REKLAMA

Port Lotniczy Lublin będzie rozbudowany

2016-11-29 17:34
publikacja
2016-11-29 17:34

Władze Portu Lotniczego Lublin planują rozbudowę terminala ze względu na rosnącą liczbę pasażerów. Koszt inwestycji szacowany jest na 5,5 mln zł. Tymczasem Komisja Europejska zmniejszyła dotację na rozliczoną już budowę lotniska.

Port Lotniczy Lublin będzie rozbudowany / fot. Łukasz Dejnarowicz / FORUM

Rozbudowa terminala dotyczyć będzie hali odlotów, która zostanie poszerzona. Obecna hala odlotów ma około 700 m.kw. Planowane jest dostawienie nowego segmentu budynku, od strony wschodniej, o powierzchni 1,8 tys. m.kw. powiedział prezes PLL Krzysztof Wójtowicz.

Po rozbudowie, w nowej części, odprawiani będą pasażerowie ze strefy Schengen, a w istniejącej obecnie hali odlotów - pasażerowie spoza strefy Schengen.

Wójtowicz powiedział, że szacowany koszt rozbudowy to 5,5 mln zł. Jej koncepcja jest już gotowa, przygotowała ją firma, która zaprojektowała istniejący terminal. Prawdopodobnie jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na wykonawstwo.

Władze Portu chcą, by nowe powierzchnie, zostały oddane do użytku w 2018 r. Dodatkowa powierzchnia terminala będzie potrzebna na początku sezonu letniego w roku 2018 - zaznaczył prezes PLL.

Liczba pasażerów korzystających z lotniska systematycznie rośnie. W 2014 r. było 187,5 tys. podróżnych; w 2015 r. - 265 tys. osób; a do końca października tego roku - ponad 327 tys. podróżnych.

We wtorek liczba pasażerów korzystających z lotniska od początku jego istnienia (od grudnia 2012 r.) przekroczyła milion. Milionową pasażerką okazała się mieszkanka Lublina Jadwiga Kosicka, która przyleciała we wtorek z Londynu. Mam córkę w Anglii i wspaniałego wnuka i często latam samolotem. Bardzo się cieszę, że jest w Lublinie lotnisko - powiedziała dziennikarzom.

Port Lotniczy Lublin zajmuje obszar 300 ha. Pas startowy ma 2,5 km długości. Obecny terminal Portu Lotniczego Lublin, o powierzchni 11 tys. m kw., jest przystosowany do obsługi pół miliona pasażerów rocznie.

W pierwotnych planach terminal lotniska miał mieć 23 tys. m.kw. W 2010 r. w trakcie projektowania terminala zapadła decyzja o jego zmniejszeniu o połowę. Zmiana spowodowana została zaleceniami ekspertów z organizacji JASPERS współpracujących z Komisją Europejską, która zatwierdzała przyznanie środków unijnych na sfinansowanie budowy lotniska. Według ekspertów JASPERS planowany początkowo terminal był za duży w stosunku do spodziewanego ruchu na lotnisku.

Budowa lotniska kosztowała 476 mln zł, z czego 144,5 mln zł pokryła dotacja z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego.

Od roku trwały rozmowy samorządu województwa z Komisją Europejską, która chciała zmniejszyć udzieloną już dotację o ponad 40 mln zł. Marszałek woj. lubelskiego Sławomir Sosnowski poinformował we wtorek, że po długich i żmudnych negocjacjach, KE zdecydowała, iż dotacja na lotnisko zostanie zmniejszona o 22 mln zł, przy tym te pieniądze mogą być rozliczone jako dotacja do innych projektów transportowych w regionie. Sosnowski zaznaczył, że środki te mogą być wykorzystane w projekcie modernizacji drogi wojewódzkiej nr 808; wtedy region nic by nie stracił. Takie rozwiązanie musi jeszcze zaakceptować Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Trwają w tej sprawie rozmowy - zaznaczył Sosnowski.

Korekta dofinasowania budowy lotniska została spowodowana niewykonaniem zakładanych wcześniej wskaźników dotyczących liczby pasażerów i zbyt rozbudowaną infrastrukturą. Z tym się nie zgadzaliśmy, gdyż był to projekt konsultowany wcześniej, notyfikowany przez Komisję. Uważam, że Komisja zachowała się w sposób sztampowy, ponieważ potraktowała nas tak, jak lotniska hiszpańskie, gdzie nabudowano ich wiele. My zrobiliśmy jedno w kraju (nowe lotnisko wybudowane od podstaw - PAP) od czasów II wojny światowej - powiedział Sosnowski.

Udziały w spółce Port Lotniczy Lublin należą do samorządów Lublina, Świdnika, województwa lubelskiego i powiatu świdnickiego.

Od sierpnia tego roku Prokuratura Okręgowa w Lublinie, po doniesieniu CBA, prowadzi śledztwo w sprawie nieprawidłowości w PLL. Dotyczy ono umowy zawartej z przewoźnikiem z Rumunii, na której - według CBA - lotnisko miało stracić 800 tys. euro. W listopadzie śledztwo rozszerzone zostało o wątek organizacji wyjazdu ok. stu osób na konferencję do Izraela, który kosztował 1,5 mln zł.(PAP)

ren/ kop/ drag/

Źródło:PAP
Tematy
Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Komentarze (7)

dodaj komentarz
~Zenon
Dopóki na kontroli bezpieczeństwa jest taka chamówa to już więcej z Lublina nie polecę.
~ZDZIERCYzLUBLINA
wzrastajaca liczba pasazerow potwierdza odrazu ZACOFANIE ludzi z Lublina i okolic ktorzy korzystaja z lotniska. Niezaprzeczalnym faktem jest ze bilety na loty do Lublina i Rzeszowa naleza do najdrozszych w kraju. Czesto koszt przylecenia do Lublina jest 3 razy taki jak do Warszawy, a 4 razy taki jak do Szczecina. Kazdy orze jak moze wzrastajaca liczba pasazerow potwierdza odrazu ZACOFANIE ludzi z Lublina i okolic ktorzy korzystaja z lotniska. Niezaprzeczalnym faktem jest ze bilety na loty do Lublina i Rzeszowa naleza do najdrozszych w kraju. Czesto koszt przylecenia do Lublina jest 3 razy taki jak do Warszawy, a 4 razy taki jak do Szczecina. Kazdy orze jak moze ale niestety nijak ma sie to z ekonomia bo kolejne 20 a moze i 30% ludzi juz Lublina nie wybierze na przylot czy wylot przy takim ZDZIERSTWIE, taniej bedzie poleciec do Warszawy i dojechac kawalek dalej, szczegolnie jezeli podroz odbywa rodzina 3-4 osobowa.
~asd
Sam jesteś chyba zacofany - ludzie umieją liczyć i skoro latają z/do Lublina to im się opłaca.
~merLublina
w Lublinie kradna na potege. Gonic tych co wiecznie na garnuszku EU siedza, dostaja mega kase, prowadza fikcyjne biznesy przez rok czy dwa zeby nie zwracac dotacji i potem sprzedaja to prywatnie. Na takich powinni nakladac podatek rzedu 50% od kwoty sprzedazy bez kosztow wytworzenia.
~pomidor
nie można pisać o sukcesie i rozwoju lotniska w momencie, kiedy odbierają dotację za niezrealizowanie wskaźnika dot. liczby pasażerów. realizacja założeń projektowych to kluczowa sprawa w projektach unijnych! sytuacja wynika najprawdopodobniej z tego, że cymbał pisał wniosek i założył nierealne poziomy wskaźników nie można pisać o sukcesie i rozwoju lotniska w momencie, kiedy odbierają dotację za niezrealizowanie wskaźnika dot. liczby pasażerów. realizacja założeń projektowych to kluczowa sprawa w projektach unijnych! sytuacja wynika najprawdopodobniej z tego, że cymbał pisał wniosek i założył nierealne poziomy wskaźników do osiągnięcia, a nie że zła unia zabiera...
~asd
Może wskaźniki nie zrealizowane ale liczba pasażerów wzrasta i lotnisko się rozwija.
~niepelnosprawny_org
brawo, młode lotnisko, a jak sie szybko rozwija...

Powiązane: Inwestycje w Polsce

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki