REKLAMA

Przekop Mierzei Wiślanej będzie droższy o około 20 proc.

2020-02-03 10:49
publikacja
2020-02-03 10:49

Koszt przekopu Mierzei Wiślanej wzrósł o ok. 20 proc. , co odpowiada podwyżce cen na rynku budowlanym - mówił w poniedziałek minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

fot. Łukasz Dejnarowicz / / FORUM

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.

Według resortu gospodarki morskiej, budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.

Szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej pytany w poniedziałek na antenie Radia Plus, dlaczego koszty związane z przekopem Mierzei Wiślanej w ciągu ostatnich miesięcy "znacząco wzrosły" odpowiedział: "koszty wzrosły ok. 20 proc. ponieważ przetarg, który został rozstrzygnięty, to przetarg na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną i on był zakładany na kwotę 880 mln zł, natomiast cena wzrosła do ok. 950 mln zł, bodajże, niecałego 1 mld zł". Zaznaczył, że odpowiada to podwyżce cen na rynku budowlanym.

fot. / / Urząd Morski w Gdyni

Przypomniał że oferta, która została wybrana była ofertą najtańszą, poza odrzuconą ofertą turecką, która opiewała na 1 zł. "W związku z tym prace, które zostały rozpoczęte w oparciu o konsorcjum polsko-belgijskie (NDI-Besix - PAP) z dużym doświadczeniem wskazuje, że był to dobry wybór, zgodny z kryteriami zawartymi w postępowaniu przetargowym" - wskazał.

Gróbarczyk dodał, że roboty będę wykonywane w kolejnych przetargach, które "już na dniach zostaną ogłoszone", będą dotyczyć toru żeglugowego przez Zalew Wiślany i modernizacji rzeki Elbląg.

Pytany o budowę promu dla PŻB, która miała ruszyć w ubiegłym roku, odpowiedział: "w związku z tym, że terminy nam się w ostatnim czasie bardzo +rozjeżdżały+, pragnę tylko powiedzieć, że trwają cały czas rozmowy w ramach zakupu gotowego projektu od firmy zajmującej się projektowaniem".

Gróbarczyk dodał, że ten proces jest w fazie końcowej. Wyjaśnił, że została zawiązana spółka Polskie Promy, która ma realizować to zadanie. "Ta budowa musi się rozpocząć, tak się musi stać" - podkreślił. (PAP)

autor: Magdalena Jarco

maja/

Źródło:PAP
Tematy
Nawet 360 zł z Kontem 360° w Banku Millennium

Nawet 360 zł z Kontem 360° w Banku Millennium

Komentarze (21)

dodaj komentarz
--__hubert__---__--__--__--__-
Jak już zrobią przekop na mierzei - wystarczy wybudować przystań dla dużych wycieczkowców i umożliwić turystom zwiedzenie w ciągu jednego dnia części Mazur , Malborka a lokalna turystyka mocno zyska - przykład - patrzcie na ogromny ruch turystyczny na Falklandach !!!
Ten przekop trzeba umiejętnie wykorzystać
Jak już zrobią przekop na mierzei - wystarczy wybudować przystań dla dużych wycieczkowców i umożliwić turystom zwiedzenie w ciągu jednego dnia części Mazur , Malborka a lokalna turystyka mocno zyska - przykład - patrzcie na ogromny ruch turystyczny na Falklandach !!!
Ten przekop trzeba umiejętnie wykorzystać za zarobi na siebie malkontenci.
obeznany
dobry pomysł... o ile ten duży wycieczkowiec będzie miał max. 20 m szerokości i 4 m zanurzenia :-))
kris74keh
Przekopiemy raz i będzie na zawsze. Na swoje utrzymanie potem zarobi. Rosyjskim urzędnikom odpadnie kłopot z pozwoleniami na przepłynięcie przez Cisninę Piławska.
ajwaj
Zejdz na ziemie, przestan marzyc :)

Tu masz portal
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:18.8/centery:54.4/zoom:9

TAM NIC nie plywa
Towar woza z Gdanska np. obok, na ponton Misiewicza z ferajna PISy wystarczy przyczepka koloru lila
ajwaj
Wzial bym w ajencje odpiaszczanie dróg wodnych + wydm + poglebianie, robota na 24/7
Dadza swoim, tam kasiora za nic w mln. $, na czas po PISie.
Faktura co tydzien
antybolszewik
Brawo prezesie. Misia trzeba dmuchać. To musi być poważna słomiana inwestycja.
marxs
20 % droższy? a wuj z tym najwyżej zetnie się kasę szpitalom
marianpazdzioch
Przecież oficjalna inflacja 3%, to jakie 20?
obeznany
992,2 mln zł ma kosztować tylko I ETAP inwestycji. Całość - wg Gróbarczyka - ma kosztować 1,9 mld zł... teraz dodajmy do tego koszty utrzymania drogi wodnej, naprawianie plaż po sztormach w Krynicy Morskiej, rozbudowę portu w Elblągu itd.
Do tego kto z tego przekopu ma korzystać, bo chyba nikt tego nie wie.

20%
992,2 mln zł ma kosztować tylko I ETAP inwestycji. Całość - wg Gróbarczyka - ma kosztować 1,9 mld zł... teraz dodajmy do tego koszty utrzymania drogi wodnej, naprawianie plaż po sztormach w Krynicy Morskiej, rozbudowę portu w Elblągu itd.
Do tego kto z tego przekopu ma korzystać, bo chyba nikt tego nie wie.

20% wzrostu kosztów... zaraz, zaraz.... Cytując dokument "Analiza kosztów i korzyści społeczno-ekonomicznych..." dla tej inwestycji: "przy wzroście nakładów inwestycyjnych o 20%, projekt jest poniżej minimalnego progu społeczno-ekonomicznej stopy zwrotu".

marcin321
A rewaloryzacja umów z przedsiębiorstwami budującymi drogi i inne obiekty o 3-4 procent. To jak to w końcu jest?

Powiązane: Przekop Mierzei Wiślanej

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki