Długoterminowym celem Polski i Czech jest budowa linii kolei dużych prędkości w relacjach Warszawa – Ostrawa – Brno – Bratysława – Budapeszt i Praga – Brno, we współpracy z innymi krajami Grupy Wyszehradzkiej - poinformowało w piątek Ministerstwo Infrastruktury.


W komunikacie dodano, że rozmowy dotyczyły też linii kolejowej Wrocław – Praga.
W piątek w Pradze odbyły się VII polsko-czeskie konsultacje międzyrządowe, którym przewodniczyli premierzy Mateusz Morawiecki i Petr Fiala. W ramach podstolika ds. transportu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i minister transportu Czech Martin Kupka rozmawiali o współpracy dwustronnej w dziedzinie transportu.
"Projekt Kolei Dużych Prędkości jest jednym z elementów rozwoju całej infrastruktury transportowej w Polsce. Obecnie najistotniejsze jest określenie punktów przecięcia wspólnej granicy państwowej przez linie kolei dużych prędkości na odcinku Katowice – Ostrawa oraz Wrocław – Praga, a także zsynchronizowanie terminów planów budów tych linii po obu stronach granicy polsko-czeskiej" – powiedział cytowany w komunikacie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W komunikacie wskazano, że budowa drogi ekspresowej S3 po stronie polskiej i autostrady D11 po stronie czeskiej, łączących porty Szczecin i Świnoujście z Pragą przez zachodnie regiony Polski, to obecnie najważniejsze wspólne zadanie drogowe.
Po obu stronach granicy kontynuowane są prace budowlane. W Polsce ukończenie ostatnich odcinków drogi ekspresowej S3 zaplanowano na 2024 rok.
"Projekt ten jest kluczowy zarówno w dwustronnych relacjach, jak i dla całego regionu Europy Środkowej, gdyż w dogodny sposób łączy Czechy z polskimi portami morskimi Morza Bałtyckiego. (...)Podtrzymujemy wcześniejszą deklarację wsparcia działań celem maksymalnego przyśpieszenia budowy autostrady D11 po stronie czeskiej" – dodał Adamczyk.
Podczas podpisania memorandum o współpracy polsko-czeskiej w zakresie rozwoju połączeń Czech z polskimi portami morskimi minister Adamczyk powiedział, że przyczyni się ono do intensyfikacji wzajemnych obrotów handlowych oraz zacieśnienia współpracy w obszarze transportu, w tym w zakresie wykorzystywania polskich portów morskich, które są do dyspozycji także dla czeskich kontrahentów.
Przedstawiciele Polski i Czech wyrazili także zainteresowanie współpracą przy budowie połączenia wodnego na odcinku Ostrawa – Kędzierzyn-Koźle.(PAP)
autor: Łukasz Pawłowski
pif/ pad/