Analitycy zastanawiają się, czy Zakłady Tłuszczowe Kruszwica, lider na krajowym rynku olejów jadalnych, nie mają kłopotów finansowych, czy też w branży nie dzieje się coś niedobrego? Bowiem w lipcu i sierpniu br., spółka zawarła roczne umowy kredytowe z kilkoma bankami, na kwotę 375 mln zł. Z tej sumy, 300 mln zł przeznaczy na skup rzepaku od producentów ze zbiorów 2002 roku i jego przechowywanie, zaś 75 mln zł na finansowanie bieżącej działalności. Analitycy spekulują, że być może spóka zamierza wejść w biopaliwa. Obecnie nie ma jeszcze unormowań prawnych odnośnie biopaliw. Stąd trudno mówić o wejściu w tę sferę biznesu. Jednak w przyszłości, po dokonaniu dokładnych analiz ekonomicznych, nie można wykluczyć takiej ewentualności – powiedział PG Rafał Wadlewski, marketing manager w Kruszwicy.
W pierwszym półroczu br. spółka wypracowała 2,4 mln zł zysku netto przy sprzedaży na poziomie 288,5 mln zł. Są to zadowalające wyniki, które wiążą się z przeprowadzą restrukturyzacją i moderniacją linii produkcyjnych – wyjaśnił Wadlewski. Dotychczas w modernizację linii produkcyjnych i rozbudowę zakładu spółka zainwestowała 30 mln USD. W tym roku planuje na ten cel przeznaczyć kolejne 15 mln USD. W maju br. Kruszwica zawarła znaczące umowy z Unilever dotyczące margaryn konsumenckich, których roczna wartość szacowana jest na 90 mln zł. Unilever otrzymał licencję na sprzedaż, dystrybucję i działania marketingowe ośmiu marek margaryn. Po tej transakcji w gestii Kruszwicy pozostaje produkcja i sprzedaż olejów roślinnych, margaryn profesjonalnych oraz tłuszczów cukierniczych. R. Wadlewski zdementował pogłoski sugerujące, że Cereol, głównyinwestor w Kruszwicy, zamierza pozbyć się kolejnych marek z portfela spółki.
WOJCIECH ADAMCZYK
Zaciągnięte kredyty są w dużej mierze preferencyjne i odnawialne co roku. Przeznaczone są głównie na skup nasion rzepaku. Z uwagi na terminowe, coroczne spłaty nie mamy kłopotów z ich pozyskiwaniem. Nie są więc zapowiedzią kryzysu ani w Kruszwicy, ani w branży tłuszczowej. Przeciwnie, znamionują raczej rozwój firmy – stwierdził Rafał Wadlewski.