Bankom rośnie „mobile only”

analityk Bankier.pl

Przybywa klientów, którzy obsługują swoje konto bankowe wyłącznie przez smartfona. Z danych zebranych przez PRNews.pl z 13 banków o profilu uniwersalnym wynika, że klientów „mobile only” jest już ponad 3,2 mln. I będzie ich coraz więcej.

Bankowość internetowa skończyła w tym roku okrągłe 20 lat. Pierwsze konto umożliwiające obsługę przez internet zaproponowano Polakom w 1998 r. Obecnie aktywnych użytkowników bankowości internetowej jest 16 mln. Cyfrowe trendy, a w raz z nimi preferencje klientów, nie stoją jednak w miejscu. Dziś coraz więcej klientów banków stawia na nowszą wersję bankowości elektronicznej – bankowość mobilną w smartfonach. Jak wynika z zebranych przez nas danych, na koniec września 2018 r. z bankowości mobilnej korzystało już 10,5 mln klientów banków. Popularność tego kanału rośnie lawinowo.

10,5 mln użytkowników bankowości mobilnej

Użytkownicy bankowości mobilnej to osoby, które obsługują swoje konto przez aplikację lub w przeglądarce m.in. za pomocą serwisów lite lub RWD. Najwięcej użytkowników bankowości mobilnej ma PKO Bank Polski. Na koniec III kwartału 2018 r. z tego kanału korzystało 2,6 mln klientów, czyli o 555 tys. więcej niż przed rokiem. Na drugim miejscu znajduje się mBank, który ma 1,8 mln klientów – o 315 tys. więcej niż rok wcześniej. Trzecie miejsce zajmuje ING Bank Śląski z liczbą użytkowników bankowości mobilnej zbliżającą się do 1,7 mln. Zobacz kolejne miejsca w zestawieniu.

(YAY Foto)

Największą grupę wśród użytkowników bankowości mobilnej stanowią klienci korzystający z aplikacji. Na koniec III kwartału 2018 banki uniwersalne miały 7,2 mln użytkowników aplikacji mobilnych, a dodatkowe 500-600 tys. działało w sektorze spółdzielczym (takie dane podaje ZBP). Łącznie daje nam to około 7,8 mln użytkowników aplikacji.

Większość użytkowników bankowości mobilnej stawia na aplikacje

Najwięcej użytkowników korzysta z IKO, programu udostępnionego przez PKO Bank Polski. Na koniec III kwartału 2018 r. z aplikacji korzystało 1,7 mln klientów banku. To aż 673 tys. więcej niż rok wcześniej. Drugie miejsce zajmował mBank z liczbą 1,3 mln użytkowników aplikacji mobilnej. To o o 332 tys. więcej niż na koniec września 2017 r. Za nim był ING Bank Śląski, który w ciągu roku zwiększył liczbę użytkowników o 334 tys. do poziomu 1,1 mln. Zobacz kolejne miejsca w zestawieniu.

W trzecim kwartale 2018 r. użytkownicy aplikacji wykonali łącznie 74 mln transakcji finansowych w aplikacjach mobilnych. To wzrost o 9 mln (14 proc.) w porównaniu do poprzedniego kwartału i o 36 mln w porównaniu do danych sprzed roku (96 proc.). Użytkownicy aplikacji mobilnych w III kwartale 2018 r. założyli z poziomu smartfona 216 tys. lokat – o 50 tys. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Będzie coraz więcej klientów „mobile only”

Banki mają coraz więcej klientów określanych w żargonie terminem „mobile only”. Są to osoby, które logują się do banku wyłącznie z poziomu smartfona. Nie używają w tym celu komputera stacjonarnego lub laptopa. Z danych zebranych z banków o profilu uniwersalnym wynika, że na koniec września 2018 r. klientów mobile only było już 3,2 mln. Brakuje tu jednak Banku Pekao, który na pewno mógłby doliczyć kolejne kilkaset tysięcy użytkowników.

Najwięcej klientów „mobile only” ma PKO Bank Polski – 979 tys. To o 403 tys. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Na drugim miejscu znajduje się ING Bank Śląski z liczbą 629 tys. klientów (wzrost rok do roku o 279 tys.). Trzecia lokata należy do Banku Millennium, który ma 470 tys. klientów mobile only, czyli o 322 tys. więcej niż we wrześniu 2017 r. Zobacz kolejne miejsca w zestawieniu.

Grono użytkowników „mobile only” będzie rosło, bo aplikacje banków dorównują już pod względem funkcjonalności systemom bankowości internetowej. Takie są zresztą ogólnorynkowe trendy – coraz więcej spraw załatwiamy ze smartfonem w ręku. W przypadku usług finansowych telefon ma dodatkowo tę zaletę, że pozwala korzystać z funkcji niedostępnych w bankowości internetowej. Są to na przykład płatności zbliżeniowe w portfelach Google Pay i Apple Pay czy Blik. Atutem aplikacji mobilnych jest też wygoda i szybkość działania - sprawdzenie salda w aplikacji jest zazwyczaj znacznie wygodniejsze i szybsze niż w przypadku bankowości internetowej. Korzystanie z bankowości mobilnej jest też bezpieczne, pod warunkiem że stosujemy się do zasad obowiązujących w banku.

Wojciech Boczoń

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
8 9 igła

No to dalej, nie ma na co czekać zlikwidujcie gotówkę bo przecież wszyscy chcą się tylko smartfonem posługiwać.

! Odpowiedz