REKLAMA
TYLKO U NAS

Wzięli państwową dotację, nie uruchomili produkcji. Porsche rezygnuje z fabryki baterii

2025-08-27 11:10
publikacja
2025-08-27 11:10

Choć Europa chce być światowym liderem elektromobilności, to po raz kolejny stworzenie europejskiej fabryki baterii do elektryków spaliło na panewce. Porsche zapowiedziało o zakończeniu działalności spółki Cellforce – informuje agencja Reutera.

Wzięli państwową dotację, nie uruchomili produkcji. Porsche rezygnuje z fabryki baterii
Wzięli państwową dotację, nie uruchomili produkcji. Porsche rezygnuje z fabryki baterii
fot. T. Schneider / / Shutterstock

Powodem kolejnego ciosu wyprowadzonego w elektryki ponownie okazał się niższy od prognozowanego popyt. To także kolejny przypadek problemów europejskiej firmy z uruchomieniem fabryki ogniw do aut elektrycznych.

Przypomnijmy, że w czerwcu taśmy produkcyjne zatrzymano w szwedzkiej fabryce Northvolt. Pracę straciła większość z 900 zatrudnionych osób, a powodem okazała się decyzja innej szwedzkiej firmy – Scanii. Producent ciężarówek – jedyny klient Northvolt – z uwagi na niższe koszty, zdecydował się na zakup baterii od chińskiego giganta branży CATL.

Po baterie do Chin i pod Wrocław

Teraz ponownie w stronę chińskich (CATL) i produkowanych pod Wrocławiem południowokoreańskich (LG Energy Solutions) baterii będzie musiało zwrócić się niemieckie Porsche, które zrezygnowało z produkcji własnych ogniw, choć właśnie w tym celu przejęło wcześniej spółkę Cellforce. Nie zostanie ona jednak całkowicie zlikwidowana, a z planowanej fabryki baterii zamieni się wyłącznie w ośrodek badawczo-rozwojowym. Pracę tym samym ma stracić dwie trzecie liczącej niespełna 300 osób załogi.

Pomysł na produkcję własnych baterii trafi więc do kosza, choć niemiecki producent aut premium nawet nie uruchomił linii produkcyjnych. Co więcej, Porsche w tym celu pozyskało wcześniej 60 mln euro państwowej dotacji.

To nie jedyne problemy Porsche. Już w lipcu prezes Oliver Blume ostrzegł pracowników, że z uwagi na konieczność cięcia kosztów, w kolejnych miesiącach firma rozpocznie negocjacje ze związkowcami, które dotyczyć będą zwolnień. Do 2029 r. pracę ma stracić co dziesiąty spośród 37 tys. pracowników. Zwolnienia te wpiszą się jednak trend obserwowany w całym koncernie Volkswagena.

Unia rezygnuje, producenci nie

To także niejedyny cios w elektromobilność która, choć stale powiększa udziały w rynku nowych aut, to nie przynosi spodziewanych wcześniej zysków. Przypomnijmy, że choć unijni decydenci w dalszym ciągu nie zrezygnowali z wprowadzenia w 2035 r. zakazu rejestracji aut spalinowych, to kolejni producenci zawieszają zapowiadane wcześniej odejście od produkcji aut benzynowych.

Za sprawą kiepskich wyników sprzedażowych do tego grona dołączył Opel. Wcześniej swoje plany odejścia od aut spalinowych na europejskim rynku porzucił także Mercedes-Benz, Ford i wspomniane już Audi a mniej rygorystycznie do wcześniejszych planów zaczęły podchodzić także władze Volvo.

MKZ

Źródło:
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (5)

dodaj komentarz
to_i_owo
"Europa chce być światowym liderem elektromobilności"

Fajnie

Tylko że Europie poza projektami ideologicznymi typu LGBT czy zapraszamy imigrantów gospodarczo NIC nie wychodzi

Zna ktoś choć JEDEN projekt/agende UE która wyszła?
Poważnie pytam
prawdziwynierobot
jak już to wykończą firmy motoryzacyjne w Europie. A w zasadzie to te firmy wykańcza UE
bangladesznadwisla
Porsche generalnie się zwija. Coraz mniej ludzi chce płacić za coś co poza faszystowska legendą prezentuje technologie gorsza niż dobre chińczyki
to_i_owo
Z tą słabą jakością to bym nie przesadzał, ale fakt, zwijają się
Bo są eko i np nowy Macan jest tylko na baterie...

Powiązane: Elektromobilność

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki