REKLAMA

Lubawa intensyfikuje sprzedaż, pracuje nad projektami optymalizacyjnymi

2020-06-10 12:38
publikacja
2020-06-10 12:38

Grupa Lubawa, której zysk netto w I kwartale wzrósł do 12,3 mln zł, pracuje nad intensyfikacją sprzedaży w kluczowych obszarach i nad optymalizacją kosztów - poinformował PAP Biznes prezes Marcin Kubica. W związku z pandemią spółka widzi wzrost zainteresowania produktami z zakresu ochrony, ale realizowane obecnie kontrakty są nieduże.

fot. / / Materiały dla mediów

W bieżącym roku dużo uwagi poświęcamy intensyfikacji sprzedaży w obszarach biznesowych, które zgodnie z naszą strategią zostały uznane za kluczowe. Szczególny nacisk kładziemy na nawiązywanie nowych relacji biznesowych na rynku krajowym oraz rynkach zagranicznych" - powiedział prezes Kubica.

"Poza działaniami sprzedażowymi, dużo uwagi poświęcamy optymalizacji kosztów oraz pracom związanym z efektywnością procesów produkcyjnych w naszych spółkach. Już dziś widać pierwsze rezultaty tych działań, przejawiające się wzrostem rentowności naszych kluczowych segmentów – tkanin i materiałów reklamowych" - dodał.

Jak poinformował, w zakresie sprzedaży eliminowane są grupy produktowe i rynki geograficzne, które nie są dla spółki priorytetowe.

"Pozwoli nam to uwolnić część zasobów i skupić się na najbardziej efektywnych produktach oraz kierunkach eksportowych" - powiedział.

"W obszarze produkcji pracujemy nad optymalizacją całego procesu, lepszym wykorzystaniem wolnych mocy przerobowych poszczególnych spółek, występujących m.in. z uwagi na sezonowość sprzedaży. Dużą uwagę poświęcamy zacieśnieniu współpracy między poszczególnymi podmiotami wchodzącymi w skład grupy i pogłębieniu efektów synergii. Rezultatem tych działań powinien być niższy techniczny koszt wytworzenia produktu oraz ogólnie niższe koszty funkcjonowania zakładów" - dodał.

Ponadto, na niższe koszty mają wpływać działania realizowane w zakresie procesów wspierających – zmiana modelu procesu zakupowego, zmiany w obszarze controllingu, IT, marketingu.

Jak powiedział prezes, realizacja poszczególnych elementów strategii grupy, w tym aktywność sprzedażowa oraz wdrażanie kolejnych projektów optymalizacyjnych powinny korzystnie przekładać się na wyniki w nadchodzących kwartałach.

"Strategia ma kompleksowy charakter i zakłada wdrożenie ponad 90 projektów, przewidzianych na lata 2019-2026. Naszym krótkookresowym celem strategicznym jest 320 mln zł rocznych przychodów do końca 2022 r. przy 15 proc. marżowości EBITDA. Do końca 2026 r. chcielibyśmy zwiększyć sprzedaż do 500 mln zł, zachowując poziom rentowności. Uważam, że to ambitne cele, ale w naszym zasięgu" - powiedział prezes Lubawy.

Jak powiedział Kubica, na ten moment Lubawa nie zidentyfikowała istotnych zagrożeń dla działalności w związku z COVID-19.

W związku z bieżącą sytuacją, spółka lekko zmodyfikowała ofertę, żeby lepiej dostosować ją do aktualnych potrzeb rynku.

"Dostrzegamy większe zainteresowanie częścią naszych produktów z zakresu ochrony indywidualnej i zbiorowej, w tym odzieżą ochronną, namiotami, kabinami dekontaminacyjnymi. Poszczególne zapytania są liczne i płyną z całego kraju, głównie od komend straży pożarnej, urzędów miast, gmin. Jednak na ten moment realizowane w tym zakresie kontrakty są stosunkowo niewielkie i nie wpływają istotnie na sprzedaż grupy" - powiedział prezes.

Poinformował, że tam, gdzie jest to możliwe, spółki z grupy korzystają z programu tarczy antykryzysowej, choć obecnie trudno określić jej wpływ na działalność i wyniki.

W pierwszym kwartale 2020 r. grupa Lubawa miała 78,9 mln zł sprzedaży (wzrost o 13 proc. rdr) i 12,3 mln zł zysku netto wobec 3,9 mln zł zysku rok wcześniej. To efekt wyższej sprzedaży w segmentach tkanin i materiałów reklamowych.

Segment tkanin wygenerował 39,0 mln zł przychodów ze sprzedaży zewnętrznej (wzrost o 74 proc. rdr) oraz wynik na poziomie 11,3 mln zł wobec 0,7 mln zł straty przed rokiem. W segmencie materiałów reklamowych przychody ze sprzedaży poza grupę wyniosły 36,6 mln zł i były wyższe o 23 proc. rdr. Zysk segmentu wyniósł 6,1 mln zł, co oznacza poprawę o 46 proc. rdr.

Segment sprzętu specjalistycznego miał w I kwartale 0,8 mln zł przychodów (wobec 15,4 mln zł rok wcześniej) oraz stratę na poziomie 1,2 mln zł. Jak wyjaśnia zarząd, to przede wszystkim efekt mniejszej liczby przetargów ogłoszonych przez służby mundurowe.

"Akumulacja postępowań ma miejsce w drugim półroczu, najczęściej w końcówce roku. Dlatego segment sprzętu specjalistycznego należy oceniać w perspektywie pełnych czterech kwartałów. W ubiegłym roku oraz w pierwszym kwartale br. takich postępowań było mniej, co skutkowało niższymi przychodami w tym obszarze" - wyjaśnił prezes.

Do końca tego roku Lubawa zamierza uruchomić Centrum Badawczo-Rozwojowe.

"Centrum zwiększy nasz potencjał do tworzenia innowacji oraz umocni pozycję konkurencyjną całej grupy Lubawa. Będziemy w nim prowadzić prace oraz testy nad technologiami w obszarze wysokowytrzymałych tkanin i materiałów, używanych m.in. w systemach kamuflażu czy produktach balistycznych" - powiedział Kubica.

"Obecnie jesteśmy na końcowym etapie wyposażania obiektu, trwa rozruch poszczególnych urządzeń. Oczekujemy, że oficjalne otwarcie nastąpi do końca bieżącego roku" - dodał prezes.

Główną osią działalności grupy Lubawa jest wytwarzanie, przetwórstwo i sprzedaż tkanin i dzianin. Jej produkty znajdują zastosowanie w wielu branżach - od reklamowej, przez motoryzacyjną oraz medyczną, po militarną. Spółki z grupy oferują m.in. parasole i produkty reklamowe, tkaniny techniczne i dekoracyjne, namioty oraz specjalistyczne produkty i wyposażenie dla służb mundurowych i BHP.

Anna Pełka (PAP Biznes)

pel/ gor/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Zyskaj nawet 250 zł z Kontem 360°

Zyskaj nawet 250 zł z Kontem 360°

Powiązane

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki