REKLAMA
RELACJA Z FORUM FINANSÓW

Towary subsydiowane - z cłami wyrównawczymi i tymczasowymi

2002-04-10 09:09
publikacja
2002-04-10 09:09
Polska będzie mogła nakładać na towary przemysłowe i rolne subsydiowane przez inne państwa tymczasowe cła wyrównawcze, a także ostateczne cła wyrównawcze i zobowiązania – przewiduje przyjęty we wtorek przez rząd projekt nowej ustawy. Cła tymczasowe będą mogły być nakładane, jeżeli zostanie stwierdzone, że przywóz towarów subsydiowanych wyrządzi szkodę przemysłowi krajowemu. Cła wyrównawcze będą ustalane w wysokości wystarczającej dla usunięcia szkody. Okres ich stosowania nie będzie mógł być dłuższy niż pięć lat od chwili ustanowienia. Przewidziano jednak możliwość jego przedłużenia.

Projekt ustawy o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów subsydiowanych ma być uzupełnieniem pakietu ustaw ochronnych uchwalonych w 2001 roku. Polska, jako członek Światowej Organizacji Handlu ma prawo do korzystania z prawnych środków ochronnych i wprowadzania przepisów regulujących niektóre praktyki niezgodne z zasadami uczciwej konkurencji – napisano w rządowym komunikacie.

Jak poinformowano we wtorek, rząd zrezygnował z wniosku o 5-letni okres przejściowy dotyczący zakazu połowów w wyłącznej strefie ekonomicznej przez statki rybackie o mocy silnika większej od 611 kilowatów i długości powyżej 30 m. Polska występowała dotychczas o 5-letni okres przejściowy w sprawie zakazu połowów w polskiej strefie ekonomicznej na Bałtyku dla dużych unijnych statków rybackich zwłaszcza z Danii, Szwecji i Niemiec. Unia nie zgadza się na ograniczenia połowów rybakom Piętnastki, które nie obowiązywałyby Polaków.

Zaakceptowano też projekt noweli Prawa o działalności gospodarczej, który ma na celu wyeliminowanie możliwości przeprowadzenia kontroli na terenie przedsiębiorstwa podczas nieobecności osoby upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy.

Z kolei projekt noweli Kodeksu celnego zakłada zmiany w przepisach dotyczących zwrotu kaucji. Zgodnie z dotychczasowymi regulacjami, wydanie pozwolenia na przewóz towarów w ramach kontyngentu towarowego jest związane z wniesieniem kaucji w ściśle określonej wysokości. Kodeks celny określał jedynie, że po zrealizowaniu pozwolenia w mniej niż 95 proc. (ilości lub wartości towaru objętego pozwoleniem), kaucja w całości przechodziła na rzecz skarbu państwa. Zaakceptowany natomiast przez rząd projekt noweli Kodeksu zakłada, że zwrot kaucji w całości następowałby w przypadku zrealizowania pozwolenia w ponad 95 procentach. Jeżeli natomiast pozwolenie byłoby wykonane w mniej niż 5 proc., kaucja przechodziłaby na rzecz skarbu państwa. Zrealizowanie więcej niż 5 proc. pozwolenia, ale mniej niż 95 proc., skutkowałoby tym, że kaucja przechodziłaby na skarb państwa w wysokości proporcjonalnej do nie wykorzystanej ilości lub wartości towaru.

Rząd zdecydował, że wielkie sieci handlowe będą miały zakaz prowadzenia agresywnej polityki cenowej polegającej na sprzedaży towarów bez marży lub z marżą nie pokrywającą kosztów handlowych. Ma to zapewnić skuteczniejszą ochronę małych przedsiębiorstw spotykających się na rynku z konkurencją, której nie są w stanie sprostać. Rząd chce też zakazać niektórych form premiowania sprzedaży stosowanych przez wielkie sieci handlowe i silnych ekonomicznie producentów. Nie można by oferować nagród o znacznej wartości oraz odmiennych nagród od przedmiotu sprzedaży.

Dzięki projektowanym zmianom miałaby się poprawić sytuacja małych i średnich firm, których nie stać na fundowanie premii.

KRZYSZTOF TOMASZEWSKI
Źródło:
Tematy
Miejski model Ford Puma. Trwa wyjątkowa wyprzedaż

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki