Włoski Urząd do spraw Konkurencji i Rynku (AGCM) nałożył w poniedziałek grzywnę w wysokości 1 mln euro na administratora strony internetowej firmy Shein w Europie. Urząd poinformował, że jest to kara za „wprowadzanie w błąd, jeśli chodzi o działania podejmowane na rzecz ochrony środowiska”.


Według AGCM chińska firma „przyjęła taką strategię komunikowania o cechach i wpływie na środowisko swoich produktów odzieżowych, która wprowadza w błąd”. Włoski urząd zarzucił też Shein rozpowszechnianie „mylących komunikatów i treści na temat ochrony środowiska w ramach promocji i sprzedaży własnych produktów”.
Włoski regulator stwierdził, że informacje te były „w niektórych przypadkach niejasne, ogólnikowe i/lub nadmiernie dosadne, a w innych mylące lub pomijane”. AGCM zakwestionował przede wszystkim informacje dotyczące możliwości recyklingu produktów.
„Konsumenci mogliby uwierzyć, że produkty Shein są wyłącznie z materiałów zrównoważonych i w pełni nadających się do recyklingu, co - biorąc pod uwagę użyte włókna i obecne systemy recyklingu - nie odpowiada rzeczywistości” - stwierdził włoski urząd.
Agencja AFP przekazała, że chińska firma zapewniła o „pełnej współpracy” z AGCM i zadeklarowała „podjęcie natychmiastowych działań” w celu rozwiania wszelkich wątpliwości. W komunikacie przesłanym AFP podkreślono, że na europejskiej stronie internetowej Shein wszystkie oświadczenia dotyczące ochrony środowiska są obecnie „jasne, konkretne i zgodne z przepisami”.
Środowiska obrońców przyrody zarzucają wielu firmom odzieżowym nakłanianie do marnotrawstwa poprzez masową produkcję słabej jakościowo, ale taniej odzieży, która po krótkim okresie użytkowania trafia do śmieci. Podnoszą ponadto, że produkcja ubrań wiąże się z dużym zużyciem wody, towarzyszy jej wytwarzanie niebezpiecznych substancji chemicznych oraz generuje powstawanie dużych ilości odpadów. (PAP)
piu/ mms/























































