REKLAMA

Rynek e-commerce B2B w Polsce w 2022 roku będzie dalej rósł [Badanie]

2022-06-27 14:44
publikacja
2022-06-27 14:44
Rynek e-commerce B2B w Polsce w 2022 roku będzie dalej rósł [Badanie]
Rynek e-commerce B2B w Polsce w 2022 roku będzie dalej rósł [Badanie]
fot. My Life Graphic / / Shutterstock

Pomimo turbulencji gospodarczych i politycznych rynek e-commerce B2B w Polsce w 2022 roku będzie dalej rósł - poinformował Marketplanet w komunikacie prasowym prezentującym wyniki badania „Rynek e-commerce B2B w Polsce. Jak kupują i sprzedają polskie firmy?”.

"Przed nami naturalne przeniesienie zachowań konsumenckich z rynku B2C na rynek B2B, a to oznacza dalszy szybki rozwój tego sektora obserwowany także w 2022 r. To przyspieszenia to bez wątpienia efekt postępującej digitalizacji oraz realizacji usprawnień procesów biznesowych, które coraz bardziej zajmują managerów wielu firm. Jest to szczególnie dostrzegalne w firmach posiadających rozproszoną geograficznie strukturę organizacyjną oraz wszędzie tam, gdzie planowanie operacyjne zakupów i sprzedaży jest wyzwaniem. W ostatnim czasie dodatkowymi wyzwaniami stała się dostępność i logistyka towarów z uwagi na efekty pandemii COVID-19 oraz wojny w Ukrainie" – mówi cytowany w komunikacie Piotr Matysik, prezes zarządu Marketplanet.

Firma podała, że polskie firmy mają już blisko 20-proc. udział w całej sprzedaży e-commerce. Wciąż jednak plasuje nasz kraj to poniżej średniej europejskiej i pozwala oszacować wartość rocznego rynku transakcji B2B zawieranych w internecie na poziomie znacznie przekraczającym 600 mld zł w 2021 roku. Łączna wartość wszystkich transakcji zawieranych pomiędzy firmami przekroczyła 3,5 bln zł w ubiegłym roku.

Co piąty badany dostawca potwierdza wzrost przychodów ze sprzedaży B2B w kanałach online rzędu nawet 25 proc. w okresie pandemii, a blisko co czwarta firma odnotowała wzrost przychodów od 25 do 50 proc.

Kupujący najczęściej korzystają z darmowych marketplace’ów (48 proc.), płatnych rozwiązań chmurowych (34 proc.) lub własnych narzędzi zakupowych (34 proc.). Kolejne 23 proc. korzysta z własnych narzędzi zakupowych, ale hostowanych u zewnętrznych operatorów.

Z kolei ponad 46 proc. ankietowanych dostawców wskazuje na wykorzystywanie przez ich firmy własnych kanałów sprzedaży online. Znaczący odsetek – ponad 31 proc. deklaruje korzystanie z portali branżowych. Wciąż jednak połowa dostawców prowadzi sprzedaż offline, z pomocą przedstawicieli handlowych, 15 proc. poprzez sieć stacjonarnych sklepów, a 13 proc. na targach branżowych.

"Na widoczne w badaniu przyspieszenie rozwoju e-commerce B2B rzecz jasna wpływ miała pandemia, ale może ważniejszym, bo długofalowym czynnikiem wpływającym na rozwój technologiczny i zmiany w transakcjach B2B jest wejście do kadry zarządzającej w wielu firmach tzw. +pokolenia Y+. Ta nowa generacja menedżerów różni się znacząco od poprzednich – dorastali wraz z rozwojem nowych technologii. Byli świadkami i uczestnikami postępującego wyścigu technologicznego – upowszechnienia internetu, coraz bardziej zaawansowanych urządzeń, co za tym idzie także e-zakupów. Dziś, jako kierownicy i menedżerowie, są otwarci na innowacje i oczekują w swoich miejscach zatrudnienia dostępu do możliwości, jakie dają nowe technologie. A to otwiera nowe perspektywy dla automatyzacji kanałów zakupowych czy sprzedażowych i rozwoju B2B e-commerce – ocenia Matysik.

W badaniu, na bazie którego powstał raport, wzięło udział blisko 1.000 respondentów: 414 – osób odpowiedzialnych za zakupy w firmach, 528 – dostawców. Wszystkie ankietowane firmy zatrudniają powyżej 10 osób, w tym ponad 60 proc. do 50 pracowników, ponad 16 proc. powyżej 500 pracowników, a niecałe 15 proc. to przedsiębiorstwa z zatrudnieniem rzędu 50-200 osób. Badane przedsiębiorstwa reprezentowały 11 różnych branż. Badanie przeprowadzone zostało na przełomie 2021 i 2022 roku. (PAP Biznes)

epo/ asa/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
10% zwrotu za paliwo! Sprawdź iKonto Biznes z kartą z Plusem!

10% zwrotu za paliwo! Sprawdź iKonto Biznes z kartą z Plusem!

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Zakupy w sieci

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki