REKLAMA

Mangata przewiduje w II kw. pogorszenie wyników, liczy na ich poprawę od III kw. 2020 roku

2020-05-15 14:38
publikacja
2020-05-15 14:38

Z powodu pandemii koronawirusa Mangata Holding w II kwartale przewiduje spadek zamówień i pogorszenie wyników finansowych w stosunku do I kwartału 2020 roku. Grupa liczy na odbicie od III kw. - poinformował PAP Biznes w wywiadzie prezes spółki Leszek Jurasz.

/ fot. MJgraphics / Shutterstock

"Oceniam, że drugi kwartał będzie słabszy od pierwszego, jeśli chodzi o zamówienia i wyniki finansowe grupy. Mam nadzieję, że sytuacja ulegnie poprawie od trzeciego kwartału. Globalne prognozy pokazują, że w drugiej połowie roku będziemy wracać do rzeczywistości sprzed pandemii. Spodziewam się, że jeśli to nastąpi, to w przyszłym roku możemy powrócić do pełnego obłożenia naszych fabryk" - powiedział prezes.

W I kwartale 2020 roku przychody grupy wyniosły 161,7 mln zł, EBITDA sięgnęła 19,4 mln zł, EBIT 11,2 mln zł, a zysk netto 12,9 mln zł.

"Wyniki grupy pierwszego kwartału były zgodne z naszymi założeniami, pomimo, że pandemia koronawirusa, spowodowała dużą niepewność na globalnych rynkach. Wyniki osiągnięte w styczniu oraz lutym 2020 roku były zgodne z planem. W marcu br. pojawiły się pierwsze czynniki świadczące o bezpośrednim wpływie pandemii Covid-19 na działalność operacyjną grupy. Największą nieprzewidywalność odczuliśmy w segmencie motoryzacyjnym. Drastyczny spadek konsumpcji samochodów, zwłaszcza aut osobowych, spowodował, że musieliśmy dostosować naszą organizację do mniejszych zamówień w drugim kwartale" - powiedział Jurasz.

"Obecna sytuacja finansowa grupy jest stabilna. Na tą chwilę koncentrujemy się na optymalnym zarządzaniu przepływami gotówkowymi i zapewnieniu bezpieczeństwa funkcjonowania spółek grupy. W związku z zaistniałą sytuacją pandemii, w krótkim horyzoncie, grupa podjęła decyzję o wstrzymaniu większości inwestycji" - dodał.

Spadek zamówień w branży motoryzacyjnej wymusił czasowe wstrzymanie produkcji w należących do grupy MCS oraz Kuźni Polskiej.

"W kwietniu zdecydowaliśmy się na 2-tygodniowe wstrzymanie produkcji w dwóch naszych zakładach dostarczających komponenty do automotive. W ramach holdingu skorzystaliśmy również z pomocy tarczy antykryzysowej. Na bieżąco analizujemy sytuację gospodarczą, dlatego w niektórych spółkach zmniejszyliśmy zatrudnienie i pracujemy w ograniczonym zakresie" - powiedział prezes.

Dodał, że w ramach antykryzysowej tarczy finansowej grupa oczekuje na określenie warunków pozyskania pomocy kierowanej do dużych przedsiębiorstw. Taka pomoc pozwoli na szybki powrót do wykorzystania zdolności wytwórczych, uruchomienia nowych projektów oraz kontynuacji inwestycji rozwojowych.

W ocenie Jurasza, w maju są już pierwsze sygnały ożywienia na rynku motoryzacyjnym.

"W obecnej chwili możemy zaobserwować, iż rynek automotive zaczyna wracać do pracy. Z początkiem maja, koncerny wznowiły produkcję, co nie oznacza jednak pełnego powrotu do wcześniejszego portfela zamówień, choć zauważamy wzrost aktywności i kontaktów ze strony firm. Pomimo tych symptomów, prognozy na miesiąc maj są bardzo ostrożne, ale wskazują na to, że powinniśmy powoli zacząć się rozpędzać z zamówieniami, czerwiec powinien być już lepszy" - powiedział.

W I kwartale 2020 roku przychody segmentu podzespołów dla motoryzacji i komponentów wyniosły 92,8 mln zł.

Według prezesa w segmencie elementów złącznych sytuacja jest stabilna i pomimo, że końcówka 2019 roku przyniosła pewne ochłodzenie i na początku tego roku trend ten został utrzymany, grupa nie odczuwa drastycznych spadków zamówień.

Przychody segmentu elementów złącznych w I kwartale 2020 roku wyniosły 31,6 mln zł.

"W segmencie automatyki przemysłowej i armatury mamy pełny portfel zamówień. Zakłady Zetkama oraz FAG pracują w miarę możliwości normalnie, biorąc pod uwagę aktualne zaostrzone wymogi bezpieczeństwa. Prognozujemy w tym segmencie osiągnięcie przychodów na ubiegłorocznym poziomie" - powiedział prezes.

Przychody segmentu armatury i automatyki przemysłowej w II kwartale 2019 roku wyniosły ok. 28,5 mln zł. W I kwartale 2020 roku sięgnęły 37,1 mln zł.

W skład grupy Mangata Holding wchodzą: Kuźnia Polska, Zetkama, Zetkama R&D, MCS Żory, Masterform, Śrubena Unia oraz Fabryka Armatur Głuchołazy.

Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)

epo/ gor/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Kredyt balonowy jak abonament na samochód

Kredyt balonowy jak abonament na samochód

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki