REKLAMA
BANKIER.PL

Polsko-chińska Izera. Grupa motoryzacyjna Geely udostępni platformę

2022-11-17 10:02
publikacja
2022-11-17 10:02

Chińska grupa motoryzacyjna Geely udostępni ElectroMobility Poland dedykowaną dla aut elektrycznych platformę, na której zostanie zbudowana Izera – podała PAP EMP, która docelowo planuje budowę 3 elektrycznych modeli, pierwszym będzie SUV. Spółka jest pierwszą firmą spoza grupy Geely, która będzie korzystać z tej technologii.

Polsko-chińska Izera. Grupa motoryzacyjna Geely udostępni platformę
Polsko-chińska Izera. Grupa motoryzacyjna Geely udostępni platformę
/ Izera

Spółka ElectroMobility Poland (EMP) i największa prywatna chińska grupa motoryzacyjna podpisały umowę licencyjną, w ramach której Geely udostępni spółce dedykowaną dla samochodów elektrycznych platformę SEA (Sustainable Experience Architecture) - poinformował w czwartek prezes EMP Piotr Zaremba.

Dodał, że Geely Holding zostaje partnerem technologicznym pierwszej generacji pojazdów EMP, wprowadzonych na rynek pod marką Izera.

Jak zaznaczyła spółka EMP, opracowana w globalnych centrach badawczo-rozwojowych w Europie i Chinach przez Geely Holding technologia SEA jest specjalnie zaprojektowaną architekturą dedykowaną dla pojazdów elektrycznych.

Umożliwia ona budowę zarówno małych pojazdów segmentu A, jak i segmentu E oraz dużych pojazdów dostawczych. Platforma zapewnia także rozbudowaną strukturę oprogramowania, co obniża koszty inwestycji. Zapewnia także dostosowanie rozstawu osi w zakresie od 1800mm do 3300mm, w zależności od wymagań - wyjaśniono.

"Podpisujemy umowę licencyjną z EMP na udostępnienie wiodącej w branży architektury SEA" - powiedział CEO Geely Holding Group Daniel Donghui Li. "Jesteśmy przekonani, że ta zaawansowana platforma technologiczna pomoże EMP we wprowadzaniu na rynek najwyższej jakości produktów, gwarantując ich jakość technologiczną w zakresie komponentów mechanicznych, software’u oraz skalowalności rozwiązań" - podkreślił.

Zwrócił uwagę, że Polska odgrywa ważną rolę w europejskim przemyśle motoryzacyjnym i jest przekonany, że ta umowa umożliwi szybsze przejście na napędy elektryczne, tworząc szersze możliwości gospodarcze w obszarze elektromobilności.

Platforma SEA wpisuje się w koncepcję Izery jako produktu - dodał Zaremba. Jego zdaniem współpraca z Geely zapewnia spółce najwyższej klasy know-how w branży, a także dodatkowe możliwości biznesowe. "W dłuższej perspektywie to partnerstwo technologiczne umożliwia nam rozwój, większe zaangażowanie lokalnych dostawców oraz realizację projektu w zakładanych ramach biznesowych" - podkreślił szef EMP.

Jak zaznaczył, decyzja o wyborze strategicznego partnera technologicznego, ze względu na wpływ niemal na każdy aspekt projektu, była wieloetapowym procesem. "Negocjacje obejmowały pakiet umów, który definiował szeroki zakres współpracy w długim horyzoncie czasowym" - dodał.

W ocenie szefa EMP, pozyskanie wiarygodnego partnera operującego na rynku globalnym - to również potwierdzenie realności założeń biznesowych, jakie stoją za projektem Izera.

Według spółki umowa przyczyni się do popularyzacji Architektury SEA (wprowadzonej na rynek przez Geely Holding we wrześniu 2020 r.), będącej najbardziej zaawansowaną, w pełni elektryczną i elastyczną technologią, obejmująca zarówno elementy mechaniczne, oprogramowanie, jak i szeroki ekosystem cyfrowy.

Przypomniano, że na korzystanie z tej technologii do tej pory zdecydowały się marki w ramach grupy Geely Holding, a marki Zeekr i Smart rozpoczęły już produkcję i sprzedaż aut opartych o platformę SEA. "EMP jest pierwszą firmą spoza grupy, która będzie wykorzystywać tę technologię" - podano.

Zdaniem dyrektora ds. rozwoju produktu w EMP Łukasza Maliczenki, pozyskana platforma jest najlepszym dostępnym na rynku rozwiązaniem. "Możliwości techniczne jakie daje wybrana technologia w obszarach: driving performance, driving assistance, innowacyjne systemy w zakresie wsparcia kierowcy, ergonomia wnętrza, a także przestronność i możliwość aranżacji przestrzeni pozwolą konkurować Izerze z liderami rynku" - wskazał. Dodał, że pozyskana licencja umożliwia EMP ciągły rozwój poszczególnych systemów.

Spółka ElectroMobility Poland (EMP) powstała w październiku 2016 r. i była inicjatywą czterech polskich koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei oraz Tauronu, które objęły po 25 proc. kapitału akcyjnego. Wartość kapitału zakładowego wyniosła 70 mln zł.

29 lipca 2021 r. Skarb Państwa podpisał umowę inwestycyjną z ElectroMobility Poland, na mocy której państwo obejmie nowe akcje EMP o wartości 250 mln zł. "Podpisanie umowy i dokapitalizowanie EMP umożliwia realizację kolejnego etapu rozwoju projektu polskiej marki samochodów elektrycznych. Dotychczasowi udziałowcy spółki pozostają w mniejszościowym akcjonariacie z udziałami w wysokości 4,325 proc. każdy, udział Skarbu Państwa wynosi 82,70 proc." - przekazała wówczas spółka.

Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding) jest globalną grupą z siedzibą główną w Hangzhou w Chinach. Jest właścicielem kilku znanych międzynarodowych marek motoryzacyjnych, w tym: Geely Auto, Lynk & Co, ZEEKR, Geometry, Volvo Cars, Polestar, Lotus, London Electric Vehicle Company, Farizon Auto i Cao Cao Mobility. W 2021 roku Geely Holding sprzedało w sumie ponad 2,2 mln. pojazdów, przy czym sama sprzedaż Volvo Cars na całym świecie wynosiła prawie 699 tys. sztuk. (PAP)

autorka: Longina Grzegórska-Szpyt

lgs/ je/

Źródło:PAP
Tematy
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Advertisement

Komentarze (38)

dodaj komentarz
Raffmo
Ile tu specjalistów od biznesu i technologii.

Nie ma nic złego w zakupie licencji i rozwiazań.

Po pierwsze Polska nie ma takich zdolności by zbudować całą koncepcję technologię budowania samochodów elektrycznych wraz z towarzyszącymi rozwiązaniami (np. baterie). Po drugie, chińskie technologie w niektórych obszarach
Ile tu specjalistów od biznesu i technologii.

Nie ma nic złego w zakupie licencji i rozwiazań.

Po pierwsze Polska nie ma takich zdolności by zbudować całą koncepcję technologię budowania samochodów elektrycznych wraz z towarzyszącymi rozwiązaniami (np. baterie). Po drugie, chińskie technologie w niektórych obszarach są bardzo dobre (np. produkcja telefonów, AGD). Po trzecie tzw. Zachód nie jest skłonny dzielić się swoimi technologiami, bo jesteśmy dla nich konkurencją i stanowimy dla nich zagrożenie.

Widzicie lepsze rozwiązanie ?
zoomek
W sumie racja a jednak trochę żenua że nawet własnej marki auta nie możemy urodzić.
Strasznie nas wykastrował zachód.
Wschód nas kastrował i to samo robi tzw zachód.
seamen
to było wiadomo od razu że nie mamy takich zdolności, jesteśmy za mali jako kraj
nasze FSO też wykończył współczesny rynek,
w motoryzacji dzisiaj jest kilku gigantów bo potrzeba ogromnej skali by się opłacało,
dlatego nie wiem czy wydawanie dużych państwowych pieniedzy by nakleić naklejkę "polskie" na auto którego
to było wiadomo od razu że nie mamy takich zdolności, jesteśmy za mali jako kraj
nasze FSO też wykończył współczesny rynek,
w motoryzacji dzisiaj jest kilku gigantów bo potrzeba ogromnej skali by się opłacało,
dlatego nie wiem czy wydawanie dużych państwowych pieniedzy by nakleić naklejkę "polskie" na auto którego światowym hitem nie będzie a i w Polsce rynku pewnie nie podbije ma sens
baibina
Piotr Zaremba
Prezes Zarządu w ElectroMobility Poland
...
Wykształcenie
University of Warsaw
magister politologia
2004–2009

POLSKI ELON MUSK! XD
and00
Naprawdę sądzisz że powinien kończyć kierunek "tworzenie firmy motoryzacyjnej"?
Sprawdź sobie życiorysy prezesów wielkich firm
Mało który ma studia zgodne z tym co robi
Najczęściej łączy ich jedynie narodowość

dziadekjarek odpowiada and00
No to pokaż życiorys prezesów po politologii ?
forfun
Tak wygląda polityka uniezależniania się od chin. BRAWO
kozey
czyli droższe i bardziej awaryjne geely, konsument właśnie na to czekał :)
jarekzbyszek
To pewnie lotnisko w Baranowie też będzie na chińskiej płycie.

Powiązane: Elektromobilność

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki