Samochód na wynajem. Ile kosztuje i co dostaniesz w zamian?

Samochód, mechanik i wymiana opon w ramach umowy abonamentowej? Choć jeszcze dużo nam brakuje do trendów panujących w Europie Zachodniej, Polacy coraz chętniej decydują się na wynajem samochodu zamiast jego zakup. Wbrew pozorom, tego typu finansowanie nie jest dostępne tylko dla firm – mogą z niego skorzystać także klienci indywidualni.

Popularność wynajmu długoterminowego pojazdów w Polsce rośnie. W II kw. wzięto w najem 9,4 proc. samochodów więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – wynika z danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Firmy zrzeszone w związku (80 proc. rynku) dysponowały na koniec czerwca 122 tys. aut na wynajem. Redakcja Bankier.pl sprawdziła, jak cenowo przedstawia się taka oferta w kontrze do leasingu operacyjnego dla osoby fizycznej.

Wynajem długoterminowy czy leasing operacyjny. Na czym polegają różnice?
Wynajem długoterminowy czy leasing operacyjny. Na czym polegają różnice? (YAY Foto)

Drożej, ale z większym zapleczem usługowym

Poprosiliśmy banki i firmy działające na rynku wynajmu długoterminowego samochodów o kalkulację kosztów wynajmu i leasingu nowego forda focusa na okres 36 miesięcy. W założeniach uwzględniliśmy przy wynajmie długoterminowym limit 36 000 km/rok (3 000 km/m-c) i 10 proc. opłaty wstępnej dla leasingu operacyjnego. Wyliczenia otrzymaliśmy od Getin Leasing i Grupy Masterlease. Większość banków, choć zajmuje się leasingiem i zarządzaniem flotą, swoją ofertę kieruje tylko do firm.

Przy cenie katalogowej rzędu 70 000 zł, miesięczny koszt w obu przypadkach waha się od 1000 do 2000 zł z niewielką przewagą na korzyść leasingu operacyjnego (w ramach jednej firmy). Konstrukcja tego produktu często wymusza na kliencie zaangażowanie środków własnych na poczet wysokiej opłaty wstępnej, najczęściej ustalanej w granicach 10 proc. Choć ta forma jest droższa dla klienta na starcie, później z jego konta będzie znikać co miesiąc o nawet kilkaset złotych mniej niż w przypadku wynajmu.

Koszty wynajmu długoterminowego i leasingu operacyjnego nowego

forda focusa* (kwoty brutto)

Usługodawca

Koszt miesięczny

Ubezpieczenia (za rok)

Koszt odkupu

Wynajem

Grupa Masterlease (standard)

1 510,76 zł

2 475,00 zł

32 368,95 zł

Grupa Masterlease (promocja)**

1 061,37 zł

1 979,07 zł

32 370,37 zł

Getin Bank

2 071,00 zł

zawarte w cenie

30 360,00 zł

Leasing

Grupa Masterlease (standard)

1 300,00 zł

2 475,00 zł

32 368,96 zł

Grupa Masterlease (promocja)**

918,80 zł

1 979,07 zł

32 370,37 zł

Getin Bank

1 968,50 zł

nie dotyczy

706,90 zł

*ford focus z rocznika 2016, poj. silnika 1,6 Ti-VCT 5-drzwiowy, 105KM, wersja TREND SPORT (70 690 zł brutto według cennika producenta)

**uwzględnia rabat wynikający ze współpracy usługodawcy z producentem auta

Źródło: Opracowanie własne Bankier.pl na podstawie kalkulacji Grupy Masterlease i Getin Leasing

Dlatego przy ofercie wynajmu należy liczyć się z uszczupleniem miesięcznego budżetu o nawet 2000 zł. W efekcie, chcąc odkupić samochód po wygaśnięciu umowy, samochód kosztuje tyle, ile zapłacono by za 3-letnie auto na rynku wtórnym. Zarówno w Getin Leasing, jak i Grupie Masterlease, po trzech latach wynajmowania forda focusa można go odkupić za ok. 30 000 zł. Najczęstszą praktyką leasingu jest natomiast wykup za 1 proc. wartości początkowej auta – w Getin Leasing wyniósłby on zatem 706,90 zł. Cena nie jest jednak jedynym czynnikiem, który odróżnia oferty leasingu i wynajmu długoterminowego.

Wynajem długoterminowy vs leasing - różnice

Najczęściej wskazywaną różnicą pomiędzy tymi formami finansowania nowego auta jest dodatkowy pakiet usług w przypadku wynajmu długoterminowego (zwanego full service leasing, z ang. leasingiem operacyjnym z pełną obsługą). Klient w większości ofert zostanie doposażony w m.in. w darmowy serwis, bieżące przeglądy i dokumentację, wymianę i przechowywanie opon. W cenie często zawarte jest także pakiet ubezpieczeń pojazdu, a najemca podczas eksploatacji dopłaca tylko za paliwo.

Standardowy leasing operacyjny to z kolei „gołe auto”, które klient użytkuje jak własne – pokrywa koszty napraw i sam musi zatroszczyć się o obowiązkowe ubezpieczenie i, jeśli wymaga tego leasingodawca, pakiet AC i NNW.

Usługi dodatkowe przy wynajmie długoterminowym i leasingu operacyjnym nowego

forda focusa*

Usługodawca

Usługi w cenie

Koszt 1 km poza limitem (brutto)

Wynajem

Grupa Masterlease

  • serwis w limicie 110 000 km
  • samochód zastępczy
  • wymiana i przechowywanie opon
  • koordynacja likwidacji szkód
  • karta paliwowa, faktura elektroniczna

0,26 zł

Getin Bank

  • przeglądy i naprawy bieżące
  • komplet opon zimowych z wymianą i przechowaniem
  • ubezpieczenie pojazdu

0,20 zł

Leasing

Grupa Masterlease

  • serwis w limicie 110 000 km
  • samochód zastępczy
  • wymiana i przechowywanie opon
  • koordynacja likwidacji szkód
  • karta paliwowa, faktura elektroniczna

0,26 zł

Getin Bank

brak

nie dotyczy

*ford focus z rocznika 2016, poj. silnika 1,6 Ti-VCT 5-drzwiowy, 105KM, wersja TREND SPORT (70 690 zł brutto według cennika producenta)

Źródło: Opracowanie własne Bankier.pl na podstawie kalkulacji Grupy Masterlease i Getin Leasing

Nie oznacza to jednak, że najemcy za niewiele wyższą kwotę są traktowani jak królowie szos. Czynnikiem wpływającym na cenę najmu auta jest deklarowany przebieg – w umowie ustalany jest limit kilometrów, a im wyższy, tym rata będzie proporcjonalnie większa. Za jego przekroczenie firmy nie przewidują co prawda kar, ale za każdy nadprogramowy kilometr trzeba wynajmującemu dopłacić – w przypadku przesłanych nam wyliczeń Getin Leasing i Grupy Masterlease koszt wynosi ok. 20-30 gr/km.

Wynajem, leasing czy kredyt?

Stawki, jakie trzeba zapłacić za wynajem lub leasing, mogą być korzystniejsze niż zakup pojazdu na kredyt. Według wyników porównywarki kredytów gotówkowych Bankier.pl, zaciągając kredyt na kwotę 70 690 zł na 3 lata, co miesiąc trzeba oddawać bankowi od 2185 do 2965 zł/m-c w zależności od oferty banku. Korzyścią jest jednak to, że samochód po tym czasie można sprzedać i odzyskać część zainwestowanych pieniędzy. Prawdopodobne jest jednak że cena, jaką kredytobiorca uzyska na rynku wtórnym za 3-letnie auto, wystarczy co najwyżej na pokrycie wypłaconych bankowi odsetek.

W leasingu i wynajmie to klient może odkupić samochód, który przez 3 lata użytkował, a nie go sprzedać. Przy wynajmie jest to mniej więcej koszt 3-letniego samochodu z rynku wtórnego, a leasing często zaoferuje odkup za symboliczny 1 proc. wartości początkowej.

Choć wynajem i leasing przedstawiają się cenowo podobnie, różni je zakres dodatkowych usług zawartych w comiesięcznej opłacie. Dopłacając kilkaset złotych klient może otrzymać pełniejszy produkt, gdzie wraz z autem otrzymuje darmowy serwis i ubezpieczenie wliczone w cenę. Warto także pamiętać, że kiedy klienta interesuje konkretny model, powinien sprawdzić oferty w kilku firmach – jedna z nich może ściślej współpracować z jego producentem, co pozwoli uzyskać atrakcyjniejszą ofertę.

Mateusz Gawin

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 2 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
7 2 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
6 1 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
6 2 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
39 13 ~rozsadny

W glowach sie wam przewraca ludziska. Można kupic tani stary samochod w dobrym stanie ( jak sie ma nieco wiedzy technicznej oczywiscie ) w dzisiejszych czasach już nawet za 5000. Oczywiscie bedzie on ciut wiecej palil niz nowsze, ale bedzie on prostszy w naprawach bo nie bedzie mial elektroniki i Pan Hanio z Panem Mietkiem za grosze wszystko w nim zrobia. Nawet jesli jakas naprawa wyjdzie kilka razy w roku to i tak bedzie tania. Zaraz ktos powie ze w nowszym jest mniej napraw - statystycznie tak, ale kazda naprawa jest duzo drozsza bo jest elektronika i brak latwej wymiennosci wiec ani Pan Henio ani Pan Miecio nie pomoze bo np przy zmianie klockow hamulcowych komputer samochodowy musi sie polaczyc z baza Autoryzowanego serwisu i juz autoryzowany serwisik kasuje pińcset a nie 50 jak Pan Henio za rogiem. A jak jest cos wiekszego do roboty to zaraz powiedza ze caly silnik do wymiany itp. i juz 5000-10000 peka. Dodam jeszcze ze zostalo nam mnostwo pieniedzy w kieszeni. Jesli mielismy kupic samochod nowy to koszt minumum 30 000 wiec najbidniej 25000 mamy nadal w portfelu. Ja mam firme i tak robie jezdze od 3 lat obecnie dzis 17 letnim ale Volvo w dobrym stanie. Raz na rok wloze w niego z 300-700 zl i smieje sie z tych co wydaja po 1000 / miesiac na raty leasingowe, albo placza i placa w autoryzowanych serwisach.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
8 5 ~Iwona

Ja też mam u nich wynajęty samochód, tylko ja wzięłam mondeo z największym pakietem, tak na wszelki wypadek ;). Tylko tankuję i panikuję jak mi się jakaś kontrolka świeci :D

! Odpowiedz
18 5 ~Michaił

Wynajem długoterminowy to zdecydowanie lepsza opcja niż leasing czy branie kredytu na samochód w banku! Zawieramy umowę na czas określony i każdego miesiąca płacimy tyle samo. Warta zainteresowania jest oferta Leasetake, gdzie samochód można już mieć za 313zł miesięcznie. Okres trwania umowy, to 2-5 lat.

! Odpowiedz
3 2 ~cyranka

Jak w leasetake wygląda limit przejechanych kilometrów? Można to jakoś swobodnie kształtować?

! Odpowiedz
5 2 ~Michaił odpowiada ~cyranka

Obowiązuje niewielka dopłata za zwiększenie przejechanych kilometrów.

! Odpowiedz
0 1 ~bove odpowiada ~Michaił

Ale w nieskończoność nie można ich zwiększać (przynajmniej w leasetake) bo inaczej samochody byłyby zdezelowane po takim intensywnym użytkowaniu. Wiadomo, wszystko z głową ;)

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne