Kolejny rekord bankowości w Polsce

Wojciech Boczoń2020-05-27 06:00analityk Bankier.pl
publikacja
2020-05-27 06:00

Bankowość mobilna cieszy się coraz większą popularnością wśród klientów banków. Jak wynika z danych zebranych przez Bankier.pl, z tego kanału na koniec marca 2020 r. korzystało już 14,3 mln osób. Najwięcej, bo ponad 12 mln, używało do tego celu aplikacji mobilnych.

Pod terminem "bankowość mobilna" kryje się korzystanie z oferty banku na urządzeniach przenośnych – smartfonach i tabletach. Usługa ta cieszy się coraz większą popularnością wśród klientów banków. Co kwartał serwisy PRNews.pl i Bankier.pl zbierają dane z instytucji finansowych na temat liczby klientów korzystających z tego kanału. Jak wynika z informacji zgromadzonych po I kwartale 2020 r., korzysta z niej już ponad 14,3 mln osób. Wykorzystują w tym celu aplikacje mobilne, serwisy lite oraz bankowość RWD (czyli serwisy napisane w technologii Responsive Web Design, które dopasowują się do ekranu urządzenia, na którym są wyświetlane).

/ Shutterstock

Liczba użytkowników bankowości mobilnej rośnie

Najwięcej użytkowników bankowości mobilnej ma PKO Bank Polski – blisko 3,6 mln. W ciągu ostatniego roku przybyło mu 676 tys. osób korzystających z banku w smartfonie. Na drugim miejscu jest mBank z liczbą 2,3 mln klientów mobilnych. Rok wcześniej miał ich o 307 tys. mniej. Trzecie miejsce zajmuje ING Bank Śląski, który ma 2,1 mln użytkowników bankowości mobilnej. Na dalszych pozycjach plasują się Bank Pekao i Santander Bank Polska (po 1,7 mln), Bank Millennium (1,5 mln), BNP Paribas (521 tys.), Alior Bank (502 tys.), Credit Agricole (207 tys.) oraz T-Mobile Usługi Bankowe (83 tys.). Nie wszystkie banki podały nam informację o liczbie użytkowników bankowości mobilnej. Nie zrobiły tego m.in. Nest Bank, Idea Bank czy Citi Handlowy.

Liczba użytkowników bankowości mobilnej, którzy minimum raz w miesiącu logują się do banku z poziomu urządzenia mobilnego

Bank

I kw. 2020

IV kw. 2019

I kw. 2019

Zmiana k/k

Zmiana r/r

PKO BP

3 586 246

3 421 767

2 910 247

164 479

675 999

mBank

2 316 894

2 258 230

2 009 455

58 664

307 439

ING Bank Śląski

2 164 000

2 082 000

1 835 000

82 000

329 000

Bank Pekao

1 736 319

1678597

1 322 606

57 722

413 713

Santander Bank Polska

1 715 676

1 659 597

1 514 563

56 079

201 113

Bank Millennium

1 490 357

1 410 855

1 059 000

79 502

431 357

BNP Paribas

521 000

425 955

211 000

95 045

310 000

Alior Bank

502 441

451 616

301 938

50 825

200 503

Credit Agricole

237 022

217 879

139 376

19 143

97 646

TMUB

83 701

82 500

76 768

1 201

6 933

eurobank

0

0

132 818

0

-132 818

Razem:

14 353 656

13 688 996

11 512 771

664 660

2 840 885

Źródło: PRNews.pl

Mobile only, czyli bez banku w komputerze

Zdecydowana większość klientów korzysta z bankowości mobilnej za pomocą aplikacji. Jak wynika z danych zebranych po I kw. 2020 r., banki miały około 12 mln użytkowników aplikacji mobilnych. Co ciekawe, ponad połowa z nich jest mobile only - to osoby, które korzystają z bankowości elektronicznej wyłącznie na smartfonach i nie logują się już do standardowych systemów bankowości internetowej – swoje finanse obsługują wyłącznie w komórkach. Najwięcej takich klientów ma PKO Bank Polski – 1,7 mln. Na drugim miejscu pod tym względem jest ING Bank Śląski – 1 mln, a na trzecim mBank – 972 tys.

Zamiast banku w komputerze

Bankowość mobilna staje się dla coraz większej grupy klientów podstawowym kanałem obsługi swoich finansów. Dostarczane przez banki aplikacje są poważną alternatywą dla tradycyjnej już bankowości internetowej. Za ich pomocą możemy otworzyć konto, zlecać przelewy, zakładać lokaty czy zaciągać i spłacać kredyty. Dodatkowo większość instytucji oferuje dziś płatności mobilne, które pozwalają płacić smartfonem za zakupy (Google Pay, Apple Pay, Blik).

Rosnąca popularność kanałów elektronicznych nie pozostaje bez wpływu na strategie banków. Coraz więcej instytucji inwestuje w placówki bezgotówkowe, czyli oddziały, które nie prowadzą obsługi transakcyjnej. Banki wychodzą z założenia, że klienci wykonują większość operacji samodzielnie i nie potrzebują już wsparcia konsultanta do zlecenia przelewu czy wypłaty gotówki. To z kolei ma wpływ na poziom zatrudnienia i sieć placówek. Banki nie ukrywają, że wzrost popularności kanałów elektronicznych jest jednym z powodów ograniczenia etatów i liczby oddziałów.

Źródło:
Wojciech Boczoń
Wojciech Boczoń
analityk Bankier.pl

Ekspert z zakresu bankowości. Prześwietla i recenzuje najnowsze produkty i usługi finansowe, zajmuje się zagadnieniami związanymi z bezpieczeństwem finansów osobistych. Ma konto w każdym banku, więc systemy bankowości internetowej i mobilnej nie mają dla niego tajemnic. Autor komentarzy, poradników, artykułów i raportów o bankowości skierowanych zarówno do branży, jak i jej klientów. Redaktor prowadzący PRNews.pl - największego w kraju serwisu dla branży bankowej. Laureat nagrody dziennikarskiej im. Mariana Krzaka, Dziennikarz Roku 2013 według Kapituły Konkursu IX Kongresu Gospodarki Elektronicznej przy Związku Banków Polskich.

Tematy

Firmy mogą zapłacić nawet 1 mln PLN kary

Komentarze (3)

dodaj komentarz
gromowladna
Jak wszystko ma to zjawisko swoje plusy i minusy.
Ostatnia izolacja troszkę zweryfikowała chyba nasz pogląd na otaczający świat. Rozwój technologii jest nieunikniony, ale to od nas - ludzi- zależy jak z nich będziemy umieli mądrze korzystać.
marcin321
Z czego tu się cieszyć? Wszyscy wciskają te "apki", żeby mieć lepszą kontrolę nad użytkownikiem. Niedługo żeby iść na kibel będę musiał mieć "apkę"...
pavelcio79
Zauważyć należy, że nie wszystkie operacje można wykonać poprzez aplikację mobilną -część z nich nadal zarezerwowana jest dla bankowości internetowej. Do tego nie wszystkie pełne funkcjonalności dostępne przez bankowość internetową są przeniesione do aplikacji mobilnych banków.

Ograniczanie liczby placówek
Zauważyć należy, że nie wszystkie operacje można wykonać poprzez aplikację mobilną -część z nich nadal zarezerwowana jest dla bankowości internetowej. Do tego nie wszystkie pełne funkcjonalności dostępne przez bankowość internetową są przeniesione do aplikacji mobilnych banków.

Ograniczanie liczby placówek banków czy rozwój call center banków mógłby wreszcie spowodować, że pójdzie za tym zrewidowanie jakości obsługi świadczonej przez pracowników banków. Z tym ciągle jest ogromny problem. Właśnie teraz powinien być czas na to aby na rynku zostali ci bankierzy, którzy mają wiedzę, doświadczenie.

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki