REKLAMA

Fałszywa strona PKO BP - nie dajcie się na nią złapać

2018-06-21 08:00
publikacja
2018-06-21 08:00

E-maile "Zwrot podatku" wysyłane przez oszustów podszywających się pod Ministerstwo Finansów kierują do fałszywej strony PKO BP. Ostrzegamy: możecie stracić nie tylko dane logowania do bankowości internetowej, ale i oszczędności.

Po raz kolejny piszemy na łamach Bankier.pl o działaniach oszustów wycelowanych w klientów różnych instytucji. Żerując na nieświadomości konsumentów, próbują ukraść wrażliwe dane, a w efekcie zwykle pozbawić ofiary pieniędzy. Wczoraj podawaliśmy informację o kolejnej fali działań złodziei, którzy tym razem próbują uśpić czujność odbiorców swoich wiadomości, podszywając się pod rządową instytucję. W e-mailach zatytułowanych "Zwrot podatku" wysyłają załącznik, który infekuje komputer użytkownika. W środę alarm w tej sprawie podniósł PKO Bank Polski.

Tak wygląda FAŁSZYWA strona logowania "do PKO BP"

PKO BP ostrzega, że w ramach opisanej akcji plik infekujący komputer podmienia użytkownikowi adresy stron logowania do bankowości internetowej (iPKO, iPKO biznes). Wpisanie danych na fałszywej stronie skutkuje przekazaniem w ręce oszustów danych dostępu do konta bankowego.

Bank pokazuje też, jak wygląda przykładowa treść e-maila wysyłanego przez oszustów rzekomo w sprawie zawrotu należnego podatku (pisownia oryginalna). "(...) ustalilismy, ze jestes uprawniony do otrzymania zwrotu podatku od 8280,71 zl. Prosze zlozyc wniosek o zwrot podatku i pozwalaja nam 3-5 dni w celu jego przetworzenia (...) nalezy pobrac i wypelnic formularz zwrotu podatku dolaczone do tej wiadomosci e-mail" - czytamy w sfingowanej wiadomości. Jak w wielu podobnych przypadkach, wiadomość od oszustów nie jest napisana poprawną polszczyzną - nie zawiera polskich znaków, za to wiele błędów.

Tak może wyglądać e-mail pt. "Zwrot podatku" wysyłany przez oszustów

Za PKO Bankiem Polskim apelujemy o wzmożoną czujność. Przypominamy też kilka podstawowych reguł bezpieczeństwa:

  • bank nigdy nie wysyła e-maili z linkiem do systemu transakcyjnego;
  • bank nigdy nie prosi o kod autoryzacyjny przy logowaniu (ani tuż po nim) do systemu bankowości internetowej;
  • lepiej zawsze wprowadzać adres logowania do bankowości internetowej ręcznie, nie logować się poprzez link odsyłający nas do banku z innego miejsca;
  • przed zalogowaniem do bankowości lepiej zawsze upewnić się, czy w pasku adresu mamy wpisany poprawny adres strony (bez literówek);
  • zawsze czytaj treść SMS-a z kodem do autoryzacji transakcji - zweryfikuj, czy faktycznie potwierdzasz operację, którą planowałeś wykonać.

Osoby, które padły ofiarą oszustwa, powinny jak najszybciej skontaktować się z bankiem, choćby telefonicznie, dzwoniąc pod numer 800 302 302 (dla numerów krajowych na terenie kraju - 0 zł, w pozostałych przypadkach – opłata jak w taryfie operatora) albo +48 81 535 60 60 (połączenia z zagranicy i z telefonów komórkowych; opłata jak w taryfie operatora).

/ Bankier.pl

Malwina Wrotniak

Źródło:
Tematy
Indywidualna opieka Doradcy, kursy walut Premium, ochrona przed cyber przestępcami.

Indywidualna opieka Doradcy, kursy walut Premium, ochrona przed cyber przestępcami.

Advertisement

Komentarze (2)

dodaj komentarz
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki