowadzane, możemy już liczyć zarówno na takie badania, jak i odpowiednie certyfikaty – informuje Florkowski.

Podobnego zdania jest Marcin Garbacz, prowadzący firmę MK Mobile zajmującą się sprowadzaniem aut z Niemiec: – W Niemczech przeważają autoryzowane warsztaty dysponujące specjalistycznymi narzędziami i wiedzą niezbędną do wykonania naprawy. Dodatkowo każdy z tych warsztatów jest podłączony do internetowej bazy, gdzie można potwierdzić przebieg lub prześledzić historię wcześniejszych napraw – wyjaśnia Garbacz.

Ile więcej za sprowadzenie auta?

Przeciętny kupujący ma do wyboru dwa scenariusze  – może powierzyć kupno auta osobie trzeciej  lub samodzielnie wybrać się zagranicę i tam kupić samochód. Zarówno wybierając pierwszy, jak i drugi scenariusz, należy nastawić się na dodatkowe koszty.

Koszt sprowadzenia auta różni się w zależności od odległości, klasy auta i złożoności zamówienia. Przyjmuje się, że sam transport średniej wielkości auta osobowego to od 250 do 500 euro, do tego może dojść koszt wyszukiwania, sprawdzenia technicznego i prawnego pojazdu oraz prowizja – podlicza Garbacz.

Wydatki przy sprowadzeniu auta z Niemiec

Dodatkowe wydatki

Szacowany koszt

Przetłumaczenie niemieckiej karty pojazdu (dużego briefu), dowodu rejestracyjnego poprzedniego właściciela oraz umowy kupna-sprzedaży 

ok. 100 zł

Opłata akcyzy od zakupu auta zagranicą

3,1 proc. wartości samochodu do pojemności silnika 2 tys. cm3 oraz 18,6 proc. wartości dla aut o pojemności powyżej 2 tys. cm3.

Przegląd techniczny (o ile nie posiadamy niemieckiego przeglądu)

ok. 100 zł za badanie diagnostyczne oraz

100 zł za ewentualne wydanie zaświadczenia pokolizyjnego w przypadku kupna samochodu powypadkowego

Opłata za tablice rejestracyjne

ok. 250 zł

Źródło: opracowanie własne Bankier.pl.

W przypadku decyzji o kupnie używanego auta sprowadzonego z zagranicy przez handlarza, należy pamiętać o następujących kwestiach, o których szerzej pisaliśmy w artykule na łamach Bankier.pl. Między innymi warto zwrócić uwagę, że:

  • samochód powinien być zarejestrowany w Polsce przez osobę, która sprowadziła auto,
  • do samochodu powinien zostać dołączony stały (nie tymczasowy) dowód rejestracyjny,
  • kwota na fakturze powinna odpowiadać faktycznej wartości pojazdu,
  • samochód powinien mieć aktualne ubezpieczenie OC, aby móc wrócić z komisu „na kołach”.

Niestety nadal nagminnym procederem jest sprowadzanie przez handlarzy aut powypadkowych, dlatego przed decyzją o kupnie auta warto zasięgnąć porady specjalisty lub pojechać ze sprzedawcą do pobliskiej stacji diagnostycznej. 

Weronika Szkwarek

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 sylwia272

W salonie Mazda Jaremko we Wrocławiu widziałam teraz fajne auta w atrakcyjnych cenach. Przymierzam się do zakupu i raczej u nich coś wybiorę, jakoś ta marka zawsze mi się podobała. A byłam już na jeździe próbnej i obsługę mają bardzo dobrą.

! Odpowiedz
1 0 sylwia4012

Zgadza się, autoryzowany dealer to jednak najlepsza opcja na kupno auta. Akurat też swoje mam z Bawarii Motors, w Katowicach kupiłam. Mają tam bardzo dobry serwis tych aut, jeżdżę z każdą usterką i zawsze potrafią pomóc.

! Odpowiedz
1 1 margo903

A ja to wolałam kupić u autoryzowanego dealera, w Bawarii Motors BMW mieli fajne finansowanie i obsługa pomogła mi wybrać model najlepszy pod moje potrzeby. I jestem naprawdę zadowolona z samochodu.

! Odpowiedz
2 0 ~inga

Wolą nie wolą. Ja zawsze takie miałam bo nie stać mnie było na nowe ale teraz isę to na szczęście zmieniło i kupiłam nówkę Toyotę z salonu Chodzenia

! Odpowiedz
3 0 ~pola

Ja w końcu chcę miec nowe auto więc za ratami się rozglądam. W chodzeniu na czerniakowskiej już yaris wybrałam i teraz tylko sfinansowanie jej zostało

! Odpowiedz
0 2 ~silvio_gesell

To jest abstrakcja, że wożenie swoich 4 liter najnowszym BMW u ma jakąś większą wartość.

! Odpowiedz
0 0 ~Ania

Poradnia rodzinna tymczasem gdzieś w Polsce... http://almoc.pl/img.php?id=6329

! Odpowiedz
2 1 ~Fred

Ja nadal uwazam ze Angole wiedzieli co robia i zyskaja na Brexicie.

! Odpowiedz
8 2 ~AntyGerman

artykul sponsorowany na odbudowe szkopskiego VW w dobie kryzysu !!! Naiwniacy ! Idzcie do Angeli to wam zwiekszy sprzedaz: kazdy arab po doplacie i golfie hehehehe

! Odpowiedz
4 4 ~roody

Za granicą - pisze się osobno!

! Odpowiedz