Były "tanie polisy OC", jest lawina skarg na ubezpieczyciela

W związku z licznymi skargami posiadaczy OC komunikacyjnego Rzecznik Finansowy zawiadomił Komisję Nadzoru Finansowego o nieprawidłowościach w działaniu jednego z zakładów ubezpieczeń. Choć firma dostała wcześniej "żółtą kartkę", nie widać poprawy standardów. KNF tłumaczy, że ma ograniczone możliwości działania.

"Tania polisa OC dla twojego samochodu" - reklamuje swoje usługi w internecie Gefion. Obszerny zestaw zastrzeżeń rzecznika wskazuje, że koszty niskiej ceny mogą być dla posiadaczy ubezpieczenia wysokie.

Tak wygląda internetowa strona firmy Gefion w Polsce
Tak wygląda internetowa strona firmy Gefion w Polsce (http://ubezpieczenia-gefion.pl/)

Zaniżane odszkodowania, utrudniony kontakt

W całym ubiegłym roku do Rzecznika Finansowego skierowano 172 wnioski o interwencję w sprawie sprzedawanych w Polsce ubezpieczeń komunikacyjnych OC firmy Gefion Insurance A/S z siedzibą w Kopenhadze. To dominująca większość wszystkich 183 skarg złożonych w związku z tym ubezpieczycielem. Tym samym Gefion zajmuje 7. miejsce i udział na poziomie 4,6% w niechlubnym rankingu firm, do których klienci najczęściej mają zastrzeżenia. To wysoka nota, jeśli wziąć pod uwagę 14. pozycję rynkową i 0,9% udziału w rynku tego przedsiębiorcy ze względu na przypis składki z OC samochodowego.

– Jeśli na firmę mamy ponad cztery razy więcej skarg, niż wskazywałby na to udział rynkowy, to jest to bardzo poważny sygnał o problemach z likwidacją szkód. Tym bardziej że równocześnie obserwujemy, że z kwartału na kwartał rośnie znaczenie tej firmy w tym segmencie rynku. Stąd, kontynuując naszą współpracę w tym obszarze, poinformowaliśmy Komisję Nadzoru Finansowego o tym, jak wygląda sytuacja po wstępnym podsumowaniu 2018 r. – wyjaśnia Krystyna Krawczyk z biura Rzecznika Finansowego.

Pierwsze niepokojące sygnały od konsumentów docierały do rzecznika już rok temu. Doszło nawet do spotkania przedstawicieli instytucji z firmą sprzedającą polisy. Zabiegano o podjęcie przez przedsiębiorcę działań mających na celu zmniejszenie liczby zgłaszanych skarg. Ale, jak informuje RF, mimo złożonych deklaracji dobrej woli nie doszło do poprawy standardów.

Jakie to standardy, czytamy w piśmie skierowanym przez Rzecznika do KNF. Na liście zastrzeżeń znalazły się m.in.:

  • utrudniony kontakt z likwidatorami szkody,
  • żądanie od klientów ponownego składania dokumentów już złożonych lub takich, do których firma mogłaby dotrzeć sama, korzystając z własnych uprawnień,
  • zaniżanie wysokości odszkodowania,
  • nieuprawnione kwalifikowanie szkód jako tzw. szkoda całkowita (zobacz też: "Szkoda całkowita zmorą kierowców. Zawyżane wartości, zaniżane odszkodowania"),
  • nieprzestrzeganie wytycznych Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych,
  • opieszałość w likwidacji szkód objętych obowiązkowym OC samochodowym.

Ograniczone możliwości KNF

Skontaktowaliśmy się z Komisją Nadzoru Finansowego, żeby zapytać, czy w ostatnich tygodniach, po wpłynięciu pisma od Rzecznika Finansowego, badała sprawę Gefionu. Przedstawiciele instytucji zazaczają, że działania w sprawie Gefionu toczą się niezależnie od sygnałów Rzecznika Finansowego. – Wszystkie działania nadzorcze wykonywane przez UKNF w sprawie Gefion Insurance A/S, sfinalizowane wydaniem zaleceń, podejmowane były na podstawie zgłoszeń, które wpłynęły bezpośrednio do UKNF – mówi Jacek Barszczewski, dyrektor departamentu komunikacji społecznej w UKNF.

Niestety, w przypadku takiego modelu oferowania ubezpieczeń na polskim rynku z, Komisja ma związane ręce. – Komisja Nadzoru Finansowego posiada ograniczone możliwości działania w stosunku do zakładów ubezpieczeń działających transgranicznie w ramach swobody świadczenia usług. Zakres działań KNF i ich sekwencję określono w art. 214 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej – przypomina w komentarzu przesłanym do redakcji Jacek Barszczewski, dyrektor Departamentu Komunikacji Społecznej Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. – Nadzór w pełnym zakresie prowadzony jest przez właściwy, zagraniczny organ nadzoru. Tym niemniej KNF prowadzi dopuszczone przepisami prawa działania w odniesieniu do Gefion Insurance A/S, pozostając w stałej współpracy z nadzorcą macierzystym (Finanstilsynet) – dodaje Barszczewski.

Co to oznacza w praktyce? – KNF na bieżąco weryfikuje zgłoszenia od nieprofesjonalnych odbiorców usług ubezpieczeniowych, dotyczące naruszeń przepisów prawa polskiego w zakresie rozpatrywania przez Gefion Insurance A/S roszczeń poszkodowanych uprawnionych z tytułu umów ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych. Wynikiem przedmiotowych czynności nadzorczych było zastosowanie przez KNF w odniesieniu do Gefion Insurance A/S środka nadzorczego w postaci zalecenia do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

Sprawą Gefionu zajmują się nie tylko instytucje w Polsce. – Tematy związane z działalnością transgraniczną Gefion Insurance A/S pozostają również w obszarze zainteresowania EIOPA [Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych - red.]. KNF aktywnie uczestniczy w prowadzonej przez EIOPA platformie wymiany informacji nadzorczych o działalności transgranicznej Gefion International A/S – informuje Jacek Barszczewski.

Przedstawiciel nadzorcy dodaje, że komisja czyni starania o zwiększenie zakresu uprawnień wobec podmiotów oferujących w Polsce usługi na zasadzie analogicznej do firmy Gefion. – KNF przygotowała i przekazała do Ministerstwa Finansów propozycję zmian legislacyjnych mających na celu zwiększenie uprawnień KNF w stosunku do zagranicznych zakładów ubezpieczeń działających na terenie Rzeczypospolitej Polskiej w ramach swobody świadczenia usług – uzupełnia.

Klienci zdezorientowani

Jak podaje instytucja, eksperci Rzecznika Finansowego odebrali w ubiegłym roku 116 telefonów od zdezorientowanych posiadaczy OC komunikacyjnego firmy Gefion, którzy nie byli pewni w którym kraju odbywałby się ewentualny spór z firmą oraz któremu podmiotowi zgłosić reklamację, skoro w Polsce przedstawicielem Gefiona jest firma Polins Sp. z o.o., natomiast likwidacją szkód zajmuje się firma Crawford Polska Sp. z o.o.

– Reklamację należy składać do firmy Crawford Polska Sp. z o.o. Zgodnie z informacjami przekazanymi nam przez Komisję Nadzoru Finansowego, to ona jest przedstawicielem Gefion Insurance do spraw roszczeń w Polsce – informuje Aleksander Daszewski, radca prawny w biurze Rzecznika Finansowego.

Z kolei w przypadku wejścia na drogę sądową w sporze z oferentem polis pozew składać należy do sądu w Polsce właściwego ze względu na miejsce swojego zamieszkania lub zdarzenia. Korespondencję do przedsiębiorcy można skierować na adres jej przedstawiciela do spraw roszczeń w Polsce - Crawford Polska Sp. z o.o.

Pracownicy Biura Rzecznika Finansowego zachęcają jednak, by po odrzuceniu reklamacji przez Gefion, a przed złożeniem sprawy do sądu - zgłosić sprawę do instytucjonalnego przedstawiciela ubezpieczonych. Biuro podaje, że w minionym roku w pełni pozytywnie dla klienta zakończyło się blisko 65% spraw zw. z polisami OC komunikacyjnego Gefiona. Choćby częściowego zaspokojenia roszczeń konsumenci doczekali się w przypadku aż 80 proc. spraw.

Malwina Wrotniak

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 3 karbinadel

"utrudniony kontakt z likwidatorami szkody, nieuprawnione kwalifikowanie szkód jako tzw. szkoda całkowita" - to zupełnie jak w Allianz

! Odpowiedz
6 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
10 0 michaldk

Warto postawić na towarzystwa zarejestrowane w Polsce też mają rozsądne ceny wystarczy porównać w aplikacji Kupdirect z Google Play gdzie skanujesz tylko kod z dowodu rejestracyjnego, bez wpisywania danych i w 5 sek masz porównanie składek a w 40 sek polisę na mailu różnica w składce to czasem ponad 100%

! Odpowiedz
2 9 lucyfer

Kolego jak chodzi o OC bez AC to właściciel auta które ma tanie OC ma to w nosie bo ma OC i fundusz gwarancyjny nie nałożyć mu kary a jak będzie miał kolizje z kimś i będzie poszkodowanym dostanie odszkodowanie od sprawcy, a jak on będzie miał kolizje z swojej winy nie mając AC to ma to w 4 literach bo i tak nic mu nie zapłaci. Więc jeżeli się wypowiadasz pomyśl co piszesz, zasada tanie kupujesz tanio wypłaca jest nie prawda przykład PZU jeden z droższych a zaniża odszkodowania walczę z PZU od lat z kilkoma sprawami i każda była zanizona o około 40% głównego rozrachunku wbrew pozorom link 4 mtu płacą w miarę ale trzeba brać oględziny drugie i trzecie jak auto jest rozbierane

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
7 4 jacek-19

Jak placisz za OC prawie nic , to i tyle dostaniesz . Przeciez ci co zawieraja ubezpieczenie OC jak najtansze to nie jezdza Maybachami tylko "autem" , ktore jest mniej warte niz skladka ubezpieczenia .

! Odpowiedz
5 15 yougurt

Miałem szkodę gdzie sprawcą był posiadacz pseudo polisy Gryfion polins ! Żaden serwis nie przyjmie auta do naprawy z takiej polisy! PZU nie chciało realizować z bezpośredniej likwidacji szkody! Szkoda poszła z mojego AC. W efekcie przez ponad rok miałem zawyżone stawki OC gdyż w UFG widniałem jako sprawca!!! SKANDAL i norma w teoretycznym Państwie! Baranom mniej lub bardziej świadomym, którzy kupują polisę w firmach śmieć radzę uważać. W przypadku takiej kolizji z Gefionem natychmiast należy pozwać posiadacza lokaty i jest to możliwe wbrew temu co piszą tu niektórzy ! Ludzie nie macie świadomości ile ryzykujecie cywilnie kupując polisę G wartą! Przekonanie, ze mając OC za 200zl ma się wszystko w D00pie jest zgubne i może kosztować was wszystko co macie w razie szkody z osobami rannymi, itd. A kto chce się skarżyć na Gefion musi zdaje się kupić bilet do Kopenhagi, bo tam jest sąd właściwy!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
8 3 skasowane_konto

tylko obowiązkowe ubezpieczenia i żadne inne. W Polsce dalej ubezpieczyciele robią co chcą z klientem. Szkoda nerwów i pieniędzy.

! Odpowiedz
1 4 zajacpoziomka

Byłam sprawcą i poszkodowaną i w tym drugim przypadku to droga przez papierki, wykłócanie się
o pieniądze, ogólnie duze nerwy. Jako sprawca to tylko potwierdzenie telefoniczne i tyle. Jak sie ma ac i wykupione zachowanie rabatów to już bajka. To chyba jednak powinno działać odwrotnie.

! Odpowiedz
15 11 kris07

Posiadanie polisy OC nie zwalnia z odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę. Ja sugerowałbym poszkodowanym wystąpienie z roszczeniami do sprawców szkody i domagania się od nich jej naprawienia.

! Odpowiedz
25 1 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz