PGNiG i Lotos widzą potencjał rozwoju rynku LNG i CNG

Polskie spółki, PGNiG Oddział Detaliczny (PGNiG OD) i Lotos, dostrzegają potencjał rozwoju rynku LNG i CNG - poinformowali przedstawiciele firm na konferencji "Perspektywy rozwoju rynku LNG w Polsce", zorganizowanej przez Grupę Lotos.

PGNiG i Lotos widzą potencjał rozwoju rynku LNG i CNG
PGNiG i Lotos widzą potencjał rozwoju rynku LNG i CNG (Bankier.pl)

Prezes PGNiG Oddział Detaliczny, Henryk Mucha szacuje, że do 2030 r. Produkcja LNG może się podwoić.

"Cena LNG ze względu na nadpodaż, zwłaszcza na rynku amerykańskim, będzie maleć, a rynek będzie się rozwijać. Tę szansę zamierzamy wykorzystać" - powiedział Mucha. Jego zdaniem, dzięki terminalowi w Świnoujściu i Baltic Pipe, w Polsce mógłby zostać uruchomiony regionalny hub gazowy. Dodał, ze PGNiG opracowuje strategię z zakresu CNG i LNG.

"Jesteśmy właścicielem 20 z 30 stacji CNG na rynku. Chcemy rozwijać się w tym obszarze" - powiedział. Jego zdaniem, perspektywiczny jest transport publiczny (samochody ciężarowe i autobusy), żegluga morska i sródlądowa oraz regazyfikacja.

"Gaz to ekologiczne paliwo. Jesteśmy w trakcie perspektywy finansowej 2014-20, jest szansa na zdobycie środków na wymianę transportu autobusowego" - powiedział Mucha. Dodał, że spółka rozpatruje budowę sieci stacji LNG wzdłuż głównych dróg: autostrady A2, A1, części A4 i dróg S7 i S 3.

"Ten projekt mógłby być realizowany z jednym lub dwoma partnerami. Z jednym z nich rozmowy już trwają" - powiedział. Dodał, ze nic nie stoi na przeszkodzie, by PGNiG OD i Lotos podjęły współpracę w tym obszarze.

Prezes PGNiG OD szacuje, ze do 2025 r. Mogłyby powstać co najmniej 24 takie stacje. Wskazuje też, ze polskie porty powinny wykazać zapotrzebowanie na 100 mln m sześc. Gazu do 2030 r.

"Jesteśmy dużym rynkiem. Jest na nim miejsce i dla elektromobilności, i dla transportu zasilanego gazem LNG / CNG" - podsumował Mucha.

Również wiceprezes Lotosu, Przemysław Marchlewicz chce, by gdański koncern rozwijał się m.in. w oparciu o rynek LNG i CNG. Upatruje swoich szans m.in. w żegludze morskiej. "Jesteśmy pionierem dostaw LNG dla statków w Polsce" - powiedział. Tendencje do ochrony wód Bałtyku mogą oznaczać większy rynek zbytu dla LNG.

Również spółka zależna Lotosu, Lotos Kolej, zajmująca się przewozem towarów koleją, ma szanse skorzystać na usługach transportu LNG w Polsce i za granicą.

Wiceprezes poinformował też, że LNG mógłby być alternatywnym paliwem dla rafinerii, do celów operacyjnych.

Lotos zapowiada uruchomienie jeszcze w tym roku pięciu pierwszych stacji w Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu. Wiceprezes Lotosu ocenia, ze dodatkowym - poza terminalem i Baltic Pipe - kanałem pozyskiwania gazu LNG mógłby być pływający terminal na Zatoce Gdańskiej.

"Wydaje się, że projekt taki będzie coraz bardziej potrzebny" - poinformował.

Lotos w listopadzie opublikuje strategię

Grupa Lotos w drugiej połowie listopada opublikuje strategię rozwoju - poinformował na konferencji wiceprezes spółki Przemysław Marchlewicz.

"Lotos jest w przededniu publikacji strategii rozwoju. Powinna został ogłoszona w drugiej połowie listopada" - powiedział Marchlewski.

Lotos nie wyklucza wprowadzenia Lotosu Kolej na giełdę

Grupa Lotos nie wyklucza wprowadzenia Lotosu Kolej na giełdę. Wszystko będzie zależało od strategii rozwoju i planów inwestycyjnych przewozowej spółki - poinformował dziennikarzy wiceprezes Lotosu Przemysław Marchlewicz.

"Na ten moment sprawa giełdy jest szczegółowo analizowana. Jestem zdania, że spółka powinna wejść na giełdę" - powiedział Marchlewicz.

Zastrzegł jednak, że musiałoby to być powiązane z planem rozwojowym i inwestycyjnym firmy.

"Jeśli spółka przedstawi dobrą strategię rozwoju, to być może pójdzie po kapitał" - wyjaśnił.

Plan taki Lotos Kolej ma przedstawić do końca roku.

Wiceprezes Lotosu poinformował jednak, że dużo będzie zależało od sytuacji na GPW.

Pomysł wprowadzenia Lotosu Kolej na giełdę wyszedł jeszcze od poprzedniego zarządu z Pawłem Olechnowiczem na czele.

Na chwile obecną Lotos Kolej nie wymaga zastrzyku kapitałowego.

"To efektywny, elastyczny, dobrze funkcjonujący podmiot" - poinformował Marchlewicz.

Wiceprezes poinformował, że spółka kolejowa Lotosu jest zainteresowana akwizycjami na krajowym rynku, choć konkretnych rozmów w tej sprawie aktualnie nie prowadzi.

(PAP)

morb/ asa/

Źródło: PAP Biznes

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 1 ~ciekawy

Podobno PGNiG wspólnie z Lotosem wykupili większość akcji Petrolinvestu. Prawda to?

! Odpowiedz
0 0 ~Papi

Tego nie wiem, ale chyba Lotos z Orlenem teraz kupują sieć handlową Żabka, może się przebranżowią.

! Odpowiedz
0 0 ~ciekawy odpowiada ~Papi

a to Żabka nie nalezy obecnie do Angoli? Chyba odkupili od Czechów dwa czy trzy lata temu..

! Odpowiedz
PGNIG -0,74% 5,37
2019-06-14 17:01:27
WIG -0,48% 59 092,01
2019-06-14 17:05:00
WIG20 -0,60% 2 286,46
2019-06-14 17:05:00
WIG30 -0,57% 2 629,28
2019-06-14 17:15:00
MWIG40 -0,30% 4 032,87
2019-06-14 17:04:15
DAX -0,60% 12 096,40
2019-06-14 17:37:00
NASDAQ -0,52% 7 796,66
2019-06-14 22:03:00
SP500 -0,16% 2 886,98
2019-06-14 22:08:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.