Wielka przebudowa lotniska w Radomiu. Powstanie prawie od podstaw

Spółka Max Bögl, która wygrała przetarg na wydłużenie drogi startowej na lotnisku w Radomiu, podpisała w poniedziałek umowę na realizację z zarządzającym lotniskiem Przedsiębiorstwem Państwowym "Porty Lotnicze". Koszt inwestycji to 146,7 mln zł.

(fot. Joanna Borowska / FORUM)

Wrocławska firma przedstawiła najtańszą ofertę. W przetargu wystartowały też Budimex SA (154,9 mln zł brutto), Strabag Sp. z o.o. (164,6 mln zł brutto) oraz Konsorcjum Trakcja PRKII S.A., AB Kauno Tiltai i Projekt Plus Sp. z o.o. (169,1 mln zł brutto).

Zadaniem wykonawcy będzie m.in. przedłużenie pasa startowego o 500 m, do 2,5 km. Wydłużenie drogi startowej jest niezbędne, by w Radomiu mogły lądować samoloty typu, np. Boeing 737 czy Airbus A320.

Zgodnie z zapowiedziami zarządzającego radomskim lotniskiem PPL, port lotniczy w Radomiu zbudowany zostanie prawie od podstaw.

W miejsce starego terminala powstanie nowy, spełniający wymogi pasażerów lotów czarterowych. W terminalu ma powstać 30 stanowisk check-in, dziewięć - kontroli bezpieczeństwa, po osiem - kontroli dokumentów przy wylotach i przylotach, 10 bramek wylotowych, a także trzy karuzele odbioru bagażu.

Ze wstępnych szacunków wynika, iż w pierwszej fazie inwestycja PPL na radomskim lotnisku pochłonie ok. 425 mln zł, a docelowo nawet 1 mld zł.

Lotnisko w Radomiu rozpoczęło działalność w maju 2014 r. To jedyny port lotniczy użytku publicznego w Polsce, który powstał bez wsparcia unijnego. Miasto zainwestowało w jego utworzenie ponad 90 mln zł.

We wrześniu 2015 r. uruchomiono pierwsze regularne połączenia lotnicze; łotewskie linie Air Baltic przez kilka miesięcy oferowały loty z Radomia do Rygi. Latem 2016 r. linie lotnicze SprintAir uruchomiły połączenia z Radomia do Berlina, Pragi, Wrocławia, Lwowa i Gdańska. Od listopada 2017 r. z Radomia nie odbywały się żadne regularne loty rejsowe. Port lotniczy bezskutecznie szukał przewoźników i inwestora, który wyłożyłby pieniądze na niezbędne inwestycje infrastrukturalne - m.in. na wydłużenie pasa startowego i rozbudowę płyty postojowej. PPL kupiło radomskie lotnisko po tym, jak w połowie września ub.r. radomski sąd ogłosił upadłość spółki Port Lotniczy Radom.

Lotnisko ma być gotowe pod koniec 2020 roku; w pierwszej fazie ma obsługiwać rocznie 3 mln pasażerów. Od lata 2021 r. połączenia czarterowe z lotniska w Radomiu ma oferować biuro podróży Itaka, z którym PPL podpisały w tej sprawie list intencyjny. (PAP)

autor: Ilona Pecka

ilp/ je/

Źródło: PAP
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
23 8 2kbb

Prokuratura to powinna zając się wykupionymi gruntami wokół lotniska w Modlinie przez PO i sposobem podpisania tak umów aby zapewnić sobie wieloletnie dochody i profity przez te słupy postkomunistyczne .. Z Jarkiem się nie zadziera , bo on nie ma nic do stracenia... Najwyżej osieroci swoje koty.... I chłopak dobrze robi... Wreszcie ktoś odbudowuje ten Kraj zdewastowany przez Czerwoną Hołotę ... Tusk jest skończony.... Był tak pazerny że nie wiedział już co ma prywatyzować... Dla tych co mają krótką pamięć przypomnę że ten smród chciał sprzedać GPW Austriakom za darmochę a w giełdzie austriackiej głównym udziałowcem jest giełda z Frankfurtu... PIS pojawił się czy raczej to Polacy zareagowali w ostatniej chwili...!!! Gdyby PO rządziła jeszcze kolejne 4 lata , dzisiaj nie mielibyśmy już co zbierać....a Polaków żyjących tutaj mielibyśmy może max 35 mln...

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
7 27 karbinadel

Polska to chyba już naprawdę bardzo bogaty kraj, skoro stać nas na topienie kolejnych milionów w nikomu niepotrzebnego nielota

! Odpowiedz
14 40 jarekzbyszek

Gdyby przekop Mierzei dociągnąć do Radomia to będzie węzeł przesiadkowy.

! Odpowiedz
11 31 jerloz210935

To skandal którym winna zająć się Prokuratura Modlin ma zdecydowanie lepsze połączenia z Warszawa,będzie budowany CPL,nie ma potrzeby wyrzucać pieniędzy z powodu zachcianek durnych politykow,

! Odpowiedz
9 9 fred_

Modlin to smiech, nie lotnisko.

! Odpowiedz
16 8 2kbb

prokuratura powinna zając się wykupionymi gruntami wokół tego lotniska przez PO i podpisanie tak umów aby zapewnić wieloletnią obsługę i profity tym słupom postkomunistycznym... Z Jarkiem się nie zadziera , bo on nie ma nic do stracenia... Najwyżej osieroci swoje koty.... I chłopak dobrze robi... Wreszcie ktoś odbudowuje ten zdewastowany przez Czerwoną Hołotę ten nasz kraj... Tusk jest skończony.... Był tak pazerny że nie wiedział już co ma prywatyzować... Dla tych co mają krótką pamięć przypomnę że ten smród chciał sprzedać GPW Austriakom za darmochę a w giełdzie austriackiej głównym udziałowcem jest giełda z Frankfurtu... PIS pojawił się czy raczej to Polacy zareagowali w ostatniej chwili... Gdyby PO rządziła jeszcze kolejne 4 lata , dzisiaj nie mielibyśmy już co zbierać....a Polaków żyjących tutaj mielibyśmy może 35 mln...

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
3 32 jes

CO jest w tym Radomiu, że wszystkie ekipy topią tam pieniądze? To jakiś sposób wyciągania publicznych pieniędzy do własnych kieszeni.

! Odpowiedz
9 37 psokal

Nie chcę być złośliwy ale działania państwa w sferze rozwoju portów lotniczych to chaos, żeby nie powiedzieć - burdel. Przez 3 dekady mieliśmy strategię opartą o rozwój portów regionalnych. Gdy za ciężkie pieniądze udało się nam zbudować odpowiednią infrastrukturę, nagle nowy rząd wywraca to do góry nogami i decyduje o budowie CPL. Jednocześnie decyduje się na budowę od podstaw portu w Radomiu, rzut beretem od przyszłego CPL, w sytuacji gdy już wcześniej radomskie lotnisko nie rokowało żadnego powodzenia. Na to wszystko państwo marnuje kolejne miliardy. Mount Everest nieodpowiedzialności.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
12 29 uczen_manueli_g

Rozumiem,że Częstochowa albo Wadowice. W ostateczności Olkusz. Ale dlaczego Radom? O co tu chodzi?

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne