Małopolska dla przedsiębiorców
Zgodnie z wizją planów rozwojowych Zarządu województwa Małopolska ma być regionem zrównania szans, wszechstronnego rozwoju i nowoczesnej gospodarki, miejscem ludzi czerpiących z dziedzictwa przeszłości i zachowującym tożsamość w zintegrowanej Europie. Zarząd postawił przed przedsiębiorcami starającymi się o dotacje w ramach RPO cel główny na lata 2007-2013 (MRPO), jakim jest tworzenie warunków dla wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Cel ten przedsiębiorcy mają realizować poprzez inwestycje infrastrukturalne wzmacniające konkurencyjność, wspieranie innowacyjności i społeczeństwa informacyjnego oraz poprawę stanu środowiska naturalnego i kulturowego.Cel ten ma zostać osiągnięty poprzez realizację następujących celów szczegółowych:
- podnoszenie konkurencyjności i innowacyjności gospodarki Małopolski;
- poprawa spójności wewnętrznej regionu, osiągana w oparciu o zasadę zrównoważonego rozwoju;
- rozwój potencjału instytucjonalnego podmiotów z terenu Małopolski.
Cele szczegółowe natomiast podzielone zostały podzielone na mniejsze cele zwane celami operacyjnymi:
- poprawa dostępu do edukacji i rozwój społeczeństwa informacyjnego;
- wzmacnianie konkurencyjności przedsiębiorstw;
- podniesienie konkurencyjności turystycznej regionu;
- rozwój infrastruktury sprzyjającej wzrostowi społeczno-gospodarczemu;
- zmniejszenie infrastrukturalnych barier w dostępie do usług społecznych;
- likwidowanie zaniedbań w ochronie środowiska i racjonalne gospodarowanie zasobami;
- stworzenie szerokiej i stabilnej platformy współpracy międzyregionalnej.
Najważniejsze cele i zadania dla przedsiębiorców
Osie priorytetowe MRPO dzielą się na kilka grup. Elementem wspólnym tych grup jest zdecydowane zorientowanie przedsiębiorców na budowanie i wzmacnianie potencjału gospodarczego Małopolski. Efektem końcowym ma być nie tylko polepszenie pozycji konkurencyjnej Małopolski, ale również umacnianie jej w całej Wspólnocie Europejskiej w sposób zgodny z podstawowymi celami Strategii Lizbońskiej. Obszary interwencji przedsiębiorców w ramach MRPO zdaniem Zarządu powinny skupić się:- poprawie poziomu wykształcenia jego mieszkańców;
- wydłużeniu czasu przebywania na rynku pracy przez osoby już zatrudnionych;
- inwestowaniu w osoby i formy pracy których efektem będzie podwyższanie kwalifikacji zawodowych oraz uzupełniania wynagrodzenia.
Zarząd chciałbym również, aby inwestowanie przedsiębiorców było ukierunkowane na zapewnienie powszechnego i równego dostępu do Internetu oraz do usług publicznych świadczonych on-line. Ponadto przedsiębiorcy powinni podejmować działania wspierające innych biznesmenów, tworząc tzw. parki biznesu lub centra biznesu.
Każda operacja finansowana w ramach RPO, niezależnie od tego, czy będzie realizowana w ramach osi należących do grupy pierwszej, drugiej, trzeciej itd. będzie badana pod kątem jej wpływu na rozwój gospodarczy całego regionu. Szczególnym wsparciem zostaną objęte inwestycje związane z turystyką. Interwencje będą realizowane zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Przedsiębiorców powinny zatem zainteresować te działania, które realizować będą przedsięwzięcia z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego Małopolski. Szczególnym zainteresowaniem zostaną objęte wnioski dotyczące ochrony dziedzictwa kulturowego przed zniszczeniem. Podejmowane działania interwencyjne przez biznesmenów mają wspierać realizację celów Narodowej Strategii Rozwoju Kultury na lata 2004-2013 w obszarze ochrony zabytków i dziedzictwa kulturowego oraz rozwoju instytucji artystycznych oraz w odniesieniu do dziedzictwa przyrodniczego ze szczególnym uwzględnieniem obszarów Natura 2000.
Inne wyzwania dla przedsiębiorców
Równie ważne z punku widzenia Zarządu województwa są cele dotyczące zmniejszenia barier przestrzennych dla rozwoju gospodarczego wynikających ze słabej zewnętrznej dostępności regionu oraz niedostatecznej oferty terenów inwestycyjnych. Działania w tym zakresie Zarząd upatruje w rozwijaniu i poprawie jakości infrastruktury drogowej oraz przygotowywanie terenów pod inwestycje przez przedsiębiorców. Tym samym osiągnięty zostanie efekt w postaci większej opłacalności lokowania inwestycji w Małopolsce.Całość inwestycji biznesowych skupionych na realizacji zadań w gospodarce przestrzennej i komunikacji poprzez stworzenie dogodnych warunków komunikacyjnych i zwiększanie roli transportu zbiorowego w regionie, zaowocuje przyciągnięciem jeszcze większego kapitału. Rozwój powiązań drogowych z istniejącymi i planowanymi odcinkami autostrady służyć będzie realizacji wspólnotowych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Zdaniem Zarządu realizacja celów głównych i szczegółowych doprowadzi do wzrostu znaczenie i konkurencyjność Krakowa jako europejskiego ośrodka gospodarczego, lecznictwa specjalistycznego, kulturalnego, turystycznego i naukowego.
Zagwarantowane w ramach programu 1 290 274 402 euro Zarząd zamierza przeznaczyć na dofinansowanie inwestycji, które przyczynią się do podniesienia konkurencyjności i innowacyjności małopolskiej gospodarki, poprawy spójności wewnątrz regionalnej oraz rozwoju potencjału instytucjonalnego podmiotów regionu Małopolski.
Wspólnym elementem polityki Zarządu dla wszystkich osi priorytetowych jest troska o zapewnienie warunków rozwoju regionu, tak osobistego mieszkańców Małopolski, jak i rozwoju gospodarczego tutejszych firm, niezależnie od miejsca ich ulokowania w regionie czy lokalizacji działalności. Wsparciem finansowym zostaną objęte te inwestycje, które będą zorientowane na wyrównywanie szans w dostępie do usług publicznych i niwelowanie różnic w poziomie rozwoju cywilizacyjnego poszczególnych obszarów regionu.
Wniosek to nie wszystko
Wnioski składane przez przedsiębiorców są elementem kluczowym przy otrzymaniu dotacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa małopolskiego. Ich przygotowanie stanowi element priorytetowy dla przedsiębiorcy. Każdy Zarząd województwa wprowadza własne wzory wniosków, chociaż w częściach zasadniczych nie mogą się one od siebie różnić. Przymierzając się do realizacji któregoś z szczegółowych zadań warto najpierw dowiedzieć się jakie są realne szanse otrzymania dotacji na realizacje tego właśnie zadania.Czasami przedsiębiorcy przy wypełnianiu wniosków kierują się popularnością i łatwością zadań wykazanych w regionalnych programach operacyjnych, myśląc, że sam wniosek i poprawne jego wypełnienie gwarantuje sukces dotacyjny. Niestety tak nie jest. Wniosek to dopiero pierwszy krok w drodze po dofinansowanie. Dlatego szczególnie ważne jest uargumentowanie przez przedsiębiorcę, dlaczego właśnie te a nie inne cele stanowią jego przedmiot zainteresowania.
Zarząd województwa małopolskiego niestety nie podał na swoich stronach internetowych wzoru wniosku. Nie oznacza to jednak, że wniosków takowych nie ma. Owszem są, ale dostępne jedynie w siedzibie Zarządu województwa małopolskiego.
Zarząd Małopolski wprowadził także Indykatywny Plan Inwestycyjny. Jest to specjalna lista projektów istotnych dla rozwoju województwa, przyjętych do realizacji w ramach MRPO w trybie indywidualnym przez przedsiębiorców. Wykaz ten jest dodatkowym, krajowym dokumentem będącym uzupełnieniem Regionalnego Programu Operacyjnego i nie jest akceptowany przez Komisję Europejską, a jedynie przekazywany jej do wiadomości. Indywidualne projekty kluczowe stanowią zatem przedsięwzięcia inwestycyjne o strategicznym znaczeniu dla realizacji programu operacyjnego. Realizacja tych projektów ma zasadniczy wpływ na osiągnięcie znaczniejszego niż przewidziany w RPO rozwoju społeczno-gospodarczego województwa małopolskiego.
Przedsiębiorcy musza mieć świadomość, że umieszczenie ich projektu w bezpośrednim wykazie finansowym Zarządu jest warunkową deklaracją jego realizacji i związane jest z zarezerwowaniem środków w ramach budżetu danego priorytetu stawianego przez Zarząd poza RPO. Projekty te nie podlegają procedurze konkursowej, co nie oznacza, że dostają dofinansowanie automatycznie. Również one muszą spełnić wymogi formalne i merytoryczne dotyczące przygotowania i gotowości do wdrożenia, zgodnego z kryteriami zatwierdzonymi przez Komitet Monitorujący lub - w przypadku projektów dużych - zgody Komisji Europejskiej.
Nad skutecznością i jakością realizacji Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego czuwa powołany w tym celu Komitet Monitorujący (KM). Głównym zadaniem KM MRPO jest zatwierdzanie kryteriów wyboru projektów złożonych przez przedsiębiorców dla działań finansowanych w programie regionalnym. Komitet udziela ponadto rekomendacji w zakresie dostosowań i zmian w kierunkach i sposobach wdrażania funduszy strukturalnych, szczególnie odnoszących się do postępu merytorycznego i finansowego programu. Ocenia również postęp w osiąganiu szczegółowych celów programu. Odpowiedzialny jest również za przedkładanie Instytucji Zarządzającej propozycji zmian w zakresie zarządzania Małopolskim Regionalnym Programem Operacyjnym, ułatwiając tym samym realizację celów funduszy strukturalnych przez przedsiębiorcę. Komitet Monitorujący jest ciałem niezależnym od Zarządu. Obsługą KM MRPO zajmuje się Departament Polityki Regionalnej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego.
Ważne informacje
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr 938/07 Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 27 listopada 2007 r. w sprawie przyjęcia Uszczegółowienia Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, jest dokumentem, który zawiera najważniejsze informacje dla potencjalnych Beneficjentów w przedmiocie uzyskania wsparcia z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (z wyjątkiem osi 8). Stanowi więc bezpośrednią kontynuację MRPO, przyjętego przez Komisję Europejską decyzją z dnia 4 września 2007 r. oraz przez Zarząd Województwa Małopolskiego Uchwałą nr 780/07 z dnia 4 października 2007 r.Ważne! |
Adresy: |
Podstawa prawna
- Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz.Urz. UE L 210 z 31.07.2006,);
- Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 9 grudnia 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Dz.Urz. UE L 371 z 27.11.2006,).