REKLAMA

Volkswagen cierpi przez Porsche. Koncern z potężną stratą na elektrykach

2025-10-30 11:28
publikacja
2025-10-30 11:28

Volkswagen odnotował pierwszą kwartalną stratę od początku pandemii koronawirusa, na co wpłynęła kosztowna zmiana strategii Porsche - spółki zależnej koncernu - związana z produkcją pojazdów elektrycznych. Oprócz tego największy niemiecki producent samochodów ostrzegł akcjonariuszy przed możliwymi skutkami amerykańskich ceł.

Volkswagen cierpi przez Porsche. Koncern z potężną stratą na elektrykach
Volkswagen cierpi przez Porsche. Koncern z potężną stratą na elektrykach
fot. Tobias Arhelger / / Shutterstock

Roczny koszt ceł Donalda Trumpa może kosztować Volkswagen nawet 5 mld euro - poinformowała niemiecka spółka przy okazji prezentacji wyników. Dla porównania Stellantis, czyli grupa stojąca za markami Jeep, Fiat i Peugeot, spodziewa się strat na poziomie 1 mld euro. Według "Financial Times" największy europejski producent samochodów może być zatem jednym z najmocniej dotkniętych wojną handlową Donalda Trumpa.

W III kwartale 2025 r. koncern z Wolfsburga poniósł stratę operacyjną w wysokości 1,3 mld euro w porównaniu do zysku na poziomie 2,8 mld euro w analogicznym okresie ubiegłego roku. Analitycy spodziewali się straty w wysokości 1,7 mld euro.

Jednocześnie Volkswagen utrzymał całoroczne prognozy. Spółka planowała wypracować w 2025 roku marżę operacyjną na poziomie 2-3% i przepływy pieniężne netto w dziale motoryzacyjnym na poziomie około zera. Dla porównania w 2024 r. marża operacyjna koncernu wyniosła 5,9%.

Odrobinę nadziei w serca analityków wlała nieoczekiwana poprawa sprzedaży, która wzrosła o 2,3% do 80,3 miliarda euro. Podczas czwartkowej sesji, krótko przed południem, akcje spółki traciły ponad 1,5%. 

Notowania Volkswagena - ostatnie 5 lat (Bankier.pl)

Brak popytu na samochody elektryczne ciąży spółce

Na wynikach Volkswagena odbił się negatywnie przede wszystkim wrześniowy odpis z tytułu utraty wartości, dokonany po tym, gdy Porsche ogłosiło, że zrezygnuje z wprowadzenia na rynek planowanego samochodu elektrycznego i zamiast tego skoncentruje się na benzynowych i hybrydowych modelach.

Dodatkowe obciążenia z tytułu zmiany strategii wyniosły łącznie 4,7 mld euro w trzecim kwartale, podała firma. Decyzja producenta luksusowych samochodów sportowych, który jest jedną z 10 marek w grupie Volkswagen, była reakcją na słabszy, niż oczekiwano popyt na pojazdy zasilane baterią elektryczną.

Pod koniec wakacji Porsche ogłosiło zakończenie działalności spółki Cellforce, która miała zajmować się produkcją baterii elektrycznych dla samochodów koncernu. Fabryka, która otrzymała 60 mln euro państwowych dotacji, nie zdążyła uruchomić nawet linii produkcyjnych.

Dodatkowy czynnik ryzyka - Volkswagen narzeka na niedobór chipów

Niemiecki "Tagesschau" zwrócił uwagę, że kierownictwo VW potwierdziło obniżoną we wrześniu roczną prognozę, podkreślając, że robi to pod jednym warunkiem: "Prognoza opiera się na założeniu wystarczającej dostępności półprzewodników".

Zaledwie wczoraj stowarzyszenie producentów samochodów ACEA ostrzegło, że obecne niedobory mikrochipów grożą poważnym wpływem na europejskich producentów samochodów. Braki chipów pogłębiają się "z dnia na dzień", czego główną przyczyną mają być wąskie gardła w dostawach. Wszystko przez konflikt pomiędzy Holandią i Chinami o kontrolę nad spółką Nexperia - kluczowym producentem układów scalonych.

MM

Źródło:
Tematy
Miejski model Ford Puma. Trwa wyjątkowa wyprzedaż

Komentarze (6)

dodaj komentarz
to_i_owo
Niemcy (i Austriacy) łatwo się fanatyzują
Ktoś podaje im chore idee, oni to przyjmują i realizują
Czy w latach '30 czy obecne zielone łady...
monuz
99% ludzi kupuje sportowe samochody by warczeć gazem na parkingach i pod światłami, zresztą na tym kończą się ich umiejętności, jak w zamian zaoferowano im korsarki do trawy na kabel, to nic dziwnego, że tak zareagowali.
appraiser
Kupić Porsche w elektryku to już trzeba mieć nierówno pod kopułką
hodler
Trudno im przyjąć do wiadomości że młodzi ludzie nie chcą już kupować blaszanego syfu. Dlatego szukają innych najróżniejszych powodów.
wnr
A cóż to skłoniło Porsche do elektryków? Postęp technologiczny? Silne dane płynące z rynku nt zapotrzebowania? Może jakiś nowoczesny wynalazek związany z napędem elektrycznym?..... A może po prostu polityczne szaleństwo nie mające nic wspólnego z rzeczywistością, skoro efekty są takie a nie inne
goscgumka
Zwyczajnie Porsche podsłuchiwało rozmowy biejat z jachirą i uwierzyli w to. Teraz mamy tego efekty.

Powiązane: Niemcy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki