Od marca na czas przebudowy linia kolejowa do Wisły będzie zamknięta

W marcu br. rozpocznie się przebudowa linii kolejowej do Wisły – poinformowały w środę PKP Polskie Linie Kolejowe. Prace na jednotorowym szlaku będą wiązały się z jego zamknięciem; zamiast pociągów kursowały będą dwie linie autobusowe.

(GDDKiA)

Jak wynika ze środowego komunikatu zarządcy kolejowej infrastruktury, od połowy marca Koleje Śląskie, które obsługują połączenia z Katowic do Wisły Głębiec, wprowadzą zastępczą komunikację autobusową na dwóch trasach: Bielsko-Biała – Skoczów – Ustroń – Wisła Głębce oraz Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg – Chybie Mnich – Pierściec – Skoczów – Goleszów – Ustroń.

W poniedziałek prezes Kolei Śląskich Aleksander Drzewiecki mówił dziennikarzom, że zmiany zostaną wprowadzone od 16 marca. „Będą specjalne autobusy – aby było to jak najbardziej dogodne dla pasażerów, chcemy uruchomić dwie linie: czerwoną i zieloną” - zapowiedział.

Jak wyjaśnił Drzewiecki, linia czerwona będzie miała charakter bezpośredni: z Bielska-Białej autobusy będą kursowały do Skoczowa ekspresową trasą S52, a dalej do Ustronia i Wisły – drogą nr 941. Linia zielona pojedzie z Czechowic-Dziedzic lokalnymi drogami, obsługując kolejne stacje i przystanki wzdłuż linii kolejowej. Szczegółowe informacje będą umieszczane na stronie kolejeslaskie.com.

Przygotowany w poprzednich latach unijny projekt pod nazwą "Rewitalizacja linii nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn/Wisła Głębce" jest jedynym projektem modernizacji infrastruktury kolejowej w Regionalnym Programie Operacyjnym Woj. Śląskiego na lata 2014-20. Inwestycja została ujęta w rządowym Programie dla Śląska.

Umowę na realizację zasadniczej części przedsięwzięcia przedstawiciele PKP PLK i Trakcji PRKiI podpisali 2 października ub. roku. Chodzi o remont 41-kilometrowego odcinka do Wisły Głębiec. Przejazd między Głębcami, a Chybiem (na magistrali E65 między Czechowicami-Dziedzicami i Zebrzydowicami) zajmuje dziś 75 min. (do Katowic 135 min.).

Zgodnie ze środową informacją PLK efektem inwestycji będzie zasadnicza poprawa tego połączenia. Z Katowic do Wisły Głębce pociągi po remoncie mają jeździć w ok. 1h 40 min, czyli o ponad pół godziny szybciej niż, obecnie. Przebudowa linii od Chybia do Wisły Głębce będzie podzielona na dwa etapy. Rozpocznie się od odcinka Bronów (Chybie) – Skoczów.

„Inwestycja od Skoczowa do Wisły Głębiec będzie realizowana w 2021 r. Jednocześnie, wykonawca przystąpił do prac przy przebudowie linii kolejowej na trasie Goleszów – Cieszyn” - podały PLK. „Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie znów zaczną kursować między Goleszowem a Cieszynem, co będzie dużym ułatwieniem dla mieszkańców regionu, studentów, turystów” - zaznaczyła kolejowa spółka.

Niespełna 10-kilometrowe połączenie Goleszów – Cieszyn jest nieprzejezdne od 2013 r. Pociągi do Cieszyna mogą dojeżdżać innym, odnowionym w ub. roku szlakiem - od strony Zebrzydowic (stacja w polskim Cieszynie jest także skomunikowana z dużym dworcem w Czeskim Cieszynie).

Jak wymieniły w środę PLK, na obu remontowanych trasach powstaną m.in. nowe stacje: Skoczów Bajerki (na linii 157) i Ustroń Poniwiec (na linii 191). Odnowione zostaną stacje: Pierściec, Skoczów, Goleszów, Cieszyn, Ustroń, Ustroń Polana i Wisła Uzdrowisko oraz przystanki: Chybie Mnich, Zaborze, Skoczów Bładnice, Goleszów Górny, Bażanowice, Ustroń Zdrój, Wisła Dziechcinka, i Wisła Kopydło.

Przebudowa obejmie łącznie 23 perony. Wszystkie będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się; pojawią się też na nich nowe wiaty, ławki, poręcze do odpoczynku na stojąco, oświetlenie oraz stojaki na rowery.

W całym projekcie wymienionych zostanie prawie 52 km torów. Zamontowane zostaną nowe, podgrzewane zimą rozjazdy oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym - umożliwiające zwiększenie przepustowości linii. W Skoczowie powstanie tzw. Lokalne Centrum Sterowania. Zwiększyć ma się bezpieczeństwo na 81 przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych.

Przetarg na zaprojektowanie i wykonanie robót PLK prowadziły od grudnia 2018 r. Podzielono go na trzy części: dotyczące rewitalizacji odcinka Bronów (obok Chybia) – Wisła Głębce (o budżecie 304,9 mln zł brutto), odbudowy odcinka Goleszów – Cieszyn (o budżecie 81,4 mln zł brutto) oraz robót w zakresie urządzeń sterowania ruchem kolejowym (o budżecie 45,7 mln zł brutto). Jedynym kryterium oceny była cena, wszystkie części przewidują wykonanie prac do 23 grudnia 2021 r.

Jesienią ub. roku dla odcinka Bronów–Głębce za najkorzystniejszą uznano ofertę złożoną przez Trakcję PRKiI, dla odcinka Goleszów-Cieszyn złożoną przez konsorcjom Torkol i Mar-Bud, a dla urządzeń SRK – ofertę Krakowskich Zakładów Automatyki.

PLK opublikowały ceny ofert jedynie na etapie ich otwarcia; po aukcjach elektronicznych nie podano ostatecznych wartości umów. W środę zarządca kolejowej infrastruktury poinformował jedynie, że „wartość inwestycji to prawie 460 mln zł, z czego 85 proc. pochodzi z RPO.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ je/

Źródło: PAP
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 4,4% I 2020
PKB rdr 3,1% IV kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,5% I 2020
Przeciętne wynagrodzenie 5 604,25 zł XII 2019
Produkcja przemysłowa rdr 3,8% XII 2019

Znajdź profil