Orlen i Pesa budują pociąg napędzany wodorem. Pierwsze testy w 2021 roku

Pesa do połowy 2020 r. chce przygotować etapy rozwoju technologii napędu wodorowego w pojazdach kolejowych. Rok później powinny ruszyć realizowane razem z PKN Orlen pierwsze próby eksploatacyjne pojazdów z napędem wodorowym, docelowo ten napęd byłby też wykorzystany w pociągach pasażerskich - poinformował PAP wiceprezes Pesy Krzysztof Zdziarski.

(Pesa)

"Myślę, że w ciągu kilku miesięcy, do połowy przyszłego roku, zbudujemy plan, który będzie pokazywał etapy dojścia Pesy do stworzenia pojazdu wykorzystującego technologię wodorową w napędzie, a następnie pasażerskiego pociągu z napędem wodorowym" - powiedział PAP w piątek Zdziarski.

Wiceprezes Pesy ocenił, że jest duża szansa na polski pociąg napędzany wodorem. "Dlatego też podpisaliśmy list intencyjny z PKN Orlen ws. współpracy przy opracowaniu technologii wykorzystującej ogniwa wodorowe w transporcie kolejowym.

"Chcemy zacząć od zastosowania napędu wodorowego w pojazdach wykorzystywanych w ruchu wewnętrznym, na etapie testów prototypu bezcenne będzie bowiem doświadczenie Orlenu w wykorzystaniu wodoru" - dodał.

Wiceprezes powiedział, że lokomotywa manewrowa może być pierwszym krokiem, po którym Pesa przejdzie do realizacji prototypu pojazdu pasażerskiego z napędem wodorowym.

Zdziarski ocenił, że powstanie pojazdu pasażerskiego napędzanego wodorem to nieodległa przyszłość dzięki współpracy z takim partnerem jak PKN Orlen. "Nie ma nikogo, kto w tej części Europy na wytwarzaniu i wykorzystaniu wodoru zna się lepiej jak PKN Orlen" - wskazał. Przypomniał, że Orlen już otwiera stacje tankowania wodorem samochodów.

Postęp w budowie pociągów na wodór w dużej mierze będzie zależał od tego, jak szybko będzie się rozpowszechniała technologia związana z obsługą tego paliwa - tłumaczył wiceszef Pesy. "Zobaczymy, jak będzie z upowszechnianiem tego paliwa - czy to będzie trend taki jak w autach hybrydowych, czy elektrycznych, które - gdy wchodziły na rynek - były swego rodzaju +rodzynkami+ i musieliśmy się z nimi oswoić, a teraz jest ich coraz więcej" - powiedział Zdziarski.

Jego zdaniem przy rozwoju technologii wodorowej w kolejnictwie ważne będzie wypracowanie formuły infrastruktury niezbędnej do tankowania wodoru. Nie widzi również przeciwwskazań do wykorzystania w przyszłości technologii napędu wodorowego w tramwajach, które mogłyby kursować tam, gdzie nie ma trakcji elektrycznej.

Zdziarski ocenił, że największą zaletą technologii wodorowej jest jej ekologiczność, gdyż nie ma w niej spalania ani pochodnych spalania, a jedynym produktem ubocznym jest woda. "Poza tym wodór jest wysoce energetyczny" - dodał.

Wiceprezes Pesy powiedział, że współpraca z PKN Orlen może zaowocować stworzeniem nowych kompetencji dla każdej z firm.

"PKN Orlen, jako producent i dostawca wodoru, jest najbardziej predysponowany do tego, aby wypracować formę infrastruktury kolejowych stacji tankowania tego ekologicznego paliwa. Grupa Orlen ma też ogromne kompetencje w technologii i obsłudze instalacji wykorzystujących wodór. My z kolei budujemy pojazdy i mamy bardzo dobre rozeznanie co do preferencji zarówno przewoźników, jak i pasażerów" - stwierdził Zdziarski.

Dużą rolę mobilizującą Pesę przy opracowywaniu nowych produktów odgrywa Polski Fundusz Rozwoju jako nowy właściciel spółki - powiedział. "PFR wspomaga nas, abyśmy wyszli z zakrętu, na którym byliśmy, i weszli w fazę rozwojową. Bez funduszu nasza przebudowa na pewno nie byłaby możliwa, a plany rozwojowe na pewno byłyby opóźnione, o ile w ogóle mogłyby ruszyć. PFR jest naszym największym sojusznikiem w budowaniu innowacyjnych i efektywnych rozwiązań" - podkreślił. (PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

pif/ pad/ amac/

Źródło: PAP
Firmy:
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 4 borma

Z etapu rozwoju technologii do budowy lokomotywy tylko jeden rok? To brzmi mniej wiecej jak milion elektroaut za jeden rok. Fanatsy? Czy klamstwo? Zdaje sie , ze obie firmy sa zarzadzane przez funkcjonariuszy PiS.

! Odpowiedz
4 19 etre

Wodór to obecnie najbardziej prawdopodobne paliwo przyszłości dla Polski. Pojazdy będą elektryczne ale paliwem będzie wodór przetwarzany na prąd. Wodór można pozyskiwać z węgla a nasze pokłady świetnie się do tego nadają. Wszystko się spina i trzymam kciuki żeby się udało.

! Odpowiedz
3 7 piotr_malkontent

Jak ten wodór z węgla będziemy produkować? rozumiem, że zaczniemy znowu w bateriach koksowniczych wytwarzać "gaz świetlny" i redukować wodę węglem, czy też chodzi o jakąś alchemiczną tranmutację? A tlen połączony z węglem nazwiemy jakoś "nowocześniej" ???

! Odpowiedz
0 1 karbinadel

Dokładnie. Auta na baterie są ślepą uliczką motoryzacji. Tylko wodorowe ogniwa paliwowe wytwarzające prąd "na pokładzie" pojazdu mają sens na dłuższą metę

! Odpowiedz
3 5 piotr_malkontent

Obecnie sprawność pociągów elektrycznych jest za wysoka - czas to zmienić. To będzie sukces na miarę Naszego: Grafenu czy Niebieskiego Lasera. A tak na poważnie nazywam takie projekty: "grants absorbers". Dają to trzeba brać...

! Odpowiedz
5 6 mumrak

Ale po co?
Energia elektryczna jest za mało ekologiczna?

! Odpowiedz
0 3 adam.1983

Nie wszystkie lnie kolejowe posiadają trakcję, tam wykorzystuje się lokomotywy dieslowskie, więc byłaby to dobra alternatywa. Poza tym technologia ma większy potencjał niż elektryki na akumulatory więc rozwój w kolejnictwie mógłby pobudzić rozwój tego napędu w samochodach.

! Odpowiedz
3 9 jkendy

Jak na razie to PESA nie potrafiła się wywiązać z kontraktów na normalne pociągi no ale może z wodorowymi pójdzie im lepiej.

! Odpowiedz
3 8 anna_domagalczyk

I na to można aplikować o kasę z europejskiego funduszu transformacji. A nie zybertolić o cierpieniach za komuny, bo takich cierpiących było więcej. I nawet cierpieli bardziej.

! Odpowiedz
0 6 wektorwg

PESA przestała płacić dostawcę więc Orlen jej dołoży....

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne
PKNORLEN -1,16% 81,62
2020-01-28 17:04:31

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 3,4% XII 2019
PKB rdr 3,9% III kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,2% XII 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 213,27 zł X 2019
Produkcja przemysłowa rdr 3,8% XII 2019

Znajdź profil