Zarząd Mercator Medical obserwuje w III kw. dalsze spadki cen rękawic, ale z optymizmem patrzy w przyszłość i pozytywnie ocenia perspektywy branży - poinformował zarząd podczas poniedziałkowej wideokonferencji. Spółka zamierza obniżyć w II półroczu wartość kapitału pracującego.


Mercator Medical miał w drugim kwartale 2021 r. 113,8 mln zł zysku netto. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 535,7 mln zł, a EBITDA 118,4 mln zł. Rok wcześniej EBITDA wyniosła 234,6 mln zł, zysk netto 210,5 mln zł, a przychody 375,2 mln zł.
"Przychody ze sprzedaży do Europy Zachodniej dynamicznie wzrosły i wyniosły w pierwszym półroczu prawie połowę ogółu przychodów. Kraje anglojęzyczne to druga grupa, która stanowi bardzo duży udział - to oprócz Wielkiej Brytanii także USA i Australia. Ten udział wynosi około 40 proc. Te zmiany nas bardzo cieszą, gdyż one powodują, że znajomość marki Mercator w krajach Europy Zachodniej czy krajach anglojęzycznych, gdzie osiągane są wyższe marże, zwiększa się, co powinno pozytywnie oddziaływać na rentowności w kolejnych latach" - powiedział podczas wideokonferencji Witold Kruszewski, członek zarządu ds. finansowych.
Zarząd z optymizmem patrzy perspektywy rynku i branży w najbliższych latach.
"Zawsze mówiliśmy, że ten szczyt z 2020 roku musi przesunąć się w stronę normalności. W naszej branży podaż większa od popytu to nie jest nic dziwnego, zawsze producenci będą dążyć do wyrównania podaży z popytem, żeby była lekka nadpodaż. Wydaje mi się, że to jest normalna sytuacja, nawet w tak rosnącej branży jak rękawice. My zdecydowaliśmy, że następną fabrykę budujemy pod rękawice specjalistyczne, niemniej nie oznacza to, że nie będziemy pozytywnie spoglądać w stronę rękawic mainstreamowych w przyszłości" - powiedział podczas wideokonferencji prezes Wiesław Żyznowski.
"Przez lata mieliśmy do czynienia z nadpodażą produkcji, ale branża była bardzo rentowna. Ceny z 2020 roku nie mogły się utrzymać, ale na branżę i jej wyniki w przyszłości patrzymy optymistycznie" - dodał.
Spółka obserwuje kontynuację spadkowego trendu cen rękawic.
"Na ceny rękawic wpływa nie tylko nierównowaga podaży i popytu, ale także ceny lateksu nitrylowego oraz ceny frachtu" - powiedział prezes.
Zarząd Mercatora zdecydował we wrześniu o zwiększeniu odpisów aktualizujących wartość zapasów do kwoty 85,9 mln zł. W związku z tym, w drugim kwartale 2021 r. odpis na zapas obciążył wynik EBITDA kwotą 83,3 mln zł, a wynik netto kwotą 67,1 mln zł (po ujęciu efektu podatku odroczonego). Zwiększenie odpisów związane było z obniżką cen sprzedaży towarów w stosunku do cen sprzedaży przyjętych jako podstawa do opracowania szacunkowych wyników finansowych. Zarząd poinformował w poniedziałek, że obecnie trudno wyrokować, jaki będzie wpływ odpisów w III i IV kwartale.
Spółka zamierza pracować nad obniżeniem kapitału pracującego w II półroczu.
"Są to głównie zapasy i zaliczki u dostawców. Ten kapitał powinien zostać w dość dużym stopniu skonwertowany na gotówkę w kolejnych kwartałach" - powiedział Witold Kruszewski.
Podtrzymał także wcześniejsze zapowiedzi ws. dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami.
"Podtrzymujemy, że chcemy jedną trzecią zysku przeznaczyć na wypłatę dla akcjonariuszy. Jest jeszcze za wcześnie, by konkretyzować, w jaki sposób do tego dojdzie" - powiedział Kruszewski.
Mercator Medical zajmuje się produkcją i dystrybucją jednorazowych rękawic medycznych, ochronnych i gospodarczych oraz opatrunków medycznych. Spółka ma obecnie dwie fabryki w Tajlandii, a trzecia jest w budowie. Nowa fabryka ma produkować około 0,7 mld rękawic rocznie, a łączne moce produkcyjne grupy po jej uruchomieniu mają przekroczyć 3,9 mld rękawic rocznie. Jak poinformował prezes, pierwsza linia produkcyjna w nowej fabryce ma zostać uruchomiona na przełomie listopada i grudnia.
"Z dużym prawdopodobieństwem nie będzie to nasze ostatnie słowo jeśli chodzi o produkcję w Tajlandii. Pracujemy wewnętrznie, koncepcyjnie, biznesplanowo nad następnymi zakładami produkcyjnymi" - powiedział prezes Żyznowski.
Jak dodał, kolejne fabryki - jeśli będą - to najprawdopodobniej w innych lokalizacjach. (PAP Biznes)
sar/ asa/