REKLAMA

Forte optymistyczne ocenia perspektywy II i III kw., w całym '19 sprzedaż może rosnąć dwucyfrowo

2019-05-06 16:58
publikacja
2019-05-06 16:58

Fabryka Mebli Forte optymistycznie ocenia perspektywy II i III kwartału. W całym 2019 roku sprzedaż grupy może wzrosnąć w tempie dwucyfrowym - poinformował PAP Biznes Mariusz Gazda, członek zarządu spółki.

/ Forte

Gazda podtrzymał wcześniejsze zapowiedzi, że Forte chce w tym roku skoncentrować się na poprawie rentowności.

"Portfel zamówień na początku drugiego kwartału mamy porównywalny, jak przed rokiem. Trzeba jednak pamiętać, że w tym roku Święta Wielkanocne wypadły blisko weekendu majowego i związku z tym jeden tydzień handlu nam wypadnie. Pogoda jest bardziej wiosenna, a nie letnia, z czym mieliśmy do czynienia od końca kwietnia ubiegłego roku. Jesteśmy ostrożnie optymistyczni, jeśli chodzi o drugi kwartał. Zakładamy, że drugi kwartał będzie lepszy niż przed rokiem" - powiedział Gazda.

"Należy pamiętać, że drugi i trzeci kwartał to zawsze niższy sezon w segmencie meblowym. W ubiegłym roku w kwietniu zrealizowaliśmy zamówienia rzędu 15-20 mln zł, które powinny być zrealizowane w pierwszym kwartale i dlatego początek drugiego kwartału był sztucznie zawyżony. W tym roku nie ma takich zaległości. W ubiegłym roku trzeci kwartał był bardzo słaby. W tym roku spodziewamy się, że będzie zdecydowanie lepszy" - dodał.

Forte szacuje, że przychody grupy w pierwszym kwartale 2019 roku wzrosły o 8 proc. do 319 mln zł przed rokiem, zysk operacyjny zwiększył się o 54 proc. do 24 mln zł, a EBITDA wzrosła o 65,21 proc. do 38 mln zł.

"Rynek w pierwszym kwartale 2019 roku zachowywał się podobnie, jak w ubiegłym roku. Miniony kwartał był zatem dla nas bardzo dobry, nie było negatywnych zaskoczeń. Nasi klienci są optymistycznie nastawieni, nie sygnalizują istotnych obaw. Jeśli natomiast bierzemy pod uwagę zewnętrzne informacje z rynku niemieckiego czy francuskiego, to sugerują one, że możliwe jest spowolnienie" - powiedział członek zarządu.

Spółka podała, że wartość 319 mln zł przychodów w pierwszym kwartale 2019 roku uwzględnia sprzedaż płyty wiórowej w wysokości 12 mln zł.

"Na pewno nie zakładamy spadku przychodów grupy, bo będziemy przez cały rok odnotowywali sprzedaż płyty. W pierwszym kwartale 2019 roku zwyżka przychodów na samych meblach wynosi 4 proc. W pierwszym kwartale 2018 nie było sprzedaży płyty. Spodziewam się, że jeszcze o parę procent będziemy w stanie tę sprzedaż zwiększyć w całym 2019 roku. Ostrożnie szacując, wzrost sprzedaży mebli w 2019 roku powinien być jednocyfrowy, a gdy dodamy około 45-50 mln ze sprzedaży płyty, to wzrost przychodów grupy powinien być dwucyfrowy" - powiedział Gazda.

W 2018 roku przychody grupy wzrosły o 1 proc. do 1,1 mld zł.

Forte, które ma cztery zakłady produkujące meble, otworzyło w kwietniu 2018 roku fabrykę płyt wiórowych w Suwalskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Na sprzedaż trafia tylko nadwyżka produkcji, która ma 2019 roku sięgnąć 420-450 tys. metrów sześciennych płyty surowej.

Członek zarządu spółki zapowiadał pod koniec 2018 roku w wywiadzie dla PAP Biznes, że w 2019 roku grupa chce się skoncentrować na poprawie rentowności oraz sytuacji finansowej, poprzez obniżenie wskaźnika zadłużenia do EBITDA do poziomu poniżej 4 na koniec 2019 roku.

"W tym roku pracujemy nad poprawą rentowności. Od czwartego kwartału pracujemy nad zmianą oferty. W 2018 roku na rynku niemieckim, naszym największym rynku, odnotowaliśmy spadek rzędu 7 proc. Jest to dziś najbardziej konkurencyjny rynek, w związku z czym nie jest to rynek z najwyższymi marżami. Dlatego też w tym roku nie będziemy intensywnie odzyskiwali utraconego udziału, koncentrując się bardziej na innych rynkach, takich jak Hiszpania czy Francja. Dodatkowym efektem takiego działania będzie zwiększanie dywersyfikacji kierunków naszej sprzedaży. Dzięki temu też mix naszej sprzedaży i produktów zaczyna się poprawiać. Z drugiej strony dokładamy nasze działania optymalizacyjne w obszarze organizacyjnym" - powiedział Gazda.

Eksport stanowi ponad 80 proc. przychodów Forte. Ponad połowa mebli polskiego producenta trafia do krajów niemieckojęzycznych.

Tegoroczne wydatki inwestycyjne grupy Forte mają wynieść 30-35 mln zł.

"Ograniczenie inwestycji to jest jeden z elementów obniżenia naszego zadłużenia. Spółka przez ostatnie lata dokonała wystarczających inwestycji. Dzisiaj uważamy, że jesteśmy w stanie uwolnić z naszych mocy produkcyjnych w meblach spokojnie jeszcze około 20 proc. w ujęciu ilościowym. W 2018 roku sprzedaliśmy 3,5 mln sztuk mebli. Nie będziemy jednak pracowali za wszelką cenę nad tym, aby wykorzystać te moce w tym roku. Bardziej zależy nam na podniesieniu rentowności. Chcemy sprzedawać nowe, atrakcyjniejsze, a przy tym wyżej marżowe meble" - powiedział członek zarządu.

W 2018 roku inwestycje grupy Forte wyniosły 133 mln zł, z czego na samo dokończenie inwestycji w zakład płyty surowej wydano 90 mln zł.

Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)

epo/ asa/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Najlepsze z najtańszych kart kredytowych – styczeń 2021 [Ranking]

Najlepsze z najtańszych kart kredytowych – styczeń 2021 [Ranking]

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki